Gå til innhold

Basseng på veranda?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i rekkehus med en bitteliten hage/veranda. Er det noen som bor tilsvarende som har basseng på verandaen? Bråker det veldig? Naboene har sine hager vegg i vegg, eneste som skiller mellom oss er små, lave levegger.  

Mener basseng til voksen, ikke plaskebasseng. 

Anonymkode: d4d8d...e3d

Skrevet

Husk at et basseng, avhengig av størrelse, fort veier etpar tonn. Bassenget rommer fort etpar tusen liter. Sørg for at bæresystem for terrassen er dimensjonert for alt det vannet... 

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket type basseng menes?

Sånne oppblåstbare jacuzzi? Siden du nevner bråk?

Du vet du kan søke de opp på youtube? Og ja, de bråker. Såpass at det er sjenerende. 

Anonymkode: 1cc0f...f88

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Husk at et basseng, avhengig av størrelse, fort veier etpar tonn. Bassenget rommer fort etpar tusen liter. Sørg for at bæresystem for terrassen er dimensjonert for alt det vannet... 

Vet, mener veranda på bakken. Det heter kanskje noe annet, terrasse? Uansett, akkurat den biten er grei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilket type basseng menes?

Sånne oppblåstbare jacuzzi? Siden du nevner bråk?

Du vet du kan søke de opp på youtube? Og ja, de bråker. Såpass at det er sjenerende. 

Anonymkode: 1cc0f...f88

Alle typer basseng. Kan vel ikke søke dem opp på YouTube når jeg ikke vet hva de heter? 

Uff, sjenerende bråk vil jeg ikke ha 😕 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det bråker kanskje ikke så mye i seg selv, men bruken kan lage støy. Litt som trampoline😉

Anonymkode: e8884...b50

AnonymBruker
Skrevet

Det er krav til sikring av bassenget, gjerde på minst 1,5 m høyde som må være låst. Evt låst lokk.

Hva du mener med "basseng for volsne" aner jeg ikke. 

Anonymkode: 5c932...a35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det boblebad ala mspa og lay z spa du mener? 

Anonymkode: 94008...e7f

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva du legger i voksenbasseng, men de fleste bassenger med litt størrelse stiller en del krav til underlag. En terrasse er ikke godt nok underlag for store basseng. Vi måtte grave og gjøre grunnarbeid når vi satte opp vårt. Bare vekten av vannet hos oss er 30t. 

Anonymkode: 1f0d5...752

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er krav til sikring av bassenget, gjerde på minst 1,5 m høyde som må være låst. Evt låst lokk.

Et basseng en voksen kan bruke. Altså som jeg skriver: ikke et plaskebasseng for småbarn. 

Resten av det du skriver er ikke det jeg lurer på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et basseng en voksen kan bruke. Altså som jeg skriver: ikke et plaskebasseng for småbarn. 

Da blir svaret nei.

Det finnes mange basseng som voksne kan bruke, men med mindre det er en boblebad ala mspa veier de så mange tonn at selv en balkong på gulvhøyde vil bikke under.

En annen ting er at et basseng med duk kan ryke (jeg har opplevd det), og da vil det renne over til naboene dine med en voldsom styrke.

Mspa - ja

Fullverdig voksenbasseng på flere meter - deffinitivt nei.

Anonymkode: d8679...1c0

• Liker 2
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet (endret)

..

Endret av Tøffenbøffen
AnonymBruker
Skrevet

Har en kompis som hadde boblebad på sin terrasse, og i det så hadde han sex med alle damene han tok med hjem fra byen hver helg. Han var ikke populær i den gaten for det var ikke lydløs sex. Han ga f...., men flyttet etter noen år og er ikke noe mer velsett på ny lokasjon. 

Anonymkode: bd689...3fa

Skrevet

Et enkelt basseng i seg selv bråker ikke mye. Kanskje ei lita filterpumpe som summer litt. Det er nok heller bruken av bassenget som bråker, med stemmer, plasking og sånt.

Et boblebad/spabad/jacuzzi bråker trolig mer, spesielt når det er i bruk med pumper og bobleanlegg i gang.

Hvis dette er et borettslag, finnes kanskje noen retningslinjer eller noen du kan spørre. Siden dere bor så tett, foreslår jeg at dere finner fram til hva slags basseng/bad dere ønsker og så tar dere kontakt med naboene og spør om de har noe i mot at dere anskaffer dette. Hvis ingen protesterer da, kan de ikke komme og klage etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Pumpen durer og står jo på hele tiden. Så kan godt hende det irriterer naboer når man bor så nærme. Men hvem vet? Vi har oppblåsbart boblebad og pumpen plager meg ikke, men jeg hører den jo.. mulig lyden hadde plaget meg mer om jeg ikke bestemte over den selv. 

Anonymkode: 4ecd6...94a

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Pumpen durer og står jo på hele tiden. Så kan godt hende det irriterer naboer når man bor så nærme. Men hvem vet? Vi har oppblåsbart boblebad og pumpen plager meg ikke, men jeg hører den jo.. mulig lyden hadde plaget meg mer om jeg ikke bestemte over den selv. 

Anonymkode: 4ecd6...94a

Tror kanskje sånn oppblåsbart spabad er mest aktuelt for meg, også. Bråker det mer enn en varmepumpe, feks?

AnonymBruker
Skrevet

Vokst opp i rekkehus og vi hadde innebygd basseng i verandaen. Måtte grave opp hagen, var et skikkelig, ordentlig svømmebasseng, og bygde veranda rundt bassenget. Det var noen konflikter mellom far og naboen ja 😅 Ikke pga støy mtp på bruk, men selve byggeprossessen. Lite kult med en svær gravemaskin inn i et tett nabolag. Men pappa hadde søkt om tillatelse fra rette instanser og alle papirene var på plass. Byggingen tok ikke lang tid (noen måneder) og nabofamilien og barn ble ofte invitert på bading så fikk lappet sammen naboforholdet og. 

Anonymkode: 7ea85...f25

Skrevet

Det finnes dessverre ingen lov i Norge som sier hvordan man skal sikre basseng. Står bare at det skal sikres. Dette gjør at mange basseng er mangelfullt sikret og har ført til tragiske ulykker.

Hvert år selges tusenvis av hagebasseng som ikke lar seg sikre på en forsvarlig måte. Dessverre er det her en svært mangelfull lovgivning som gjør at slike åpne basseng står rundtom i norske hager.

AnonymBruker
Skrevet

Du er virkelig helt ekstremt dårlig på å formulere deg 😂 Voksne kan bruke absolutt alle basseng, og det kan barn også 🤪

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du er virkelig helt ekstremt dårlig på å formulere deg 😂 Voksne kan bruke absolutt alle basseng, og det kan barn også 🤪

Nei, det er jeg ikke :) Jeg presiserte at jeg ikke mente et plaskebasseng, og det var det jeg mente. Alle andre typer basseng er aktuelt. 

Sitat

Mener basseng til voksen, ikke plaskebasseng

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...