Gå til innhold

Baby snart 6 mnd - ikke snudd seg fra rygg til mage - grunn til bekymring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Baby blir 6 mnd i morgen. Allerede da hun var i underkant av 4 måneder begynte hun å snu seg over til sidene, og prøve å snu seg rundt. Det har så vært en periode hvor hun ikke har gjort så mye innsats for å snu seg rundt (men i stedet nedlagt innsats på å åle/kravle). Nå har hun begynt å prøve igjen, men det er akkurat som om hun ikke gidder for når hun er i ferd med å snu seg, så snur hun seg heller tilbake på rygg. Bør jeg være bekymret? Skal til HS om en ukes tid. 

Anonymkode: 50219...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nyt det mens du enda har litt kontroll! Barn utvikles så veldig forskjellig, og normalen er veldig spredd. Plutselig snur hun seg☺️

Anonymkode: bd899...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør helsesykepleier om å henvise til fysio (gratis) bare for å få en liten titt på barnet og der vil du få masse gode tips og råd og en pekepinn av situasjonen pluss de kan utelukke eller finne ut av ting.

Anonymkode: a7209...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo ta det opp… ellers har jeg en typ «lik» erfaring.. er dy helt sikker på at hun ikke får til å snu seg, eller har du bare ikke sett det? Vår lille jente hun klarte å snu seg av og til frem til hun var 6-7 mnd, men hun gadd ikke. Prøvde med leker, mat, nøkler og alt hun syntes var interresant, men nei… ingenting var interresant nok til at hun gadd å snu seg.. hun gjorde det av og til når vi ikke så på, men hun lå helst å var sur til vi snudde henne(hun kunne ligge å skrike over 5 minutter men gadd ikke selv)… var først fra 6-7 mnd at hun begynte å vise interresse for det selv. Var sånn da hun begynte å gå også. Hun skjønte det. Men det gikk ikke fort nok, så hun gikk bare da hun «hadde tid»… når hun først gadd å gå, så gikk hun i en uke, og har løpt siden.. så det kommer, men hvis du er usikker så er det jo ingenting galt i å ta det opp da du likevel skal dit tenker nå jeg…

Anonymkode: 09afe...226

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg også men den krevde mye mer innsats og fysio ble en god hjelper.
Så TS bør heller la fysio ta denne vurderingen.

Anonymkode: a7209...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ingen faglig bakgrunn for svaret mitt, bare så det er sagt. Men dersom hun har begynt å åle seg bortover er hun jo tidlig ute der. Vil ikke tro det er noen grunn til bekymring da, men ville snakket med helsesøster om det. 

Anonymkode: 56ce5...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Baby blir 6 mnd i morgen. Allerede da hun var i underkant av 4 måneder begynte hun å snu seg over til sidene, og prøve å snu seg rundt. Det har så vært en periode hvor hun ikke har gjort så mye innsats for å snu seg rundt (men i stedet nedlagt innsats på å åle/kravle). Nå har hun begynt å prøve igjen, men det er akkurat som om hun ikke gidder for når hun er i ferd med å snu seg, så snur hun seg heller tilbake på rygg. Bør jeg være bekymret? Skal til HS om en ukes tid. 

Dette var fryktelig sent, men alle babyer er forskjellige. Hva gjør du for å hjelpe baby med å forstå? Hjelper du baby med å reise seg til sittende, hjelper du baby med å rulle? Jeg ville gjort disse tingene så kan du se hvor lang tid det tar. Jeg syntes 4 måneder å rulle på siden høres sent ut, men det er sikkert ikke det - er bare vant med noe annet selv 😅

Anonymkode: 19900...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette var fryktelig sent, men alle babyer er forskjellige. Hva gjør du for å hjelpe baby med å forstå? Hjelper du baby med å reise seg til sittende, hjelper du baby med å rulle? Jeg ville gjort disse tingene så kan du se hvor lang tid det tar. Jeg syntes 4 måneder å rulle på siden høres sent ut, men det er sikkert ikke det - er bare vant med noe annet selv 😅

Anonymkode: 19900...523

«Fryktelig sent» var vel en overdrivelse🙄 mange lærer å rulle til mage ved 6 mnd. å rulle til siden ved 4 mnd alderen er også helt «etter boka». Du har kanskje selv hatt barn som har vært tidlig ute, men du bør holde deg for god for å komme med sånne kommentarer som det, som kan gjøre andre mer usikre uten grunn… jeg har selv en datter som er sent ute og det er kjempe sårt å se hva alle andre får til, som hun ikke kan.

Anonymkode: 7b380...df2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er hun født til termin? 6 mnd er en stor variasjon :)

Anonymkode: 875f2...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Datteren min var der, på helsekontroll ved 6 mnd. fikk jeg beskjed om å trene henne til å snu seg fra rygg til mage. Fast forward til 10,5 mnd. så begynte hun å gå 😄 Alltid vært tidligere ute enn storesøster f.eks., snakket masse ved 1,5 år, sluttet med bleie selv ved 2,5 år.

Anonymkode: e96c1...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er hun født til termin? 6 mnd er en stor variasjon :)

Anonymkode: 875f2...b0a

Takk for svar alle sammen! Jeg skal ta det opp med helsesøster selvfølgelig, men er litt beroliget enn så lenge. Hun er per definisjon født til termin, men 15 dager før termindato... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...