Meg2 Skrevet 5. april 2023 #1 Skrevet 5. april 2023 Er gravid. Min samboer kjøpte noe vaakumpakket ytrefilet av lam i ferskvaredisken på butikken, sto på pakken at varen hadde vært fryst før. Kan Jeg som gravid spise det dersom det gjennomstekes? (med tanke på listeria og toxoplasma) veit ikke hvordan det med listeria/toxoplasma når vaakumpakket kjøtt ha blitt tint og selges som ferskvare. Butikken setter jo best før dato på på varen når de legger den i kjøledisken, men har ikke sett på datoen enda.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #2 Skrevet 5. april 2023 Helt trygt å spise. Anonymkode: d3eb5...fa0 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #3 Skrevet 5. april 2023 Det er helt trygt Varen din har ligget i dypfryser helt trygt innafor tiden. Så er den tint korrekt til salg. Du kan være ganske så trygg på dette i ferskvaredisker da de må følge strenge regler hos Mattilsynet. Men, om dere selv har oppbevart den utover anbefalt tid i kjøleskap er det noe annet. Altså at den har ligget flere dager i kjøleskap hos dere før steking. Anonymkode: 126b5...b3c
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #4 Skrevet 5. april 2023 Forstår ikke problemstillingen? Anonymkode: c1304...fb6 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #6 Skrevet 5. april 2023 Tenker at det ikke er noen risiko for listeria eller toksoplasma her Men disse drepes uansett ved steking. Anonymkode: 144ed...3d9
Fame Skrevet 5. april 2023 #7 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Guriland... Anonymkode: c1c06...5fa Folk er ofte så frekke her på kvinneguiden. Jeg forstår faktisk ikke hvorfor folk skal kommentere når de kun skal kommentere dette 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #8 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er helt trygt Varen din har ligget i dypfryser helt trygt innafor tiden. Så er den tint korrekt til salg. Du kan være ganske så trygg på dette i ferskvaredisker da de må følge strenge regler hos Mattilsynet. Men, om dere selv har oppbevart den utover anbefalt tid i kjøleskap er det noe annet. Altså at den har ligget flere dager i kjøleskap hos dere før steking. Anonymkode: 126b5...b3c Jeg jobbet i en ferskvare på Meny i mange år, og måten vi tinte ting på er ikke anbefalt. Så jeg hadde nok ikke spist den. Anonymkode: 729c9...fac
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #9 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg jobbet i en ferskvare på Meny i mange år, og måten vi tinte ting på er ikke anbefalt. Så jeg hadde nok ikke spist den. Anonymkode: 729c9...fac Hva er anbefalt fremgangsmåte mener du? For bare i min levetid så har jeg blitt fortalt tre metoder, alle er selvfølgelig basert på siste tilgjengelige vitenskapelig kunnskap og studier. Anonymkode: 3eda8...8f8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #10 Skrevet 5. april 2023 Har gård med sau selv og fire barn. Det er absolutt ingen restriksjoner i forhold til å spise lammekjøtt når man er gravid, så lenge du ikke har tenkt å spise det rått. Det gjelder alt kjøtt (da alle dyr kan i likhet med mennesker være smittet av disse bakteriene)! Dette er informasjon på blant annet Helsenorge og Matportalen. Men man bør, som gravid, være forsiktig inni et fjøs hvor lamming pågår da blant annet morkaken kan inneholde evt smittestoff. Alle gårder har rutiner for smittevern og hygiene, så dette ansees også som trygt. Så trygt at det Ikke er grunnlag for hverken sykemelding eller svangerskapspenger om du som bonde er gravid under lamming. I tillegg tester slakteriet kjøttet for bakterier når det foreldes, ihvertfall her i Norge. Det er større sannsynlighet for at du blir smittet av nabokatta/kaninen (hvis den for eksempel har lagt igjen avføring i blomsterbedet eller sandkassa) eller av en åpnet pakke pålegg i kjøleskapet, enn om du spiser gjennomstekt kjøtt. Anonymkode: 21f59...ddf
Meg2 Skrevet 6. april 2023 Forfatter #11 Skrevet 6. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har gård med sau selv og fire barn. Det er absolutt ingen restriksjoner i forhold til å spise lammekjøtt når man er gravid, så lenge du ikke har tenkt å spise det rått. Det gjelder alt kjøtt (da alle dyr kan i likhet med mennesker være smittet av disse bakteriene)! Dette er informasjon på blant annet Helsenorge og Matportalen. Men man bør, som gravid, være forsiktig inni et fjøs hvor lamming pågår da blant annet morkaken kan inneholde evt smittestoff. Alle gårder har rutiner for smittevern og hygiene, så dette ansees også som trygt. Så trygt at det Ikke er grunnlag for hverken sykemelding eller svangerskapspenger om du som bonde er gravid under lamming. I tillegg tester slakteriet kjøttet for bakterier når det foreldes, ihvertfall her i Norge. Det er større sannsynlighet for at du blir smittet av nabokatta/kaninen (hvis den for eksempel har lagt igjen avføring i blomsterbedet eller sandkassa) eller av en åpnet pakke pålegg i kjøleskapet, enn om du spiser gjennomstekt kjøtt. Anonymkode: 21f59...ddf Endret 6. april 2023 av Meg2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #12 Skrevet 6. april 2023 Altså.. 🙄 Ikke vær så hysterisk redd for alt mulig. Anonymkode: 9e085...b41
Meg2 Skrevet 6. april 2023 Forfatter #13 Skrevet 6. april 2023 Rått kjøtt er ekkelt, så de spiser eg ikkje. Kjøttet var kjøpt onsdag denne uken og skal i utgangspunktet spises nå på lørdag. Min sambuer blir vel sur om jeg ikke spiser det. 1
Meg2 Skrevet 6. april 2023 Forfatter #14 Skrevet 6. april 2023 (endret) Meg2 skrev (16 minutter siden): AnonymBruker skrev (På 5.4.2023 den 19.14): Jeg jobbet i en ferskvare på Meny i mange år, og måten vi tinte ting på er ikke anbefalt. Så jeg hadde nok ikke spist den. Anonymkode: 729c9...fac Endret 6. april 2023 av Meg2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #15 Skrevet 6. april 2023 Meg2 skrev (5 minutter siden): Rått kjøtt er ekkelt, så de spiser eg ikkje. Kjøttet var kjøpt onsdag denne uken og skal i utgangspunktet spises nå på lørdag. Min sambuer blir vel sur om jeg ikke spiser det. Slapp av. Du er hysterisk. Det er IKKE bra. Anonymkode: 9e085...b41
Meg2 Skrevet 6. april 2023 Forfatter #16 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (På 5.4.2023 den 18.03): Det er helt trygt Varen din har ligget i dypfryser helt trygt innafor tiden. Så er den tint korrekt til salg. Du kan være ganske så trygg på dette i ferskvaredisker da de må følge strenge regler hos Mattilsynet. Men, om dere selv har oppbevart den utover anbefalt tid i kjøleskap er det noe annet. Altså at den har ligget flere dager i kjøleskap hos dere før steking. Anonymkode: 126b5...b3c Kjøttet var kjøpt onsdag denne uken og skal i utgangspunktet stekes og spises nå på lørdag. Min sambuer blir vel sur om jeg ikke spiser det uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #17 Skrevet 6. april 2023 Meg2 skrev (På 5.4.2023 den 17.55): Er gravid. Min samboer kjøpte noe vaakumpakket ytrefilet av lam i ferskvaredisken på butikken, sto på pakken at varen hadde vært fryst før. Kan Jeg som gravid spise det dersom det gjennomstekes? (med tanke på listeria og toxoplasma) veit ikke hvordan det med listeria/toxoplasma når vaakumpakket kjøtt ha blitt tint og selges som ferskvare. Butikken setter jo best før dato på på varen når de legger den i kjøledisken, men har ikke sett på datoen enda. Du er bare gravid og hysterisk. Du er ikke den første og heller ikke den siste som er gravid. Graviditet er helt normalt. Anonymkode: 25551...e89 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #18 Skrevet 6. april 2023 Fame skrev (På 5.4.2023 den 18.44): Folk er ofte så frekke her på kvinneguiden. Jeg forstår faktisk ikke hvorfor folk skal kommentere når de kun skal kommentere dette Kanskje fordi enkelte kvinnfolk blir hysteriske med en gang de finner ut at de er gravide. Da er nesten alt farlig. Jeg skjønner ikke at de tør gå ut av senga, spise, bruke såpe i dusjen, i det hele tatt å leve. Anonymkode: 25551...e89 1
Fame Skrevet 6. april 2023 #19 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje fordi enkelte kvinnfolk blir hysteriske med en gang de finner ut at de er gravide. Da er nesten alt farlig. Jeg skjønner ikke at de tør gå ut av senga, spise, bruke såpe i dusjen, i det hele tatt å leve. Anonymkode: 25551...e89 Og man må skrive alt man mener? 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #20 Skrevet 6. april 2023 Fame skrev (1 minutt siden): Og man må skrive alt man mener? Vi har ytringsfrihet. Gravide har ikke godt av å være konstant hysteriske. Anonymkode: 9e085...b41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå