Menchit Skrevet 5. april 2023 #1 Del Skrevet 5. april 2023 https://www.dagbladet.no/nyheter/fortjener-hver-krone/78946941 "HOVDEN (Dagbladet): Onsdag nådde innsamlingen for å redde en hund som sto fast på en fjellhylle i et rasfarlig område nesten en halv million kroner." Flott at man vil belønne folk som gjør en stor innsats for andre, men likevel, jeg synes det blir feil å samle inn til en slik gjerning, kontra alle andre formål man kunne premiert. Da stikker Baneheia seg ut synes jeg, pga alvorlighetsgrad og tidsmessig relevant. Men helt sikkert mange andre også, vet ikke hvorfor jeg reagerte sånn på dette, men det er så utrolig mange mennesker her i dette landet som IKKE får som fortjent, og man leser vi stadig vekk om mennesker som forhindrer katastrofer, for en eller flere andre. Aldri sett noen få belønning før, dekning av eventuelle utgifter kanskje, men ikke ren belønning. Hva tenker andre? 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 5. april 2023 #2 Del Skrevet 5. april 2023 Det handler kanskje om at staten Norge driter i dyr, og npr mennesker er i krise er det som regel alltid noen som hjelper, dyr er avhengig av frivillighet. Og så er de søte 20 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 5. april 2023 #3 Del Skrevet 5. april 2023 (endret) Tenker det er fordi to frivillige valgte å redde hunden når ingenting annet ble gjort for å få hunden ned. En hund er liv det også. Ingen skal måtte stå på en fjellhylle og fryse i hjel eller sulte ihjel uansett om det er menneske eller hund/dyr. Når to frivillige klarte å redde livet til hunden så fortjener de belønning. Jeg vet ikke hvorfor det ikke har blitt samlet inn i andre saker. Når frivillige mennesker redder andres liv uansett som det er dyr eller mennesker så fortjener de belønning. Alltid. Endret 5. april 2023 av Warrior Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvario Skrevet 5. april 2023 #4 Del Skrevet 5. april 2023 Er helt enig. F.eks er det nå 1000 vis av frivillige i fjellene som bruker sine feriedager, frihelger++ på å være i beredskap for Røde kors hjelpekorps, Redningshundene, Norsk folkehjelp, forskjellige fjell og klatrelag, speidere++ Ved leteaksjoner er det stort sett disse som er i fronten, selv om det ofte er profesjonelle aktører som igangsetter/styrer OG ikke minst farlighetsvurderer. Har selv vært aktiv i flere frivillige organisasjoner og mange av dem jeg er glad i bruker i denne påsken sin fritid for å stille gratis opp for andre. Det ble i denne saken vurdert det som for farlig å gå inn å redde hunden. I flere kommentarfelt, og også her på KG mente flere at man bare skulle gå inn og at da redningstjenesten ikke hadde noe valg og MÅTTE inn å redde dem. Kjenner dette provoserer meg utrolig mye. Ja, selvfølgelig er det fint at hunden blir reddet. Har selv hund og har alltid hatt hund, men er absolutt ikke enig i at noen skal ofre livet for en hund som kunne dø. Det å belønne disse mennene som valgte å se bort fra sikkerhetsvurderingen som var gjort for å redde hunden synes jeg burde ligge på nivå med «en blomsterkvast» og takk fra eieren. 24 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perleblomst Skrevet 5. april 2023 #5 Del Skrevet 5. april 2023 Jeg syns pengene kunne gått til norske redningshunder eller en annen organisasjon som har med dyr eller hjelper dyr. Og kanskje en liten slant som belønning til de som reddet hunden. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 5. april 2023 #6 Del Skrevet 5. april 2023 Alvario skrev (4 minutter siden): Er helt enig. F.eks er det nå 1000 vis av frivillige i fjellene som bruker sine feriedager, frihelger++ på å være i beredskap for Røde kors hjelpekorps, Redningshundene, Norsk folkehjelp, forskjellige fjell og klatrelag, speidere++ Ved leteaksjoner er det stort sett disse som er i fronten, selv om det ofte er profesjonelle aktører som igangsetter/styrer OG ikke minst farlighetsvurderer. Har selv vært aktiv i flere frivillige organisasjoner og mange av dem jeg er glad i bruker i denne påsken sin fritid for å stille gratis opp for andre. Det ble i denne saken vurdert det som for farlig å gå inn å redde hunden. I flere kommentarfelt, og også her på KG mente flere at man bare skulle gå inn og at da redningstjenesten ikke hadde noe valg og MÅTTE inn å redde dem. Kjenner dette provoserer meg utrolig mye. Ja, selvfølgelig er det fint at hunden blir reddet. Har selv hund og har alltid hatt hund, men er absolutt ikke enig i at noen skal ofre livet for en hund som kunne dø. Det å belønne disse mennene som valgte å se bort fra sikkerhetsvurderingen som var gjort for å redde hunden synes jeg burde ligge på nivå med «en blomsterkvast» og takk fra eieren. Enig. Bare fordi denne saken fikk medieomtale så får redningsfolkene penger, men det er veldig veldig mange som har gjort heltedåder tidligere, i nåtid og fremtid som aldri vil få belønning for å ha risikert livet for å redde andre. Jeg synes jo de fortjente premie de som reddet hunden, men jeg synes det er litt urettferdig overfor alle andre frivillige redningsfolk også. 😛 Og de som har det som jobb og risikerer livet hver uke/måned får luselønn i forhold... 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 5. april 2023 #7 Del Skrevet 5. april 2023 Er helt enig. Å gi en takk, en symbolsk sum el lign er ok men det bør komme fra hundens eier. 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 5. april 2023 #8 Del Skrevet 5. april 2023 Nå ble pengene samlet inn for å leie helikopter til å få den ned. De to redningsmennene fikk ingenting, pengene ble returnert til donorene 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perleblomst Skrevet 5. april 2023 #9 Del Skrevet 5. april 2023 Topsi skrev (2 minutter siden): Nå ble pengene samlet inn for å leie helikopter til å få den ned. De to redningsmennene fikk ingenting, pengene ble returnert til donorene Ny spleis er laget som går direkte til redningsmennene. Oppe i over 50 000. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilbudstøs Skrevet 5. april 2023 #10 Del Skrevet 5. april 2023 Spleisen på 500 000 var til helikopterredning. De pengene har folk fått tilbake. Den nye spleisen er belønning til redningsmennene og er på rundt 100 000. Det er ca 50 000 til hver. Håper egentlig de får litt mer for de tok en stor personlig risiko. Det er svært få som hadde gått ut, midt på natten, i minus 15-20 grader for å redde en hund som ikke var deres, i ett område redningsmannskaper/politiet ikke ville gå inn i. Helt bak mål med smålighet som "Jammen der fins andre gode formål"! Ryk og reis altså. 13 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imsdalen Skrevet 5. april 2023 #11 Del Skrevet 5. april 2023 Alvario skrev (14 minutter siden): Det å belønne disse mennene som valgte å se bort fra sikkerhetsvurderingen som var gjort for å redde hunden synes jeg burde ligge på nivå med «en blomsterkvast» og takk fra eieren. Sikkerhetsvurderingen var jo helt feil. Jeg tror f*en meg jeg hadde blitt hysterisk hvis hunden min ikke hadde blitt reddet i denne situasjonen, da hadde jeg pinadø henta den selv. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 5. april 2023 #12 Del Skrevet 5. april 2023 (endret) Imsdalen skrev (6 minutter siden): Sikkerhetsvurderingen var jo helt feil. Jeg tror f*en meg jeg hadde blitt hysterisk hvis hunden min ikke hadde blitt reddet i denne situasjonen, da hadde jeg pinadø henta den selv. Tror ikke sikkerhetsvurderingen var nødvendigvis feil, de som reddet hunden kan også ha hatt flaks. Uansett synes jeg det er bra de reddet hunden og de fortjener belønning for det, samtidig som jeg synes det var kanskje ikke rett å sette egne og potensielt nye redningsarbeideres liv i fare Endret 5. april 2023 av Topsi 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
floral Skrevet 5. april 2023 #13 Del Skrevet 5. april 2023 Folk velger jo selv om de vil støtte saken eller ikke. Man får heller bli flinkere til å opprette spleis for andre, viktige saker fremover. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 5. april 2023 #14 Del Skrevet 5. april 2023 35 minutter siden, Blåttvann said: Enig. Bare fordi denne saken fikk medieomtale så får redningsfolkene penger, men det er veldig veldig mange som har gjort heltedåder tidligere, i nåtid og fremtid som aldri vil få belønning for å ha risikert livet for å redde andre. Jeg synes jo de fortjente premie de som reddet hunden, men jeg synes det er litt urettferdig overfor alle andre frivillige redningsfolk også. 😛 Og de som har det som jobb og risikerer livet hver uke/måned får luselønn i forhold... Fortell om luselønn! Hvor mye er det? Hva mener du de skulle ha hatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 5. april 2023 #15 Del Skrevet 5. april 2023 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shapeshift Skrevet 5. april 2023 #16 Del Skrevet 5. april 2023 Må man ha bruker eller kan man vippse på spleis? Halve norge la seg nok og tenkte på det stakkars dyret i går kveld. Forferdelig at den ble etterlatt for å dø. Ekte helter som henta hunden når alt håp var ute ❤️ de fortjener hver krone. 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Menchit Skrevet 5. april 2023 Forfatter #17 Del Skrevet 5. april 2023 Tilbudstøs skrev (34 minutter siden): Spleisen på 500 000 var til helikopterredning. De pengene har folk fått tilbake. Den nye spleisen er belønning til redningsmennene og er på rundt 100 000. Det er ca 50 000 til hver. Håper egentlig de får litt mer for de tok en stor personlig risiko. Det er svært få som hadde gått ut, midt på natten, i minus 15-20 grader for å redde en hund som ikke var deres, i ett område redningsmannskaper/politiet ikke ville gå inn i. Helt bak mål med smålighet som "Jammen der fins andre gode formål"! Ryk og reis altså. Heldigvis tenker jo jeg, at ingen andre risikerer livet for å redde en hund såfremt de ikke er dødssyk feks. Jeg er normalt ikke særlig smålig av meg, og har til vanlig ikke problemer med at andre prioriterter anderledes enn meg selv. Syntes det var merkelig og søkte derfor innspill for å undersøke om det var meg som avvek fra "normen" eller ikke. Og dessuten synes jeg det er interessant å lese andres mening og synspunkter når jeg er uenig. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilbudstøs Skrevet 5. april 2023 #18 Del Skrevet 5. april 2023 Menchit skrev (1 minutt siden): Heldigvis tenker jo jeg, at ingen andre risikerer livet for å redde en hund såfremt de ikke er dødssyk feks. Jeg er normalt ikke særlig smålig av meg, og har til vanlig ikke problemer med at andre prioriterter anderledes enn meg selv. Syntes det var merkelig og søkte derfor innspill for å undersøke om det var meg som avvek fra "normen" eller ikke. Og dessuten synes jeg det er interessant å lese andres mening og synspunkter når jeg er uenig. Jeg ser ingenting rart i at folk strekker seg langt for å redde dyr. Det er jo noe som handler om empati og er tilstede fra barnsben av hos de aller fleste. At folk instinktivt griper inn om dyr, barn eller eldre er i fare har ingen sammenheng med hva folk ellers engasjerer seg i. Også veldig spesielt å forslå at folk heller skulle samlet inn penger til Viggo Kristiansen. Han får 10 millioner bare som FORSKUDD på erstatningsbeløpet han kommer til å få, så han klarer seg nok greit økonomisk i alle fall. (https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/01/03/viggo-kristiansen-far-10-millioner-kroner-i-forskudd-pa-oppreisningen/) 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smos1 Skrevet 5. april 2023 #19 Del Skrevet 5. april 2023 Jeg skjønte ikke helt sammenlikningen med Baneheia, hvem skulle fått penger via spleis der ? 16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 5. april 2023 #20 Del Skrevet 5. april 2023 Du får gi til det du ønsker å gi og så gir vi andre til det vi ønsker å gi. Hva vi prioriterer av saker (innsamling eller frivillige organisasjoner osv) bestemmer vi selv. For min del vil jeg langt før prioritere innsamling til dyr som lider enn veldig veldig veldig mangen andre saker. Og mine penger og hva jeg bruker de på og hvem er det helt meg selv som bestemmer over. 13 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå