Gå til innhold

Skråning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Bor rett utenfor Oslo i Bærum, sone H4.

Vi har en skråning bak huset som jeg er usikker på hva vi skal gjøre med. Vi er bak huset mye, der er spiseplass, grill osv. vil derfor gjøre skråningen pen (noe den ikke er idag). 

hva ville du gjort? Lagt gress? Eller plantet busker/blomster? Med eller uten duk og bark? Helst lettstelt. Er ganske ny på dette med hage😊

Anonymkode: b1829...feb

Skrevet

Du sier ikke noe om solforholdene, men jeg ville uansett ikke lagt plen i en skråning som kan ses fra spiseplassen.  Jeg ville spadd opp hele skråningen og laget et bredt bed der.  Ikke legg duk!  Den feilen gjorde jeg..  Det som skjer er at ugress fester seg godt i duken, og man blir ikke kvitt det før duken er fjernet. Bark har jeg også prøvd å dekke med.  La til og med aviser under det tykke laget.  Men mye ugress kommer ovenfra, og det ble bare vanskeligere å luke bort i barken.  

Det beste er det enkleste, synes jeg.   Plant ganske tett, og vær grundig med luking første året.  Så sprer plantene seg, og du får mindre og mindre ugress :)  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Amossa skrev (9 timer siden):

Du sier ikke noe om solforholdene, men jeg ville uansett ikke lagt plen i en skråning som kan ses fra spiseplassen.  Jeg ville spadd opp hele skråningen og laget et bredt bed der.  Ikke legg duk!  Den feilen gjorde jeg..  Det som skjer er at ugress fester seg godt i duken, og man blir ikke kvitt det før duken er fjernet. Bark har jeg også prøvd å dekke med.  La til og med aviser under det tykke laget.  Men mye ugress kommer ovenfra, og det ble bare vanskeligere å luke bort i barken.  

Det beste er det enkleste, synes jeg.   Plant ganske tett, og vær grundig med luking første året.  Så sprer plantene seg, og du får mindre og mindre ugress :)  

Ts her.

takk for svar. Det er formddagssol i skråningen, så halvskygge. Hvordan planter har du brukt?

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hvor stor skråningen er, men jeg ville rettet ut plenen og lagt «trapp» i skråningen med ulike soner :) 

Anonymkode: 519db...209

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skrår det oppover så dere ser den fra uteplassen? Jeg ville satt opp blomsterkasser i terasser og planta i det :-) Kanskje lagt inn en sitteplass i det hele?

Anonymkode: bb4ec...949

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts her.

takk for svar. Det er formddagssol i skråningen, så halvskygge. Hvordan planter har du brukt?

Med sone H4 og bed i halvskygge har du mye å velge i.  Det beste er å spørre på et lokalt gartneri, men det finnes også mange forslag til sammenplantninger på nett (f.eks. på Pinterest).  
Jeg er av typen som bare planter der jeg tror det blir fint.  Så deler, endrer og flytter jeg om jeg finner ut at jeg vil det.  Sånt avhenger av hvilken hagestil du liker.  Hos meg er det en mer uformell Cottage garden stil.  
Man ønsker seg jo helst bed som skal blomstre fra vår til høst, og ikke bare være vakkert en kort stund.  Det kan du også lese om på nett, eller gjøre som jeg gorde - prøvde meg fram :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...