Gå til innhold

HPV-virus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått påvist HPV-viruset og har fått beskjed om å ta ny test om 24 måneder eller tidligere hvis jeg opplever symptomer.

I min familie har man hatt både eggstokk og livmorhalskreft.

Er det vanlig å måtte vente 24 måneder på oppfølging, vil ikke det gi god grobunn for celleforandringer hvis det blir noen?

Anonymkode: 86139...1be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Celleforandringer oppstår ikke umiddelbart etter smitte, så du må vente til de ser hvordan kroppen takler virusinfeksjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis man har påvist både celleforandringer og hpv virus. Hvor stor er sjansen for kreft? 

Anonymkode: a6c7f...182

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva hvis man har påvist både celleforandringer og hpv virus. Hvor stor er sjansen for kreft? 

Anonymkode: a6c7f...182

Det er hpv-viruset som gir celleforandringer,  det er derfor disse følges opp, sjansen vet jeg ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (22 minutter siden):

Celleforandringer oppstår ikke umiddelbart etter smitte, så du må vente til de ser hvordan kroppen takler virusinfeksjonen.

Men de ser vel ikke hvor lenge jeg har hatt det? Det er allerede to år siden jeg tok sist test. Man vet jo ikke om det kom en måned etter eller en måned før ny test. Synes bare 24 måneder er veldig lenge å vente. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men de ser vel ikke hvor lenge jeg har hatt det? Det er allerede to år siden jeg tok sist test. Man vet jo ikke om det kom en måned etter eller en måned før ny test. Synes bare 24 måneder er veldig lenge å vente. 

Hva slags test? Celleprøve eller annen test? 

Anonymkode: 831b6...fb2

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke noe problem å ta en ny sjekk før det har gått 24 mnd. Det bestemmer jo du. Bare bestille time hos fastlege eller privat gynekolog.

Man sier vel at kroppen bruker opp til 24 mnd på å bekjempe en HPV infeksjon. Men som sagt, er du usikker så tar du en ny sjekk. 

Anonymkode: d8747...f2d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva slags test? Celleprøve eller annen test? 

Anonymkode: 831b6...fb2

Jeg tok celleprøve.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke noe problem å ta en ny sjekk før det har gått 24 mnd. Det bestemmer jo du. Bare bestille time hos fastlege eller privat gynekolog.

Man sier vel at kroppen bruker opp til 24 mnd på å bekjempe en HPV infeksjon. Men som sagt, er du usikker så tar du en ny sjekk. 

Anonymkode: d8747...f2d

Tenkte jeg tar en ny test før det går 24 måneder. Med familiehistorikken min så har jeg ikke dårlig samvittighet for det. Var bare nyskjerrig på hvorfor man skal automatisk vente 24 måneder, spesielt når man ser historikk og når man tok test sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...