AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #1 Skrevet 5. april 2023 Hunden bjeffer og knurrer på alt og alle vi møter på tur. Hun er åpenbart redd og usikker, og bjeffingen og knurringen er nervøst utløst. Hva kan man gjøre med dette? Jeg er redd hun en dag biter fordi hun blir så redd. Hunden er 2,5 år og dette startet etter første løpetid. Har trent mye og fått en del hjelp, men føler meg veldig rådvill da det ikke blir bedre. Anonymkode: 171c1...18e
Sofakona Skrevet 5. april 2023 #2 Skrevet 5. april 2023 Prøv å ha med mye godbiter og få oppmerksomhet hans hele tiden når dere går tur 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #3 Skrevet 5. april 2023 Ikke la henne komme nært nok til å bite selvfølgelig. Anonymkode: 09d28...0a1 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #4 Skrevet 5. april 2023 Sofakona skrev (1 minutt siden): Prøv å ha med mye godbiter og få oppmerksomhet hans hele tiden når dere går tur Gjorde det leeenge uten at det hadde effekt. Anonymkode: 171c1...18e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #5 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Gjorde det leeenge uten at det hadde effekt. Anonymkode: 171c1...18e Har du trent motbetinging og sladretrening? Har du generelt jobbet med å øke hundens selvtillit og redusere stress? Hva har du gjort hittil? Anonymkode: feead...c7e 2
Andro Skrevet 5. april 2023 #6 Skrevet 5. april 2023 (endret) Veldig vanskelig å gi konkrete råd uten å se deg og hunden i samspill, men det er åpenbart noe du ikke klarer å fange opp mtp. den reaktive adferden. Dere må trene mye på passeringssituasjoner, og du må aktivt gå inn for å distrahere hunden - og belønne de gangene det ikke er knurring eller utfall. Plasser deg selv foran hunden til enhver tid, og alltid mellom hunden og de dere skal passere, fram til dette sitter. Bruk deg selv som blokkering, og ikke se på hunden din før den gjør som du vil. Dere må også trene mye på å følge hånd og fot utenom passeringssituasjoner, slik at du til enhver tid er mer spennende å følge med på enn alt annet dere kan møte på. Du har grunn til å være redd for bitt. Bruk gjerne munnkurv. Synes at du skal involvere en god hundetrener. Dersom hunden er vennlig mot familien i det daglige, vil den også kunne bli vennlig mot alle andre med riktig stimulering. Du må trene noen økter hver dag hele året. Noen av øktene kan godt være et kvarter, men tren mye hjerne og tilknytning til deg. Du må jobbe med å være en trygg leder, så hunden slipper å vøre den årvåkne. Endret 5. april 2023 av Andro 5
PITTY Skrevet 5. april 2023 #7 Skrevet 5. april 2023 (endret) Ja, enig med Andro her.. En annen måte å si det enkelt på; "er du engstelig så blir hunden engstelig." Høres kanskje for dumt ut men sånn det som oftest henger sammen. Og; "Dårlige forventninger, blir ræva resultat." De fleste hundekurs i dag vil banke denne filosofien inn i hodet til hundeeieren.. Endret 5. april 2023 av PITTY 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #8 Skrevet 5. april 2023 Det beste er om du alltid kan være i forkant. Om du ser en hund før din hund så gi ros og belønning når din hund ser den andre. Hvis du har god timing og trener mye på det så kan du bryte litt av det negative mønsteret med å gi hunden din en oppgave. Hver gang den ser på en hund så er det «bra!» og godbit, helst før den utagerer. Gjerne gå litt ut i grøft/ut av stien og få avstand mellom deg og passerende. Så blir hunden sin oppgave å følge etter deg, kanskje sitt eller dekk, med eller uten å kunne se hunden som går forbi. Her har vi noen raser/typer som min har problemer med, og da krever det mer innsats fra meg. Jeg hadde også en periode hvor jeg brukte halti, det er som en grime hunden har rundt hodet. Det var for at jeg skulle ha bedre kontroll på hundens hode i møtesituasjoner samtidig som jeg jobbet med min egen nervøsitet. For jo mer stress, engstelig, travel jeg ble hver gang vi så en hund, spesielt hvis hun hisset seg opp - jo verre ble det. Min jobb var å være rolig og ikke bli påvirket eller redd, for da er vi plutselig 2 som er engstelige og hunden kan bli enda mer intens Anonymkode: bb537...dcc
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #9 Skrevet 6. april 2023 Ser at jeg ikke forklarte meg godt nok. det er mennesker hun bjeffer og knurrer mot. Både voksne og barn.. hunder går hun stort sett bare i bue utenom. i går var vi på fjellet på skitur, og hun tok helt av. Umulig å stoppe for godbiter hver gang det kommer folk. -spesielt i nedoverbakker. Da vi tok en pause og fant en solflekk å spise nisten i, lå hun og knurret hver gang noen kom forbi. Samtidig skjelver hun av frykt. Når hun først blir kjent m folk ELSKER hun dem. så vidt jeg vet er hun aldri blitt utsatt for vold eller andre vonde opplevelser fra mennesker, men likevel reagerer hun slik. spesielt barn synes jeg er skremmende at hun reagerer sånn mot. Det ødela dessverre skituren og gleden i går- og ofte ellers også 🙁 og ja- jeg har forsøkt godbiter uten effekt ts Anonymkode: 171c1...18e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #10 Skrevet 6. april 2023 Da er det kanskje på tid å få hjelp av en profesjonell hundetrener i ditt område som har peiling på dette, det kan være mange årsaker til at bikkja reagerer sånn, sannsynligvis har det skjedd et eller annet. Hundetrenere er flinke på å komme til roten av problemet. Videre ville jeg ikke ta hunden med på skitur hvor det er masse mennesker når du vet den reagerer slik som den gjør, og at godbiter ikke vil være et alternativ. Finn ut nøyaktig hva bikkja blir trigget av, og start å jobbe med det på avstand før dere kommer nærmere og nærmere over tid. Hvor langt unna folk må dere være for at hunden ikke skal bry seg? Start der med lydighetstrening og eksponering med masse belønning feks og over tid beveg dere nærmere menneskene sakte men sikkert. Anonymkode: 615be...519 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #11 Skrevet 6. april 2023 Det starter allerede i det hun HØRER at det kommer noen 🙁 Anonymkode: 171c1...18e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #12 Skrevet 6. april 2023 Huff det høres ganske slitsomt ut 😕 Da må dere på noe vis være i forkant av dette, gi godbiter og belønning når hunden feks er stille rundt folk hunden kjenner til fra før av og bygge det derifra kanskje.. Anbefaler også å søke på feks youtube for tips, mange flotte hundetrenere har laget videoer der på dette temaet. Tror det er veldig lurt å få kontakt med en hundetrener også, siden du oppriktig er redd for at hund skal bite Anonymkode: 615be...519 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #13 Skrevet 6. april 2023 Takk for tips om YT- det hadde jeg faktisk ikke tenkt på.. 🙈 har kontaktet flere hundetrenere men prisene er skyhøye, og det har jeg ikke råd til nå. Og før jeg blir slaktet over å ikke ha en buffer til slikt: jeg har en buffer til dyrlege, så hunden får alltid medisinsk hjelp når det skjer noe! Men akkurat dette har jeg ikke 5-15000 kr til 🙁 Anonymkode: 171c1...18e 1
Tøvftta Skrevet 6. april 2023 #14 Skrevet 6. april 2023 Hva med å bruke munnkurv av og til? Det vil jo bidra til at du slapper mer av og trening vil foregå uten at du blir engstelig. Fremmede vil attpåtil tenke seg om før de kommer bort/ nærmere til dere.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #15 Skrevet 6. april 2023 Først og fremst, tren på å bruke munnkurv! Det gir dere alle en ny trygghet og ro ute slik at trening faktisk blir enklere. Om noen spør kan du si det er fordi hunden ikke må spise ting fra bakken pga magetrøbbel eller lignende , om du ikke vil utbasunere problemene.. Du bør også finne ut hva som er den beste belønningen. Er det noe snack hun bare MÅ ha? Ost, pølse, kyllingbiter? Bruk superbelønning når dere trener på å passere folk og ikke noe annet. Reagerer hun slik på alle hun møter, også folk dere kjenner og besøk hjemme? Eller er det kun fremmede (som dere ikke hilser på, passeringssituasjoneq) hun reagerer på? Er det bestemt kjønn, alder eller barn? Anonymkode: 242c9...86e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #16 Skrevet 6. april 2023 Er det noen måte du kan endre hennes forventning til folk? Hva er det hun er redd for, har mange invadert hennes intim sone før eller på annen måte hilst/tatt kontakt med henne når hun ikke vil? Ikke helt det samme, men jeg har et eksempel. Min hund var livredd veterinær, bjeffet hvis noen kom in på undersøkelsesrom og var alltid veldig anspent. Vi byttet veterinær og hver gang hun kom så fikk hunden stekt kylling, leverpostei osv. Nå er hunden rolig og blir glad når veterinær kommer inn i rommet, for hun forventer at de har noe godt til henne. Kanskje du kan prøve å alliere deg med noen å gjøre noe lignende på tur? 2-3 personer som i passeringssituasjon har noe veldig godt som de gir til hunden? Helt i begynnelsen så kan de kanskje ignorere henne, ingen øyekontakt, ikke ta på henne men bare slippe ned noe godt på bakken eller sette ned en skål når de er nær dere? Men helst prøve å stå nøytralt nær dere frem til hunden oppfatter hva som skjer og ikke utagerer så mye før de går videre. Ingen lokking, snakking, øyekontakt for det er kanskje ikke din hund komfortabel med? Den ene hunden min kan reagere å bjeffe på folk hvis de har en stooor paraply, eller på annen måte klær eller noe de bærer på som endrer «fasongen». Men da sier jeg bare ord for «nå gjør du feil» som for oss er «OY», trekker henne litt i motsatt retning også ber om en sitt. Jeg lager ingen big deal ut av det, men når hun først tar blikket bort fra det som er skummelt og sitter så får hun masse ros og godsnakk. Det som jeg ser som en fordel faktisk med folk er at de kan du kommunisere med. «Ikke kom nærmere», «kan du stå stille et øyeblikk», «ikke se på hunden». Hunden lærer seg jo at bjeffing/knurring virker til å få folk vekk - så kanskje noen kan stoppe og ikke gå videre før hun slutter å bjeffe. Anonymkode: bb537...dcc
M71 Skrevet 6. april 2023 #17 Skrevet 6. april 2023 Er du i Oslo området, så er det en plass på ALna som heter Problemhund, kan eventuelt sjekkes ut og se hva han sier om hva som kan trenes opp.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #18 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det starter allerede i det hun HØRER at det kommer noen 🙁 Anonymkode: 171c1...18e Hun eller du? Jeg hadde en hund som ikke likte hannhunder. De gangene vi gikk på tur og jeg ikke så det komme en hund var han ganske rolig, de gangene jeg så at det kom hund så klikket han, ergo han ble stressa av at jeg ble stressa. Anonymkode: aae09...afd
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #19 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hun eller du? Jeg hadde en hund som ikke likte hannhunder. De gangene vi gikk på tur og jeg ikke så det komme en hund var han ganske rolig, de gangene jeg så at det kom hund så klikket han, ergo han ble stressa av at jeg ble stressa. Anonymkode: aae09...afd Hun kan lett begynne lenge før jeg oppdager at det er folk rundt oss, så definitivt hun… Anonymkode: 171c1...18e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå