AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #1 Skrevet 5. april 2023 Jeg har et barn som nærmer seg året, blir selv 38 på slutten av året. Føler meg ikke klar for potensielt få nr 2 nå, men tenker jo det er en sjanse det skal gå mye tid før det klaffer.. Denne gangen hadde jeg først en spontanabort, ble gravid innen 3 prøveperioder (var da 35) og så etter det gikk det nærmere 11 måneder før jeg ble gravid på nytt. Var til utredning siden jeg var over 35 og tiden halte litt ut, men alt var fint med oss begge. Vet ting kan endre seg drastisk når man nærmer seg 40.. så hvor lenge burde jeg vente? Hadde en megatøff graviditet så er ikke noe jeg ser frem til akkurat, men vil gjerne gi barnet mitt et søsken. Noen som har vært i liknende situasjon og når starter dere prøvingen etter nr 1? Anonymkode: 07ae7...9f0
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #2 Skrevet 5. april 2023 Starta prøvinga rett før barnet vart 2 år. Det tok eit år å bli gravid, mista det svangerskapet i veke 14. Så vart eg gravid på nytt eit år etterpå, har termin snart. Det blir 4,5 år mellomrom. Eg personlig hadde ikkje venta så lenge. Anonymkode: 698bf...3bc 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #3 Skrevet 5. april 2023 Jeg ville startet nå. Anonymkode: 54e67...d7a 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #4 Skrevet 5. april 2023 Hvorfor få et barn til? For det første er du gammel og for det andre er det egoistisk overfor barnet du allerede har. Anonymkode: 9c830...d9a 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #5 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor få et barn til? For det første er du gammel og for det andre er det egoistisk overfor barnet du allerede har. Anonymkode: 9c830...d9a Utdyp gjerne hvorfor du mener det er egoistisk. Jeg tenker selv jeg savnet et søsken da jeg vokste opp. Moren min var 38 da hun fikk meg. Og gammel hvorfor er det negativt mener du? Anonymkode: 07ae7...9f0 7 3
Andro Skrevet 5. april 2023 #6 Skrevet 5. april 2023 Jeg ville ikke ha venta i det hele tatt. Neste svangerskap kan gå strålende selv om det forrige var tungt, og det blir ikke noe lettere neste år. Til du skal føde så har du fått barnehageplass for eldste, og alt ligger til rette for flere. Når du har strevd før så kan det være at det tar litt tid nå også, så da er det ikke mye å vente med. Søsken har større glede av hverandre jo mindre aldersdifferansen er. Ønsket meg alltid søsken på ca. samme alder. Mine var vesentlig eldre.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #7 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Utdyp gjerne hvorfor du mener det er egoistisk. Jeg tenker selv jeg savnet et søsken da jeg vokste opp. Moren min var 38 da hun fikk meg. Og gammel hvorfor er det negativt mener du? Anonymkode: 07ae7...9f0 Fordi ungen risikerer å ha en mor som er dårlig og fraværende i nærmere ett år. Enebarn er best. Anonymkode: 9c830...d9a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #8 Skrevet 5. april 2023 Hei - jeg ventet en stund pga covidvaksiner og slikt. Hadde også en del plager etter første fødsel, og kjenner det fremdeles på kroppen. Er 36. Ventet med prøving til første var 2 år, - ble gravid etter ca 6 uker. Mistet i uke 7 og så gikk det 3.5 måneder før jeg var gravid. Mistet igjen i uke 8. Så gikk det 5 måneder før jeg ble gravid igjen. Er i tredje trimester nå. Hvis alt går bra blir det nesten 4 år mellom de to. Tenker som deg at søsken er bra. Vært et tøft år, men jeg blir i allefall gravid. Lykke til med avgjørelsen og prøving! Og håper du får et mindre tungt neste svangerskap (mine to har vært helt forskjellige så langt) Anonymkode: ab5f3...774 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #9 Skrevet 5. april 2023 Personlig ville jeg ikke fått flere barn med tanke på alder, men om du veldig gjerne ønsker det ville jeg ventet til jeg var klar for det. Det første barnet ditt skal også få god omsorg og en tilstedeværende mor mens du går gravid og etter at babyen kommer. Anonymkode: d5b77...569
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #10 Skrevet 5. april 2023 Jeg ventet til barnet var 1,5år. Brukte 4mnd på å bli gravid, mistet uke 7. Ble gravid etter 3mnd og nærmer meg tredje trimester. tøffe svangerskap både med førstemann og dette, og far var alenefar gjennom første trimester. Jeg er fortsatt ikke den beste utgaven av meg selv, og mye dårlig samvittighet, men jeg vet at dette er den beste gaven jeg kan gi henne. er 37. Anonymkode: 17e21...9a1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #11 Skrevet 5. april 2023 Vi var i en lignende situasjon. Jeg var 34 da eldstemann ble født, men vi visste at vi hadde utfordringer med fertiliteten og at vi sannsynligvis ikke hadde tid til å vente om vi skulle ha en til. Vi begynte å prøve på nr. to da den eldste var 7 mnd., men uten særlig tro på at jeg kom til å bli gravid, da den eldste ble til vha. IVF. Så ble jeg likevel gravid rett før den eldste fylte ett år. Her ble svangerskap nr. to ganske mye lettere enn den første. Men i førte trimester kjente jeg meg rimelig utilstrekkelig, da gikk mye tid og krefter med til å forsøke å holde på mat og drikke. Så ble jeg betydelig bedre etter uke 12, i motsetning til første gang. Men dette er jo ikke noe en vet på forhånd. Så noe enkel problemstilling er det ikke, tenker jeg. Jeg tenker vel også at det er best å vente med å prøve til en kjenner at en er klar nok. Helt klar for et tøft svangerskap blir en kanskje ikke? Men om det tar tid eller går på første prøvemåned vet en aldri, så en må være ok med at det kan klaffe med en gang når en går i gang. Anonymkode: 90838...063
Sofakona Skrevet 5. april 2023 #12 Skrevet 5. april 2023 Min mening..jeg er 39 nå og fikk nr 2 for snart 5 år siden...og 2 barn er som 10...der tar mye energi har ha to. Jeg elsker de over alt på jord..men å gå fra 1 til 2..var hard og er det forsatt. Elste er 10 og yngste 4. Jeg ville ikke blitt gravid nå...hadde jeg ikke blitt gravid med nr 2 når jeg gjorde..hadde vi sluttet å prøvd. Ikke at 40 er noe alder..men man blir ikke yngre eller sprekere...jeg hadde ikke orket å få nr 2 nå.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #13 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har et barn som nærmer seg året, blir selv 38 på slutten av året. Føler meg ikke klar for potensielt få nr 2 nå, men tenker jo det er en sjanse det skal gå mye tid før det klaffer.. Denne gangen hadde jeg først en spontanabort, ble gravid innen 3 prøveperioder (var da 35) og så etter det gikk det nærmere 11 måneder før jeg ble gravid på nytt. Var til utredning siden jeg var over 35 og tiden halte litt ut, men alt var fint med oss begge. Vet ting kan endre seg drastisk når man nærmer seg 40.. så hvor lenge burde jeg vente? Hadde en megatøff graviditet så er ikke noe jeg ser frem til akkurat, men vil gjerne gi barnet mitt et søsken. Noen som har vært i liknende situasjon og når starter dere prøvingen etter nr 1? Anonymkode: 07ae7...9f0 Tror nok jeg ville bare hoppet i det, så slipper du å dra ting ut blir fortere ferdig med babyperiode, bleie og puppeperiode. Så er deg jo alltid greit å ha to barn, så har de hverandre når du engang går bort. Anonymkode: 75f76...84f 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #14 Skrevet 6. april 2023 Takk for mange svar. Skjønner noen synes jeg er gammel men eneste bekymringen jeg har rundt alder er fertilitet og ikke mye annet. Selv om vi brukte mye tid på nr 1 så var det ingenting som tilsa vi hadde dårlig sperm eller lite egg, så tanken er jo at kanskje plutselig det klaffer raskere enn vi er innstilt på om vi forsøker nå. Kunne gjerne tenkt meg litt mer tid før en ny graviditet. Men så er det jo det scenarioet at vi kommer til å slite. For meg personlig gjør det ingenting å få nr 2 som 40 åring om jeg var sikker det kom til å klaffe osv. Når jeg sier hard graviditet så er det pga bekkensmerter blandt annet, men var aldri handikappet eller ute av stand til å fungere i hverdagen. Trente helt til fødsel, så forventer å kunne klare å ta meg av barnet mitt selv om jeg blir gravid. Dere som mener jeg er for gammel for barn tenker kanskje sånn fordi dere selv er ferdige med barn eller ikke skal ha barn. Jeg fikk nettopp første så er ikke lei eller utslitt av småbarnsperioden.. Ser ingen grunn til at min alder skal være noen hindring. Her i området jeg bor er det vanlig å få barn i høy alder. Jeg er sikker på at barnet mitt vil sette pris på et søsken, særlig på ferier osv i fremtiden. Jeg kjedet meg ofte uten andre barn. Anonymkode: 07ae7...9f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #15 Skrevet 6. april 2023 Mange bitre damer her inne, 38 er da ikke gammelt ☺️ Anonymkode: 747fc...efb
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #16 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mange bitre damer her inne, 38 er da ikke gammelt ☺️ Anonymkode: 747fc...efb Er faktisk 37 til slutten av året😅 Men ja gammelt det og tydeligvis. Anonymkode: 07ae7...9f0 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #17 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Takk for mange svar. Skjønner noen synes jeg er gammel men eneste bekymringen jeg har rundt alder er fertilitet og ikke mye annet. Selv om vi brukte mye tid på nr 1 så var det ingenting som tilsa vi hadde dårlig sperm eller lite egg, så tanken er jo at kanskje plutselig det klaffer raskere enn vi er innstilt på om vi forsøker nå. Kunne gjerne tenkt meg litt mer tid før en ny graviditet. Men så er det jo det scenarioet at vi kommer til å slite. For meg personlig gjør det ingenting å få nr 2 som 40 åring om jeg var sikker det kom til å klaffe osv. Når jeg sier hard graviditet så er det pga bekkensmerter blandt annet, men var aldri handikappet eller ute av stand til å fungere i hverdagen. Trente helt til fødsel, så forventer å kunne klare å ta meg av barnet mitt selv om jeg blir gravid. Dere som mener jeg er for gammel for barn tenker kanskje sånn fordi dere selv er ferdige med barn eller ikke skal ha barn. Jeg fikk nettopp første så er ikke lei eller utslitt av småbarnsperioden.. Ser ingen grunn til at min alder skal være noen hindring. Her i området jeg bor er det vanlig å få barn i høy alder. Jeg er sikker på at barnet mitt vil sette pris på et søsken, særlig på ferier osv i fremtiden. Jeg kjedet meg ofte uten andre barn. Anonymkode: 07ae7...9f0 Barnet ditt er ikke 1 år en gang. Hvordan kan du være sikker på dette. Kanskje de kommer til å krangle så busta fyker. Anonymkode: 4252e...6fe
Tarzani Skrevet 6. april 2023 #18 Skrevet 6. april 2023 Hopp i det! Man vet aldri hva fremtiden bringer. Har du lyst på søsken til barnet ditt så ville jeg bare satt i gang. Hilsen like gammel som deg, med 3 barn født i løpet av 4 år. Normale bekkenplager med første, krykker med andre og rullestol siste trimester med tredjebarnet. Lykke til!🤩 (Og sånn helt til slutt, du er IKKE for gammel. Det er det dummeste jeg har hørt! Har selv unger mellom 9-13 år, og det ville likevel aldri falt meg inn å mene at du er en ‘for gammel’ mor, i forhold til meg som fikk ungene tidlig.)
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #19 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for mange svar. Skjønner noen synes jeg er gammel men eneste bekymringen jeg har rundt alder er fertilitet og ikke mye annet. Selv om vi brukte mye tid på nr 1 så var det ingenting som tilsa vi hadde dårlig sperm eller lite egg, så tanken er jo at kanskje plutselig det klaffer raskere enn vi er innstilt på om vi forsøker nå. Kunne gjerne tenkt meg litt mer tid før en ny graviditet. Men så er det jo det scenarioet at vi kommer til å slite. For meg personlig gjør det ingenting å få nr 2 som 40 åring om jeg var sikker det kom til å klaffe osv. Når jeg sier hard graviditet så er det pga bekkensmerter blandt annet, men var aldri handikappet eller ute av stand til å fungere i hverdagen. Trente helt til fødsel, så forventer å kunne klare å ta meg av barnet mitt selv om jeg blir gravid. Dere som mener jeg er for gammel for barn tenker kanskje sånn fordi dere selv er ferdige med barn eller ikke skal ha barn. Jeg fikk nettopp første så er ikke lei eller utslitt av småbarnsperioden.. Ser ingen grunn til at min alder skal være noen hindring. Her i området jeg bor er det vanlig å få barn i høy alder. Jeg er sikker på at barnet mitt vil sette pris på et søsken, særlig på ferier osv i fremtiden. Jeg kjedet meg ofte uten andre barn. Anonymkode: 07ae7...9f0 Årsaken til at jeg ikke selv ønsker barn så sent er at jeg selv har foreldre som var godt voksne da de fikk barn. Jeg har aldri sett på det som noen fordel at de var 38-40 da de fikk barn, tvert i mot. De ble mye lenger fra oss barna i alder og skulle vi ventet like lenge ville de vært 80 år når de ville fått barnebarn. Jeg har alltid vært hun med gamle foreldre. Men man må gjøre som det passer seg selv og sine ønsker, dette er jo bare min opplevelse av det. Anonymkode: d5b77...569
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #20 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barnet ditt er ikke 1 år en gang. Hvordan kan du være sikker på dette. Kanskje de kommer til å krangle så busta fyker. Anonymkode: 4252e...6fe Krangling blir det garantert. Grunnen som tidligere nevnt er at jeg selv vokste opp som enebarn og jeg følte ofte noe manglet. Jeg følte meg ensom ofte da vi var på ferier, og det ble mye voksenprat. Tror ikke barnet mitt vil lide uten et søsken men tror det er noe positivt med et søsken også. Særlig med eldre foreldre. Tarzani skrev (3 timer siden): Hopp i det! Man vet aldri hva fremtiden bringer. Har du lyst på søsken til barnet ditt så ville jeg bare satt i gang. Hilsen like gammel som deg, med 3 barn født i løpet av 4 år. Normale bekkenplager med første, krykker med andre og rullestol siste trimester med tredjebarnet. Lykke til!🤩 (Og sånn helt til slutt, du er IKKE for gammel. Det er det dummeste jeg har hørt! Har selv unger mellom 9-13 år, og det ville likevel aldri falt meg inn å mene at du er en ‘for gammel’ mor, i forhold til meg som fikk ungene tidlig.) Har virkelig ikke lyst å bli mer dårlig i bekkenet men håper det ikke blir mer ille ved en eventuell graviditet. Godt å høre ikke alle synes jeg er en eldgammel egoistisk mor da😅 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Årsaken til at jeg ikke selv ønsker barn så sent er at jeg selv har foreldre som var godt voksne da de fikk barn. Jeg har aldri sett på det som noen fordel at de var 38-40 da de fikk barn, tvert i mot. De ble mye lenger fra oss barna i alder og skulle vi ventet like lenge ville de vært 80 år når de ville fått barnebarn. Jeg har alltid vært hun med gamle foreldre. Men man må gjøre som det passer seg selv og sine ønsker, dette er jo bare min opplevelse av det. Anonymkode: d5b77...569 Mamma var et år eldre enn meg da hun fikk meg. Har i grunn ikke hatt mye å si for min del, bare at jeg savnet et søsken. Og jeg hadde mange i klassen min da jeg vokste opp som hadde like gamle foreldre, så dette var ikke noe rart i grunn. I en ideell verden skulle jeg ha funnet drømmemannen da jeg var 20 og ville hatt barn da jeg var 22 men jeg hadde ikke lyst på barn før nå de siste årene og ingenting kan endre det.. Anonymkode: 07ae7...9f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå