AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #1 Skrevet 5. april 2023 Jeg er naturlig tynn, og jeg har ingen problemer med mat. Likevel er det mas daglig om å spise, jeg har ikke tvangsvedtak en gang, bare tjenester. Hadde omgangssyke her en dag, snakket med ei på telefon og hun mente jeg skulle spise middag og alt selv om jeg ikke orket noe. Også sier de at de har ansvaret og kan få sparken om jeg ikke spiser? Er det egentlig sant? Som sagt så har ikke jeg noe problemer med mat, men de tror meg ikke og nekter å slutte å mase om det. Jeg har høy forbrenning. Anonymkode: 12bec...f96 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #2 Skrevet 5. april 2023 Litt spesielt er det jo at man blir presset til å spise middag når man har omgangssyke. Kunne de ikke tilby noe annet? Næringsdrikker? Å påstå de får sparken om de ikke får deg til å spise, synes ikke jeg høres spesielt greit ut. Anonymkode: 75437...92c 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #3 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Litt spesielt er det jo at man blir presset til å spise middag når man har omgangssyke. Kunne de ikke tilby noe annet? Næringsdrikker? Å påstå de får sparken om de ikke får deg til å spise, synes ikke jeg høres spesielt greit ut. Anonymkode: 75437...92c Ja, jeg syns det er rart jeg også. Nei, de tilbyr ikke noe, de bare spør hele tiden om jeg spiser. vet ikke hvorfor de sier det. Vet ikke om det stemmer en gang. Anonymkode: 12bec...f96
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #4 Skrevet 5. april 2023 Står nok noe i vedtaket ditt ang mat. Ellers hadde de jo ikke spurt. De har lister og vedtaket å forholde seg til. Så noen mener du har problemer eller har hatt problemer med mat. Jobbet hos mange tynne uten at mat er nevnt. Kun nevnt der det er en del av et vedtak. Anonymkode: 1808e...91a 3
Andro Skrevet 5. april 2023 #5 Skrevet 5. april 2023 (endret) Dersom du reagerer på adferden til dem som er innom deg så får du skrive til tjenestelederen på mail. Forklar din situasjon, slik du opplever den. Vær konkret på hva du reagerer på med de ansattes oppførsel. Det er jo sant at helsepersonell har ansvar for din ernæringsstatus når du har tjenester, men det skal ikke være noe utidig press om du ikke er underernært. Undervekt er et gjennomgående alvolrlig problem hos personer som mottar helsetjenester, så det kan være at de er ekstra årvåkne av den grunn. Det er en helserisiko. Tar du legemidler som demper appetitten? Endret 5. april 2023 av Andro 3 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 5. april 2023 #6 Skrevet 5. april 2023 Jeg forstår de jo litt. Dersom du hadde hatt spiseforstyrrelse og dødd av underernæring, så hadde det blitt en mediesak og full oppvask. Hvordan kan en person sulte ihel når man er under kommunens omsorg liksom. Kommunen hadde fått sinnsyk kritikk for å la det skje. De vet jo ikke at du ikke har en spiseforstyrrelse. De prøver jo bare å ta vare på deg.
uglejenta Skrevet 5. april 2023 #7 Skrevet 5. april 2023 (endret) Du har vel noe slags problemer med mat når du har fått vedtak fra kommunen at de skal passe på næringsinntaket? Du sier du ikke har noen problemer, men som oftest er det vanskelig å innse dette selv. Å «true» med at de ansatte mister jobben er svært uprofesjonelt og ikke riktig! Så lenge de har dokumentert at du har fått forsvarlig oppfølging og tilbud, så har de gjort jobben sin. Du står fritt til å ikke spise så lenge det ikke er fattet tvangsvedtak. Endret 5. april 2023 av uglejenta 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #8 Skrevet 5. april 2023 Du bestemmer over egen kropp. De kan veilede og oppfordre deg til å spise. Slik du får en faglig begrunnet forklaring på eventuelt hvorfor du burde spise mer og med bakgrunn i det kan ta ditt eget valg om hva du ønsker. Men ingen kan tvinge deg. Og de mister ikke jobben sin uansett hva du velger. Da må de være feilinformert, misforstå noe eller rett og slett av ulike årsaker personlig er redd at de ikke gjør en god nok jobb fordi de selv har et eget ønske om at du skal spise mer. De kan dokumentere svarene dine, at de oppfordrer deg og hvordan. Så har de sitt på det rene. Og i spesielle tilfeller melde bekymring dersom det viser seg at du ikke er samtykkekompetent til å ta valg om helsen din. Men det skal veldig mye til for å bli fratatt samtykket. Anonymkode: d3aba...813
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #9 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Står nok noe i vedtaket ditt ang mat. Ellers hadde de jo ikke spurt. De har lister og vedtaket å forholde seg til. Så noen mener du har problemer eller har hatt problemer med mat. Jobbet hos mange tynne uten at mat er nevnt. Kun nevnt der det er en del av et vedtak. Anonymkode: 1808e...91a Jeg syns det er rart da. Aner i såfall ikke hvem som har sagt at jeg har problemer med mat, det stemmer overhodet ikke. Anonymkode: 12bec...f96
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #10 Skrevet 5. april 2023 De er jo pliktige å følge med på ernæringsstatus hos folk som får tjenester. Vært nok av stygge saker om eldre som har blitt avmagra under kommunens omsorg, så det har heldigvis blitt satt ekstra fokus på mange steder. Det vesentlige her er om du spiser nok i forhold til at du sier selv du har høy forbrenning, og om hvordan det står til med din vekt vs høyde. Har du helsemessige grunner til at du ikke orker å spise mer, bør det vurderes tiltak som ernæringsdrikk el.l. Men om de maser unødig kan de jo risikere å gjøre vondt verre, om noen virkelig har reelle problemer med mat, så fremgangsmåten er jo på trynet. Vil du ha de til å slutte og mase, ville jeg tatt turen til fastlegen og fått dokumentert at din vekt er innenfor normalområdet. Anonymkode: d16ae...520
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #11 Skrevet 5. april 2023 uglejenta skrev (19 minutter siden): Du har vel noe slags problemer med mat når du har fått vedtak fra kommunen at de skal passe på næringsinntaket? Du sier du ikke har noen problemer, men som oftest er det vanskelig å innse dette selv. Å «true» med at de ansatte mister jobben er svært uprofesjonelt og ikke riktig! Så lenge de har dokumentert at du har fått forsvarlig oppfølging og tilbud, så har de gjort jobben sin. Du står fritt til å ikke spise så lenge det ikke er fattet tvangsvedtak. Jeg spiser normalt. Om de ikke tror meg får de komme innom og se at jeg spiser har jeg sagt, men det har de jo ikke tid til. Anonymkode: 12bec...f96 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #12 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns det er rart da. Aner i såfall ikke hvem som har sagt at jeg har problemer med mat, det stemmer overhodet ikke. Anonymkode: 12bec...f96 De opplever deg nok som i tynneste laget, og blir bekymret for om du spiser nok. Omtanke er ikke dumt, og de er pliktige å holde øye med ernæringsstatus hos alle som får hjelp. Men fremgangsmåten deres her høres ikke helt egnet ut. En hjelper ingen med mas, uansett om de har problemer med mat eller ei. Ville tatt kontakt med leder, og fått avklart dette. Anonymkode: d16ae...520 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #13 Skrevet 5. april 2023 Jeg velger jo selv å spise. Ville aldri i livet prøvd å sulte meg. Noen har nok sagt noe som ikke stemmer, men jeg aner ikke hvem. Anonymkode: 12bec...f96
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #14 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg spiser normalt. Om de ikke tror meg får de komme innom og se at jeg spiser har jeg sagt, men det har de jo ikke tid til. Anonymkode: 12bec...f96 Ja, men om du fremdeles er veldig tynn, heller mot sykelig undervekt? så trenger du kanskje å spise mer enn normalt? Som sagt, ville dratt til legen og fått dokumentert at du er innenfor normalvekt, og så henvendt meg til ledelsen ved omsorgstjenesten for å få slutt på denne ‘hjelpen’ som ikke hjelper deg. Men akkurat at de bryr seg om at du ser tynn ut og bekymrer seg om du spiser nok må du nok delvis finne deg i. Det er del av jobben deres. Anonymkode: d16ae...520 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #15 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg velger jo selv å spise. Ville aldri i livet prøvd å sulte meg. Noen har nok sagt noe som ikke stemmer, men jeg aner ikke hvem. Anonymkode: 12bec...f96 Kanskje, men det må du bare slå fra deg tanken om å finne ut av. Absolutt alle som er innom hos deg og hjelper deg vil også observere deg og evt se at du ser tynn ut. Alle som er innom hos deg er også pliktige å melde videre bekymring. Om du er bare naturlig tynn eller sykelig undervektig er umulig for oss her på forumet å vurdere, men ofte er det også vanskelig for en selv å vurdere - for en er så vant til egen kropp. På samme måte som overvektige ofte ikke ser det selv før de er blitt en god del overvektige. Ville tatt bekymringen deres på alvor, bestilt legetime og fått dokumentert vekt og at du evt er innenfor normalområdet. Da har du enten noe å slå i bordet med, eller får sett om de har rett i sin bekymring. Anonymkode: d16ae...520 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #16 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): De er jo pliktige å følge med på ernæringsstatus hos folk som får tjenester. Vært nok av stygge saker om eldre som har blitt avmagra under kommunens omsorg, så det har heldigvis blitt satt ekstra fokus på mange steder. Det vesentlige her er om du spiser nok i forhold til at du sier selv du har høy forbrenning, og om hvordan det står til med din vekt vs høyde. Har du helsemessige grunner til at du ikke orker å spise mer, bør det vurderes tiltak som ernæringsdrikk el.l. Men om de maser unødig kan de jo risikere å gjøre vondt verre, om noen virkelig har reelle problemer med mat, så fremgangsmåten er jo på trynet. Vil du ha de til å slutte og mase, ville jeg tatt turen til fastlegen og fått dokumentert at din vekt er innenfor normalområdet. Anonymkode: d16ae...520 Pliktig? Mat har jeg ikke hørt et ord om i alle år jeg har hatt med de å gjøre. Anonymkode: 301aa...ea1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #17 Skrevet 5. april 2023 Men de burde hvertfall skjønne at når man har omgangssyke så er det ikke vanlig å ha matlyst, og at da er det viktigere å drikke. Anonymkode: 12bec...f96 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #18 Skrevet 5. april 2023 Fedme er normalt, så de tror nok at alle under 100 kg har anoreksi og sulter seg i hjel. Du burde klage, både skriftlig og muntlig Anonymkode: 64d15...081 3
jordbær86 Skrevet 5. april 2023 #19 Skrevet 5. april 2023 Kvinne87Rogaland skrev (1 time siden): Jeg forstår de jo litt. Dersom du hadde hatt spiseforstyrrelse og dødd av underernæring, så hadde det blitt en mediesak og full oppvask. Hvordan kan en person sulte ihel når man er under kommunens omsorg liksom. Kommunen hadde fått sinnsyk kritikk for å la det skje. AnonymBruker skrev (1 time siden): Du bestemmer over egen kropp. De kan veilede og oppfordre deg til å spise. Slik du får en faglig begrunnet forklaring på eventuelt hvorfor du burde spise mer og med bakgrunn i det kan ta ditt eget valg om hva du ønsker. Men ingen kan tvinge deg. Og de mister ikke jobben sin uansett hva du velger. Da må de være feilinformert, misforstå noe eller rett og slett av ulike årsaker personlig er redd at de ikke gjør en god nok jobb fordi de selv har et eget ønske om at du skal spise mer. De kan dokumentere svarene dine, at de oppfordrer deg og hvordan. Så har de sitt på det rene. Og i spesielle tilfeller melde bekymring dersom det viser seg at du ikke er samtykkekompetent til å ta valg om helsen din. Men det skal veldig mye til for å bli fratatt samtykket. Anonymkode: d3aba...813 Ved omgangssyke bør man hvertfall ikke tvinges til å spise.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #20 Skrevet 5. april 2023 Tydeligvis ingen her som tror meg heller. Anonymkode: 12bec...f96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå