Gå til innhold

Ser barna deres på pad/skjerm ved måltider?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser noen influensere hvor barnet alltid ser på skjerm ved måltidene. 

Jeg har store barn, og da de var små var det fortsatt ganske uvanlig med skjerm døgnet rundt. Vi så på tv til lørdagsmiddagene. 

Men er det vanlig med skjerm på spisebordet til alle måltider? Går man ikke glipp av det sosiale da? 

Anonymkode: 8d1bf...f9d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Har man fulgt med litt advares det mot å bruke skjerm til måltider da dette tar vekk fokuset fra maten og man ender ofte opp med å spiser mer enn man tre her fordi man ikke får med seg signalene for at man er mett. Barna er ekstra utsatt siden de fortsatt lærer seg å lytte til kroppens signaler og vite hva de betyr. 

Anonymkode: ce25a...206

• Liker 11
Skrevet

Vi har med på restaurant. Aldri hjemme. Men det er for at vi skal kunne nyte maten litt lenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei - nei - nei! Rundt måltidene koser vi oss med mat og samtaler. Det er sosial læring, språklig læring, vi knytter bånd som familie og jeg vil at barna mine skal lære å være tilstedet i øyeblikket. Jeg har skrevet bachelor om digitale medier og barn, og jeg syns det er viktig at vi vet hvordan for mye skjermtid kan påvirke barna. Jeg er langt ifra imot at de skal bruke det, men som med alt annet kjekt her i livet - Med måte! 

Anonymkode: 2a4f8...1e3

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fullstendig uaktuelt med skjerm når man spiser, uansett alder eller situasjon.

Anonymkode: 02629...cda

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke. Tanken har aldri streifet meg.

Anonymkode: df391...d06

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, og det er mobilfrisone når det er middag.

Anonymkode: ace90...47d

• Liker 5
Gjest Lykkedykker
Skrevet
kaleidoskop skrev (9 minutter siden):

Vi har med på restaurant. Aldri hjemme. Men det er for at vi skal kunne nyte maten litt lenger. 

Ser barna deres på skjerm på restaurant? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig ikke. Tanken har aldri streifet meg.

Anonymkode: df391...d06

Tanken har aaaaaldri streifet deg? Du har aldri tenkt at man kan sitte foran skjerm samtidig som man spiser? Du har heller aldri selv spist ett eneste måltid foran tv? Sånn i hele ditt liv?

Vi spiser gjerne frokosten i sofaen foran tv-skjermen enkelte helger. Synes det er koslig jeg 😊 Litt avbrekk i rutinene av og til er bare fint 😊

Anonymkode: b18d9...716

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kun når de er alene, typisk når de spiser rett før/etter skolen. Da hender det nok de setter på tv eller tar fram nettbrett som selskap.

Men aldri når en er sammen med flere. Heller ikke på restaurant.

Det handler om sosialisering, sosialt samspill, inkludere barn i samtalen, lære å kose seg med maten og vente på hverandre.

Anonymkode: f32b2...89c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har innimellom spist fredagstaco forran TV når eg tenkje meg om. Men det er ikkje sånt som skjer kvar fredag. Då tar vi alt inn i stova og ser på noko for heile familien.

Anonymkode: ace90...47d

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et lite barnebord som tas frem ved kveldsmat. Så de får se barnetv mens de spiser. Er enda barnehagebarn.

Anonymkode: ba40b...a2b

AnonymBruker
Skrevet

Ja barn ser på pad og vi voksne på mobilen, barna er 3 og 4, vi er 26 og 28.

Anonymkode: 89a28...e5c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, helt uaktuelt for både voksne og barn.

Anonymkode: 332f2...25e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Lykkedykker skrev (11 minutter siden):

Ser barna deres på skjerm på restaurant? 

Nei de bare har den med til pynt sikkert.

Anonymkode: b18d9...716

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Til frokost er alle helt fjerne og glaner i telefonen mens de gumler brødskiva si, men til andre måltider har vi ikke skjerm. Unntaket er fredagspizzaen. Da er alle så slitne at vi har asosial middag, og så samles vi heller til prat og kos i sofaen når vi har forlatt spisebordet. Hver må finne sin egen løsning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
kaleidoskop skrev (27 minutter siden):

Stakkars barn. Dere er den verste typen foreldre man ser på restaurant. 

Anonymkode: 4868c...61c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, her ser barna alltid på ipad mens de spiser mat

Anonymkode: 36a0e...495

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Hender vi spiser pizza og ser på noe familievennlig, men aldri mobil eller nettbrett. 

Anonymkode: 696b8...f43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...