Gå til innhold

Har man automatisk god kjemi med egne barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er det noen som ikke føler de har så god kjemi med eget barn?

Anonymkode: 3fa37...aed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler det med min datter på 13, eller er ikke kjemi, men at jeg sliter med kommunikasjonen.

Anonymkode: 76fee...da8

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke! Mange familier som strever mye med å ikke forstå hverandre 

Anonymkode: 3504f...ac3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er voksen og har elendig kjemi med min mor. Det har jeg hatt siden jeg var barn. Har heldigvis et mye bedre forhold til mine egne barn. 

Anonymkode: 39bd5...0ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke når de er i tenårene.

Anonymkode: f028e...8a6

Skrevet (endret)

Nei, det kan man vel ikke si. Jeg hadde dårlig kjemi med min mor. Har god kjemi med mine egne barn. De har ikke samme nærhet til sin far.

Endret av Andro
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå 45 år og har aldri hatt spesielt god kjemi med min mor. Dvs vi har enkelte ting vi bonder over og hvor vi har det bra sammen, men ofte så krasjer vi. Har gjort det siden jeg var barn.

Anonymkode: 24be1...48a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Relasjon må jobbes for. Jeg har bedre relasjon til to av barna mine. Det er mer komplisert med den i midten. Jeg må jobbe mye mer, da vi er så ulike som personer. 

Anonymkode: ffe24...062

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Et barn er jo et helt eget individ, ikke en klone eller forlengelse av sine foreldre. Man har nok et ekstra sterkt bånd mellom barn og foreldre, men personlighetene kan være totalt kræsj.

Anonymkode: 744e9...3fe

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Varierer nok mye, ja. Har selv en 3-åring og vi har verdens beste kjemi, selv om han er relativt krevende (veldig viljesterk, veldig aktiv, mye trass etc). Han har ikke så god kjemi med faren, og der blir det lettere dårlig stemning når ungen er "vanskelig". Hverken jeg eller mannen har spesielt god kjemi med egne foreldre heller. 

Anonymkode: 9d2f5...d4c

• Liker 1
Gjest Refreng
Skrevet

Nei.

Men det hjelper om foreldrene forsøker så best de kan å forstå egne barn, selv når de er annerledes og vanskelige å forstå. Toleranse og åpenhet, kombinert med sunn grensesettting, kan gjøre at gapet i personlighet skaper mindre avstand

AnonymBruker
Skrevet

Familie er en påtvunget relasjon. Noen ganger passer man bare ikke sammen. 

Anonymkode: bd311...1f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min bror har mye bedre kjemi med min mor, helt fra barndommen. 

Det er jo ikke automatisk slik at man klaffer godt selv om man er nær familie. 

Jeg har vokst opp uten min far, men blitt kjent med han i voksen alder. Jeg følte liksom aldri jeg passet helt inn med mor og bror, de to er så like. Ser nå som voksen at jeg er nok mye mer lik på min far. 

Selv har jeg et barn, vi har god kjemi. 

Anonymkode: 3304f...b68

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et helt ok forhold til min mor, men vi er ikke veldig nære. Min søster og min mor derimot er veldig mye nærmere hverandre, muligens fordi de har hatt de samme utfordringene i livet (blant annet med menn) og fordi de har likere personlighet. Så mens jeg møter min mor 1-2 ganger i måneden og nesten alltid med formål at hun skal være sammen med barnebarna litt, så besøker min søster henne flere netter i slengen, ringer daglig, etc. 

Og tilsvarende har nok jeg og eldstebarnet mitt også ganske forskjellig personlighet, så jeg tror ikke vi kommer til å bli "bestevenninner" når hun blir voksen, men det er helt greit. Jeg er en sånn "allrounder" som går greit overens med de fleste men sjelden klikker helt, og et forhold der vi møtes til søndagsmiddag og jeg kjører flyttelass for ungene mine og tar dem med på ferie og passer barnebarn og sånt, passer nok bedre for meg uansett enn et forhold der vi drikker vin og baksnakker kjentfolk hver fredagskveld.

(De andre barna mine er for unge til å si noe om personlighet enda.)

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

"Jeg har god kjemi med min 3-åring". Ja, det hadde vært noe galt om du ikke hadde det. Det er først når barna blir større, og kommer opp i tenåra, at man merker noe til dette. Etter hvert som de blir eldre, kommer stadig mer av personligheten deres fram, i tillegg til at de er fulle av hormoner og skal finne seg sjøl i verden, og da er det vanlig at man opplever perioder der det er vanskelig å kommunisere. Og så hender det jo at foreldre og barn er veldig forskjellige - eller i noen tilfeller for like - slik at disse problemene fortsetter også etter at barnet er blitt voksen.

Skrevet

Jeg vil påstå man kan begynne å merke kjemi og personlighet fra barn er 2 år hvertfall. Men det er lettere å komme overens uavhengig av eventuelle forskjeller de første årene ettersom forholdet har en skjeiv fordeling. Voksen og barn er ikke likeverdige ettersom den voksne er sjefen. Dette heter sikkert noe, jeg husker ikke. Lærte om det på skolen. 

Jeg tror nok det kan være noe automatisk aksept for barna sine som kan oppstå mellom familiemedlemmer eller andre som bor eller jobber tett. En innstilling for å kunne trives sammen. Men det er mye som kan ødelegge det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke kjemi med min eldste sønn før han ble ungdom. Nå er han 15 og vi har veldig god kjemi og vi har veldig like interesser også. Men han har forandret seg veldig, fra en trassen unge som låste seg inn på rommet til en veldig god gutt. Har veldig kjemi med yngstemann.

Anonymkode: d20d9...942

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Eller er det noen som ikke føler de har så god kjemi med eget barn?

Anonymkode: 3fa37...aed

Har ikke kontakt med min datter.Hun gidder ikke engang sende meg en simpel SMS på min bursdag.Eneste hun bryr seg om er penger og shopping.Nå har hun gjeld oppetter øra og bor hos sin mor som også har en massiv gjeld grunnet feil prioritering av penger.

Anonymkode: 1ce3d...b2e

AnonymBruker
Skrevet

Det har aldri vært god kjemi mellom meg og min mor, jeg er en veldig tålmodig person med stor kontroll på sinne mitt, men 2min i samme rom om det koker inni meg 

Anonymkode: 80e5d...a77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...