AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #1 Skrevet 5. april 2023 De erter og tuller med hverandre konstant, og det ender 9 av 10 ganger i slosskamp. Skikkelig slosskamp. La de sloss eller bryte opp? Jeg må innrømme jeg har gitt litt opp og lar de sloss. Hva er riktig? Anonymkode: 12420...043
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #2 Skrevet 5. april 2023 Hadde ikke latt de sloss, det er de alt for store til. Hadde gått inn og lært de å mekle/løse konflikt uten å bli fysiske. Anonymkode: a9c46...f72
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #3 Skrevet 5. april 2023 Lekeslossing er bra, men dette høres ut som the real deal. Det hadde jeg stoppet Anonymkode: 2a241...e81 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #4 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde ikke latt de sloss, det er de alt for store til. Hadde gått inn og lært de å mekle/løse konflikt uten å bli fysiske. Anonymkode: a9c46...f72 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Lekeslossing er bra, men dette høres ut som the real deal. Det hadde jeg stoppet Anonymkode: 2a241...e81 Da gjør jeg ikke annet da. Konsekvenser gir de beng i. Uten iPad en hel dag, driter i det. Får ikke vafler til dessert, driter i det. Ts Anonymkode: 12420...043
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #5 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da gjør jeg ikke annet da. Konsekvenser gir de beng i. Uten iPad en hel dag, driter i det. Får ikke vafler til dessert, driter i det. Ts Anonymkode: 12420...043 Så da skal du bare gi opp da eller? Dette er store gutter allerede. Du får skille dem hver gang, send de på hvert sitt rom, og snakk med dem. Ja det må noen ganger gjøres gang på gang. Anonymkode: a9c46...f72
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #6 Skrevet 5. april 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Da gjør jeg ikke annet da. Konsekvenser gir de beng i. Uten iPad en hel dag, driter i det. Får ikke vafler til dessert, driter i det. Ts Anonymkode: 12420...043 Er du ikke redd for at de skal skade hverandre?? Det er forresten ikke konsekvens det du snakker om, men straff. En konsekvens av slossing er at de blir adskilt til hver sine rom. Feks. Vafler har da ingenting med slossing å gjøre Anonymkode: 2a241...e81 6
Snabeltann Skrevet 5. april 2023 #7 Skrevet 5. april 2023 Meld de på kampsport. Så får de ta det ut der, og lærer mye om å ikke være voldelige, faktisk. Beinhard disiplin der 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #8 Skrevet 5. april 2023 Lær de andre måter å håndtere konflikter på. Vet de ikke om annet enn å slåss, så slåss de med andre også. Fin måte å få seg venner på. Anonymkode: c4ba1...559 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #9 Skrevet 5. april 2023 Som tvilligmor til to gutter som nå er voksne, erting må stoppes før det blir slosskamp. Så fort jeg har merket ett snev av alvor i tøys og tull har jeg sagt ganske bestemt ifra at de må slutte og være greie med hverandre. Dritt oppførsel er ikke akseptert i mitt hus. Anonymkode: ebe20...055 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #10 Skrevet 5. april 2023 Du kan lage en liste med spørsmål for å forstå og så "kalle inn" til møte. 1. Hvorfor slåss dere så mye med hverandre? 2. Hva skal til for at dere ikke skal slåss og krangle så mye? 3. Mamma og pappa synes det er vanskelig å se dere krangle så mye, skjønner dere at vi blir redde og ikke vet hvordan vi skal håndtere dere? 4. Hvilke løsninger og muligheter kan dere tenke på -som gjør at dere blir bedre venner og krangler mindre? (Sett opp liste) 5. Reaksjon på krangel og slåssing -dere ber de komme opp med forslag på hva som skal være reaksjonen fra dere foreldre. Skriv de ned. ------ Og ja, meld dem opp på kampsport og yoga Og om dere har mulighet så kan det være smart om de får dratt på skogstur i telt hver for seg en helg, med en voksen. Og kanskje etterhvert sammen. Naturen roer mange, og det å lære seg å beholde roen mens man lærer å sette opp telt, tenne bål, fiske osv. det hjelper på evnen til å fokusere. Bare noen forslag, sikkert andre her som har flere, evt. bedre forslag også. Anonymkode: 4eed8...072 1 1
Lacy Skrevet 5. april 2023 #11 Skrevet 5. april 2023 1. Sørg for at de får ut energi i løpet av dagen, fortrinnsvis ute. 2. Vær nøye på å ikke forskjellsbehandle dem/forvente mer av den ene, eller den andre. 3. Vær obs på personlighetene deres. Introvert/ekstrovert. 4. Gå kurs for å lære hvordan man bistår dem i utvikling av sunn kommunikasjon.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #12 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da gjør jeg ikke annet da. Konsekvenser gir de beng i. Uten iPad en hel dag, driter i det. Får ikke vafler til dessert, driter i det. Ts Anonymkode: 12420...043 Er det måten de lærer alternativ konflikthåndtering? Anonymkode: 6e31d...1d2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #13 Skrevet 5. april 2023 Jeg vokste opp med å løse konflikter med min søster gjennom slossing. Moren vår prøvde å skille oss, forklare i det uendelige osv... Fungerte ikke. Så vi sloss. Vi har altid hvert venner selv slossing, det ga seg når vi ble rundt 13 ca og er nå 34. Vi har aldri hatt problemer med å løse konflikter med hverandre eller andre selv om vi som søsken løste ting på vår måte en periode. Vi ga oss mye fortere når voksne ikke sa noe. Var sånn hos søskenbarna mine. De er velfungerende voksne i dag de å. Bare la de sloss og gjennomføre det uten at du sier noe. Kanskje det har motsatt virkning. Anonymkode: f53b8...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #14 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hadde ikke latt de sloss, det er de alt for store til. Hadde gått inn og lært de å mekle/løse konflikt uten å bli fysiske. Anonymkode: a9c46...f72 Ved hvilken alder tenker du det er greit å faktisk sloss da? Før man får permanente tenner? Jeg skjønner ikke tankegangen din. Hadde da ikke latt to 4-åringer heller sparke ut hverandres tenner, rive ut håret eller dunke hodet til den andre i gulvet AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vokste opp med å løse konflikter med min søster gjennom slossing. Moren vår prøvde å skille oss, forklare i det uendelige osv... Fungerte ikke. Så vi sloss. Vi har altid hvert venner selv slossing, det ga seg når vi ble rundt 13 ca og er nå 34. Vi har aldri hatt problemer med å løse konflikter med hverandre eller andre selv om vi som søsken løste ting på vår måte en periode. Vi ga oss mye fortere når voksne ikke sa noe. Var sånn hos søskenbarna mine. De er velfungerende voksne i dag de å. Bare la de sloss og gjennomføre det uten at du sier noe. Kanskje det har motsatt virkning. Anonymkode: f53b8...1a7 Wow - litt sånn «if she dies, she dies?» Lurer på hva dere legger i å sloss - litt knuffing eller å faktisk sloss? I en slosskamp ryker det fort tenner, det kan bli brudd, kult når barna ikke kan komme på skolen fordi øynene er helt klistret sammen etc… Anonymkode: 4d15e...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #15 Skrevet 5. april 2023 Helt vanlig å sloss for brødre, vi sluttet når vi fikk egne barn . Anonymkode: 7f963...508 1
Arkana Skrevet 5. april 2023 #16 Skrevet 5. april 2023 Selvfølgelig lar man dem ikke slåss. For det første kan de skades av å slåss og for det andre trenger de å lære seg å håndtere konflikter på en mer hensiktsmessig måte. Det kan dessuten fort eskalere når de er på skolen eller med venner hvis de får forståelse av at det er greit å bruke vold for å løse uenigheter. Om du ikke klarer å håndtere barna dine må du be om hjelp, det finnes f.eks. kurs man kan gå på. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #17 Skrevet 5. april 2023 Herregud, det er totalt uakseptabelt! Jeg ville aldri latt barna mine gå fysisk løs på hverandre eller bare "latt de holde på". Noen kan faktisk skade seg ordentlig! I tillegg så lærer de svært dårlig konflikthåndtering, de utøver sosialt uakseptabel adferd, og hvis de ender opp slik kan de raskt ende opp med bøter og til og med fengsel som voksne. Der gjør du barna dine en skikkelig bjørnetjeneste, om du lærer dem (ved å la dem) at slossing er greit. Det første du må gjøre er å droppe urelaterte konsekvenser. Barn slår når de ikke lenger har ordene til å forsvare seg / sitt ståsted. Vafler og i-pader har ingenting med det å gjøre. Du må lære opp barna til å bruke ord, ta deg til hjelp (du må være mekler), og sist men ikke minst - så må du innføre timeout. Jeg har selv fire barn og det hadde aldri gått rundt uten timeout. Kjøp to glitterstaver slik du finner på lekebutikken og rist dem. Gi så til hvert barn. Gi så et vilkår: "til alt glitteret har roet seg må du..." - være stille - være på rommet ditt - sitte på denne stolen etc. Når det virker til at de skal begynne å sloss må de gå på rommene sine til glitterstavene er rolige. Deretter kan de komme ut og dere kan snakke om det/prøve igjen på en hyggeligere måte. Husk å modellere god oppførsel (rolig stemme, støttende, "dette klarer vi / dette går bra"). Hjelp dem å finne de riktige ordene, "istedenfor å slå kan du si "det der var ikke greit. Det gjør vondt. Hvis du fortsetter sånn må jeg si i fra til mamma"". Anonymkode: 66507...595 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #18 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ved hvilken alder tenker du det er greit å faktisk sloss da? Før man får permanente tenner? Jeg skjønner ikke tankegangen din. Hadde da ikke latt to 4-åringer heller sparke ut hverandres tenner, rive ut håret eller dunke hodet til den andre i gulvet Wow - litt sånn «if she dies, she dies?» Lurer på hva dere legger i å sloss - litt knuffing eller å faktisk sloss? I en slosskamp ryker det fort tenner, det kan bli brudd, kult når barna ikke kan komme på skolen fordi øynene er helt klistret sammen etc… Anonymkode: 4d15e...dc3 Har ikke sagt det er greit ved noen alder? Men det er mer vanlig at små barn blir fysiske enn store gutter på 8-9 år. Innen da bør de ha lært andre måter å håndtere følelser og konflikt på. Anonymkode: a9c46...f72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå