AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #1 Skrevet 5. april 2023 Jeg ser at folk står frem i media med sånne ting. Enten kronisk løs mage, irritabel tarm. Kronisk forstoppelse. For min del så er det privat og ikke noe jeg ønsker at kolleger og bekjente skal vite. Det blir på samme måte som å være åpen om psykiske helseutfordringer, bortsett fra dette er enda mer privat. Jeg vil ikke at de skal tenke at det er jeg som har forpestet doen eller fokusere på hva jeg spiser til daglig for å holde magen i sjakk. Ville dere vært åpne om det? Anonymkode: 416fa...1a1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #2 Skrevet 5. april 2023 Bare å si det som det er. Finnes ikke en grunn til å ikke gjøre det. Anonymkode: 604da...17f 2
Daria Skrevet 5. april 2023 #3 Skrevet 5. april 2023 Jeg tenker at det er ting jeg ikke trenger å vite om andre, med mindre det påvirker meg helt direkte. Hvis det innebærer at du må forlate møter plutselig og akutt uten varsel, kan det være greit å informere om at det har helsemessige årsaker, men hvem av kollegaene som hat ansvaret hvis det innimellom lukter mer enn normalt på do har ingen betydning. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #4 Skrevet 5. april 2023 Jeg har sagt det til mange. Både slik at de skal skjønne hvorfor jeg tidvis ofte må gå på do, hvorfor jeg må si nei til en del matvarer, og fordi jeg rett og slett vil være med å dempe stigmaet og fordommene mot mage og tarmsykdommer. Det samme gjelder psykiske utfordringer, det er ikke noe skamme seg over, men jo flere som ikke vil snakke om det, jo verre gjør de det for andre også. Jeg er så glad for at jeg hadde noen rundt meg som var åpen om angst når jeg selv fikk det. For jeg følte meg så fryktelig fryktelig alene, og jeg skammet meg så mye at jeg isolerte meg. Helt til jeg fikk snakket med venner som hadde det. Anonymkode: e1cee...7a2 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #5 Skrevet 5. april 2023 Jeg ville nok sagt det til de som er rundt meg hvis vi kom inn på temaet. Er ikke typen til å stå frem i avisen selv, men synes det er fint at andre gjør det. Håper det kan føre til at folk føler seg mindre unormale og at de slutter å skamme seg. Anonymkode: 3e0a3...72e 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #6 Skrevet 5. april 2023 Er ikke et vanlig samtaletema for meg nei 🤭 Men snakker gjerne med god venninne eller søster om plagene Anonymkode: df65e...9d4 1
Topsi Skrevet 5. april 2023 #7 Skrevet 5. april 2023 Jeg har irritabel tarm, ekstremt mye luft i magen og tidvis diare, så jeg synes det er greit å være åpen, så ikke folk tror jeg er superfrekk når det kommer en fis eller to 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #8 Skrevet 5. april 2023 For meg har det vært veldig fint at noen har stått åpent fram med det. Jeg trodde det "bare" var meg som sleit med det, og visste ikke at det er en del ting jeg sjøl kan gjøre for å redusere plagene. Anonymkode: e5539...c62 2
Nevrosererroser Skrevet 5. april 2023 #9 Skrevet 5. april 2023 Om andre sitter å forestiller seg detaljer om toalettbesøkene mine fordi de av en eller annen grunn har fått med seg at jeg har IBS og cøliaki så får de gjerne det. De psykiske utfordringene mine er heller ikke så voldsomt private for min del, det at andre vet om slik gjør gjerne kommunikaskon og forståelse litt enklere. Når folk vet at jeg er autist med IBS skjønner de at jeg ikke er uinteressert eller frekk fordi jeg takker nei til ting og kanskje må tilrettelegge for meg selv med å vite at jeg kan spise mat som serveres, finne toalett raskt ved behov og ta pauser når jeg er sosial for å nevne noe. Jeg står ikke å roper det fra hustaka eller ringer avisene men kan fint nevne det uten skam eller ubehag i situasjoner der det er naturlig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #10 Skrevet 5. april 2023 Jeg har cøliaki, og få jeg i meg noe med gluten i blir jeg kjempedårlig i magen. Har sagt til både kollegaer og venner at jeg har cøliaki, og jeg synes ikke det er flaut. Jeg synes det er greit at de jeg omgås vet det, slik at de forstår hvorfor jeg ikke spiser alt mulig, og ofte har med meg egen mat. Jeg legger jo naturligvis ikke ut i detalj om hva som skjer hvis jeg får i meg gluten, men jeg klarer ikke helt å se hva som skal være så flaut med dårlig mage? Anonymkode: df105...70d 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #11 Skrevet 5. april 2023 Er ikke åpen med alle, men de rundt må jo få beskjed om jeg ikke fysisk klarer å holde på luft, har mye smerter eller de må stoppe bilen fordi jeg har diaré på vei. En gang hos psykologen var det skikkelig ille, så jeg sa bare i fra om at må jeg gå, så må jeg. Det er privat ja, men alle opplever dårlig mage og må det ut så må det. Anonymkode: 10200...502 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå