Gå til innhold

Feirer du (religiøs) påske?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingen. Jeg er ikke religiøs. Jeg tror kanskje "det er mer mellom himmel og jord" enn vi mennesker forstår, det kan jeg ikke utelukke, men jeg tror ikke det finnes en Gud slik han er beskrevet i bibelen og de "reglene" som står skrevet der.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for avsporing. Trådstarter spør om hvilke religiøse tradisjoner som følges i påsken, ikke om påskefeiringens opphav.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er ikke religiøs. For å være ærlig vet jeg ikke hva vi feirer. Jesus døde i påsken såvidt jeg vet, hvorfor man feirer det vet jeg ikke. 

Men nyter våren og ferie :) 

Anonymkode: fb449...0b1

På skjærtorsdag spiste Jesus et digg måltid med sine buddies ved et langbord, døde på korset på fredagen etter pisking og masse kjipe greier på langfredag, og stod opp fra de døde på søndagen ✌🏼Ganske fett da å våkne fra de døde?? Så klart må man feire det! 😀

Anonymkode: 3d15d...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

På skjærtorsdag spiste Jesus et digg måltid med sine buddies ved et langbord, døde på korset på fredagen etter pisking og masse kjipe greier på langfredag, og stod opp fra de døde på søndagen ✌🏼Ganske fett da å våkne fra de døde?? Så klart må man feire det! 😀

Anonymkode: 3d15d...bde

Men når la Jesus påskeeggene da? Jeg skjønner ikke dette… 🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvilke religiøse tradisjoner følger du i påsken? 

Anonymkode: bba45...701

Hvilke religion sine religiøse skikker? 

Påsken er ikke en kristen skikk. Den er en feiring av vår og fruktbarhet fra religionene som folk holdt seg med før kristendommen tok over Europa og tvangskristnet våre forfedre (og formødre) og la «kristne» feiringer til de samme datoene som man feiret førkristne festivaler. Påskeharen er ikke kristen, ei heller egget eller lammet. Alt dette er fruktbarhetssymboler folk skjulte og tok med seg over i sin nye, påtvungne, religion. For la oss ikke glemme at nesten ingen velger sin religion. Valgte man sin religion ville jo nesten ingen barn ha samme valg som sine foreldre. De ville valgt sin egen - som man velger politisk parti eller yrke. Man får sin religion trett ned over hodet, gjerne med et «du kommer til helvete» eller «du dreper din kjære bestemor» om du velger din egen frihet.

Så hvilke skikker, ts? Hvilke skikker er kristne? Hvilke er førkristne som feires i skjul? Hvilke er rene markeringer av at vi er et kapitalistisk samfunn? Jeg klarer ikke skille dem fra hverandre, og tror nok ikke det finnes noen måte utover den vilkårlige «jeg sier desse skikkene er mine, så da er de det», som later til å være alle religioners standardsvar på slikt.

Anonymkode: ef1e5...a16

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ekstra fokus på lesing i bibelen sammen med barna. 
Spesielt før leggetid. 

Anonymkode: b3312...a73

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.4.2023 den 20.21):

åsken er ikke en kristen skikk.

Jo, det er det. De førkristne skikkene har ingenting med den kristne påskefeiringn og ble ikke engang feiret på samme tid. Dere ateister må slutte med denne historieforfalskningen deres. Dere er og forblir en minoritet og må forholde dere til at vi kristne feirer våre høytider.

Anonymkode: 7f638...30f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen religiøse her,så vi er sammen med familien,spiser god mat, godteri, og koser oss.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...