Gå til innhold

Hvordan bekrefte en persons identitet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har møtt en kar via datingapp. Jeg ønsker på en måte å få bekreftet hvem han er. Jeg har flere bilder av han. Skal etter planen treffe ham snart. Men jeg behøver å vite at han er den han utgir seg for å være.

Han kjenner til min skepsis. Sier han kan sende meg bilder av passet. Han er amerikaner. Har snakket med han via facetime såvidt og på tlf.

Anonymkode: 25717...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo for så vidt en klassisk start på en dating scam.  Vanligvis utgir disse mennene seg for å være militære.  De fremstår som veltalende og etterhvert trenger de penger.  Planer om treff skyves ut i tid da de hele tiden har noe "grusomt" som kommer i veien.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Whistler skrev (6 minutter siden):

Det er jo for så vidt en klassisk start på en dating scam.  Vanligvis utgir disse mennene seg for å være militære.  De fremstår som veltalende og etterhvert trenger de penger.  Planer om treff skyves ut i tid da de hele tiden har noe "grusomt" som kommer i veien.

Han er ikke militær, men forsåvidt et annet respektert yrke. Og det er dette som gjør det så vanskelig. Jeg vil bare finne ut hvorddn jeg kan vite at han er den han sier han er. Jeg har en del data om han. Bildene jeg får stemmer, både spontane og bilder fra tiden under utdanning stemmer i forhold til de bildene jeg har av ham i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke mulig.

Når noen går inn for å svindle deg, så har de en oppdiktet identitet klargjort ned til minste detalj. Du klarer ikke "motbevise" dem.

Det eneste du kan gjøre er å sørge for at det ikke spiller noen rolle for deg om han snakker sant eller ikke. Sett grenser for deg selv. Ikke inngå avtaler. Ikke send penger. Ikke still kontoen din til disposjon. Ikke bestill hoteller. Ikke møt "fetteren" hans osv.

Så lenge du ikke har noe å tape. Så spiller det ingen rolle om han snakker sant om identiteten sin eller ikke.

Anonymkode: 50d0d...c27

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han vil sende et bilde av passet sitt kan du be om å få et bilde av hans "Utility bill" samtidig.  (Strøm, vann, kloakk, renovasjon.)   Der er det navn og adresse.  Så kan du jo se på google maps om det ser ut som om det kan stemme.

Ved første forespørsel om pengeoverføring tar du kontakt med økokrim via epost og spør om de har kjennskap til personen og kontonummer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (24 minutter siden):

Det er jo for så vidt en klassisk start på en dating scam.  Vanligvis utgir disse mennene seg for å være militære.  

Eller leger, ingeniører.... 

Du får google han, folk som er på datingapper bør ha lagt igjen andre digitale spor.. evt google skolene han sier han har gått på, venner han nevner, stedet han kommer fra etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær forsiktig.

Vær veldig skeptisk.

Om du snakker med mannen på bildene kan du se i videosamtale med ham.

Ellers er google din venn.

Jeg er sikker på at han også kan gi deg ekstra info å betrygge deg, men likevel.

Vær veldig forsiktig og ikke lån ham penger.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke tro du er trygg bare fordi du har snakket med noen på video. Kunstig intelligens kan nå lage falske video-profiler. Du snakker på video med noen som rett og slett er datagenerert fra ekte bilder. Det er utrolig hvor langt teknologien har kommet.

Anonymkode: 3eb3c...f1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan «traff» du han? Hvem tok kontakt? Hvilken etnisitet virker det som han har? Love-bomber han deg? Har du en dårlig følelse? 

Anonymkode: 31b37...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så klassisk. Datingapp. Alle bilder jeg har viser at han er samme person, til og med jeg ser det som måtte identifisere ungene mine i barnehagen ved hjelp av klærne når de var ute på vinteren. Et tydelig kjennetegn på han. Også passet.

Lite å finne på google-søk. Men det er det på meg også.

Alt han har sagt om seg selv har hengt sammen, han skriver konsekvent. Han har svart på spørsmål innen sitt fagfelt som ikke er å google seg frem til i all hast.

Takk, skal kontakte økokrim dersom det blir et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er så klassisk. Datingapp. Alle bilder jeg har viser at han er samme person, til og med jeg ser det som måtte identifisere ungene mine i barnehagen ved hjelp av klærne når de var ute på vinteren. Et tydelig kjennetegn på han. Også passet.

Lite å finne på google-søk. Men det er det på meg også.

Alt han har sagt om seg selv har hengt sammen, han skriver konsekvent. Han har svart på spørsmål innen sitt fagfelt som ikke er å google seg frem til i all hast.

Takk, skal kontakte økokrim dersom det blir et tema.

Via darknet, kan de kjøpe stjålne pass,  gå inn på profilen til den de har passet til å stjele bilder derifra. Eller manipulere bilder av seg selv. Ble feks gjort av tinder svindleren, der han liksom er på samme bilde spm familien han hevder  var en del av.

Du kan søke med bildene av han på nett. Og se hva som dukker opp. Finne adresse på navnet, og sende et fysisk brev til vedkommende på adressen. Du kan kjøre exif på bilder han legger ut. Der står det hvilken dato som det er redigert og ca hva. 

Anonymkode: 0aee8...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Via darknet, kan de kjøpe stjålne pass,  gå inn på profilen til den de har passet til å stjele bilder derifra. Eller manipulere bilder av seg selv. Ble feks gjort av tinder svindleren, der han liksom er på samme bilde spm familien han hevder  var en del av.

Du kan søke med bildene av han på nett. Og se hva som dukker opp. Finne adresse på navnet, og sende et fysisk brev til vedkommende på adressen. Du kan kjøre exif på bilder han legger ut. Der står det hvilken dato som det er redigert og ca hva. 

Glemte å skrive. Elsker han deg og fyrer løs med god ord, er det som regel bare tull. Begynner han å trenge penger til noen som er syke , seg selv eller andre. Ikke gi han noe. Det er jo klassikeren på en svindler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har gjort bildesøk, ingen treff. Hva er exif? Det er klin umulig å finne noe på han. Bildene jeg har er via chatten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Glemte å skrive. Elsker han deg og fyrer løs med god ord, er det som regel bare tull. Begynner han å trenge penger til noen som er syke , seg selv eller andre. Ikke gi han noe. Det er jo klassikeren på en svindler 

Ja, jeg vet. Jeg har faktisk tilgang til kontoen hans. Innloggingsdata. Han er samme person der, selvsagt... Jeg kunne kanskje logget meg på der og "snoket". Men litt redd for å gjøre det også. Det logges sikkert. Og hva ser jeg etter?

Takk for svar alle sammen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Be ChatGPT 4 sjekke han, så ser du fort hva slags historie ai kan lage om han på få sekunder. 

Anonymkode: 24bb7...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Be ChatGPT 4 sjekke han, så ser du fort hva slags historie ai kan lage om han på få sekunder. 

Anonymkode: 24bb7...77d

Hva er det? Hilsen uvitende🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det? Hilsen uvitende🙈

Kunstig intelligens... Han skriver stort sett litt sånn amerikansk slang, litt som om jeg skal skrive på min dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å si at bildet i banken også stemmer overens. En seriøs bank har vel identitetssjekk på det? Ikke sånn som Facebook der man bare bytter profilbilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Glemte å si at bildet i banken også stemmer overens. En seriøs bank har vel identitetssjekk på det? Ikke sånn som Facebook der man bare bytter profilbilde?

Hvis han har overtatt identiteten til noen andre så vil alt stemme. Alt av bilder, bankkontoer og facebook vil stemme. Siden han har hele identiteten til offeret.

Så ikke stol på bilder. Det beste rådet var det som kom fra noen andre her. Sett deg i en posisjon hvor det ikke spiller noen rolle for deg om han er den han utgir som for å være eller ikke.

Anonymkode: e6b4d...620

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...