Gå til innhold

Kalkun fra Prior

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke så veldig flink til å lage mat, så jeg trenger litt hjelp fra dere her inne. Tenkte jeg skulle kjøpe en kalkun en av dagene nå, men jeg har aldri laget dette før. Så vidt jeg har fått med meg er det steketermometer i pakken. Er det bare å sette den inn i ovnen, eller??- og vips ferdig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke lage kalkun, men vet at det er veldig tørt. Hørte på TV i jula at du bør kjøpe en sprøyte m/spiss og sprøyte inn væske under huden for at den ikke skal blir så tørr.

Hvis du vanner den blir det samme som når vi dusjer, vi tilfører ikke kroppen væske når vi spyler oss.

Du bør stuffe den, men det tror jeg står på oppskriften. Gi inn påprior.no og se. Står sikkert noe lurt der.

Lykke til

Skrevet

Kalkun er VELDIG enkelt å lage.

Du smører den inn med en blanding av smeltet smør, salt og pepper.

Setter den inn i ovnen på 160o, og beregner 30-40 min pr kilo. Steketermometeret som følger med Prior sine kalkuner, "popper" ut når kalkunen er klar, så det er egentlig ingen tvil.

Kalkunen blir ikke tørr dersom du lar den hvile før du begynner å skjære i den. Jeg pleier å ta den ut av ovnen, dekke den med folie, og la den stå slik 30-40 minutter før jeg skjærer i den. Da får all væsken satt seg, og renner ikke ut, slik den gjør hvis du skjærer i den med det samme.

Jeg pleier ikke å bruke stuffing, heller noe godt tilbehør, men det er kanskje en smaksak.

Lykke til.

Skrevet

Jeg synes kalkunen blir mindre tørr når man bruker stuffing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...