Gå til innhold

Løftet hunden når hun sov. Hva er rett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har en cockapoo-tispe på 10 mnd som er skikkelig mammadalt. Nå i kveld har hun lagt som et slakt i sofaen og sovet. 

Jeg var på vei til sengs og da kommer hun alltid etter meg men nå tenkte jeg at jeg skulle vekke henne og ta hun med ut å tisse. Dultet litt i henne og hun bevegde seg ikke men knurret litt. Så tar jeg hun opp og skal bære hun ut men da glefset hun litt etter meg. Ikke med tennene men likevel.  

Tenker jo at hun faktisk gav beskjed og at jeg var dum som ikke tok det hintet. 

Er det rett og tenke sånn eller syntes dere at det absolutt ikke er greit at hun reagerte slik?

Anonymkode: c7985...2d9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tenker helt riktig. Du begynner ikke bare å bære en sovende hund. Til og med om hun hadde bitt deg så hadde dette vært din skyld, ene og alene. Du snakker til, koser, stryker eller hva som helst, og vekker hunden først. Alltid.

Anonymkode: db5f8...4a2

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva hadde du gjort om noen hadde kommet og løftet deg mens du sov ? :) tenk sånn du også hun likte nok ikke dette :( 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du tenker helt riktig. Du begynner ikke bare å bære en sovende hund. Til og med om hun hadde bitt deg så hadde dette vært din skyld, ene og alene. Du snakker til, koser, stryker eller hva som helst, og vekker hunden først. Alltid.

Anonymkode: db5f8...4a2

Jeg sa jo navnet hennes flere ganger. Strøk på hun og dultet litt. Jeg forstår hun absolutt.  Det var dumt av meg og da vet jeg det🙌og hun gav meg jo en advarsel.  

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en helt normal reaksjon. Neste gang hun er i dyp søvn, så roper du/slipper du en godbit ned på gulvet. Å løfte/dytte på henne er en god måte å lære en hund å ressursforsvare plassen sin. 

Anonymkode: 98fc5...9dd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette var din skyld. Ikke noe du skal «irettesette» fordi det liksom ikke er greit. Hunden sa jo ifra, det må den få lov til. 

Anonymkode: d3795...02a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg sa jo navnet hennes flere ganger. Strøk på hun og dultet litt. Jeg forstår hun absolutt.  Det var dumt av meg og da vet jeg det🙌og hun gav meg jo en advarsel.  

Hvis du sa navnet og hunden våknet, hadde jeg ikke tillatt at hunden reagerte som den gjorde. Ble den derimot overrasket over at du plutselig tok og løftet den, ville jeg sett på det som en engangs hendelse og ta forhåndsregler slik at det ikke skjer igjen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om bikkja ligger i dyp søvn, så lar jeg han/hun sove der. Og legger meg selv.. man plager ikke dyr som er i dyp søvn så her er det jo din egen skyld. 

Anonymkode: 343ba...b48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne gjort dette med min hund, og han hadde aldri knurret eller glefset etter meg. Chihuahua. Tipper han hadde foretrukket om jeg hadde bært han ut i gangen for å ta på båndet. Ut må vi uansett før leggetid (hvis det er lenge siden), så vekke han må jeg jo. Syns ikke du nødvendigvis gjorde noe feil, men det er jo ikke bra at hunden får den reaksjonen. 

Anonymkode: ac050...e46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei! Har en cockapoo-tispe på 10 mnd som er skikkelig mammadalt. Nå i kveld har hun lagt som et slakt i sofaen og sovet. 

Jeg var på vei til sengs og da kommer hun alltid etter meg men nå tenkte jeg at jeg skulle vekke henne og ta hun med ut å tisse. Dultet litt i henne og hun bevegde seg ikke men knurret litt. Så tar jeg hun opp og skal bære hun ut men da glefset hun litt etter meg. Ikke med tennene men likevel.  

Er det rett og tenke sånn eller syntes dere at det absolutt ikke er greit at hun reagerte slik?

Når hunden først knurret til deg så ga den deg et sterkt signal om å la den være. Når du ignorerte signalet og borte den bort og tvang den med deg, da må den ty til sterkere signaler - glefsing. Så dette er jo en situasjon du som eier/menneske er selvforskyldt i. 

Hvorfor skal du tvinge en sovende hund ut på tur, bare fordi du skal legge deg? Høres ikke logisk ut i det hele tatt. 

Anonymkode: d8679...4bf

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette var bare hundespråk, og en beskjed om at hunden ikke likte det du gjorde i det hele tatt. Hadde den virkelig villet, hadde den bitt deg og ikke bare glefset. Hun mente bare å advare deg og si i fra at hun ikke likte å bli tatt opp og vekket. Jeg ville ikke tatt dette som noe tegn på at hunden er aggressiv. Den bare ga en beskjed som ikke skadet noen.

Kunne ønske min hund hadde like godt sovehjerte, forresten! 😄 Min hund spretter på beina på et halvt sekund så fort jeg reiser meg, og følger etter  meg hvor jeg enn går i leiligheten, uansett om hun ligger og sover når jeg beveger meg. Hun er livredd for å bli etterlatt alene i et rom, ser det ut til. Mammadalt.

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Man løfter aldri opp en sovende hund. De har noe som heter vaktinnstinkt. Det lave knurret nedi halsen var en warning. (Gjesping er også en reaksjon på uønsket adferd og stress.)

Anonymkode: d2af3...eff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kunne gjort dette med min hund, og han hadde aldri knurret eller glefset etter meg. Chihuahua. Tipper han hadde foretrukket om jeg hadde bært han ut i gangen for å ta på båndet. Ut må vi uansett før leggetid (hvis det er lenge siden), så vekke han må jeg jo. Syns ikke du nødvendigvis gjorde noe feil, men det er jo ikke bra at hunden får den reaksjonen. 

Anonymkode: ac050...e46

Hunden ga først et signal om å la den være, når eieren da ignorerer signalet så må hunden ty til et sterkere signal for å bli lyttet til, siden eier ignorerer.

Ikke alle har en veskehund som er glad for alt eieren gjør. De fleste hunder liker ikke å bli bært og tvunget rundt,når de gir beskjed om at de ikke vil. Dyr har også følelser og eier sine egne behov, akkurat som mennesker. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man løfter aldri opp en sovende hund. De har noe som heter vaktinnstinkt. Det lave knurret nedi halsen var en warning. (Gjesping er også en reaksjon på uønsket adferd og stress.)

Anonymkode: d2af3...eff

Hunder gjesper når de ønsker å "roe ned" omgivelsene, andre hunder eller mennesker rundt seg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hunden ga først et signal om å la den være, når eieren da ignorerer signalet så må hunden ty til et sterkere signal for å bli lyttet til, siden eier ignorerer.

Ikke alle har en veskehund som er glad for alt eieren gjør. De fleste hunder liker ikke å bli bært og tvunget rundt,når de gir beskjed om at de ikke vil. Dyr har også følelser og eier sine egne behov, akkurat som mennesker. 

At en (våken) hund knurrer fordi den ikke vil ut før leggetid, hadde jeg ikke funnet meg i. Den får værsågod følge resten av familiens rutiner. Greit at en skal ta hensyn til hunden, men det går en grense på hvor mye den skal bestemme. 

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler deg å sette deg inn i hundens språk, dempende - og avstandsøkende signaler. 

Kunne virkelig ønske at dette var noe ALLE hundeeiere kunne sette seg inn fordi det er så viktig, spesielt rundt barn. 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 timer siden):

Dette var bare hundespråk, og en beskjed om at hunden ikke likte det du gjorde i det hele tatt. Hadde den virkelig villet, hadde den bitt deg og ikke bare glefset. Hun mente bare å advare deg og si i fra at hun ikke likte å bli tatt opp og vekket. Jeg ville ikke tatt dette som noe tegn på at hunden er aggressiv. Den bare ga en beskjed som ikke skadet noen.

Kunne ønske min hund hadde like godt sovehjerte, forresten! 😄 Min hund spretter på beina på et halvt sekund så fort jeg reiser meg, og følger etter  meg hvor jeg enn går i leiligheten, uansett om hun ligger og sover når jeg beveger meg. Hun er livredd for å bli etterlatt alene i et rom, ser det ut til. Mammadalt.

Jeg hadde ikke reist meg fra sofaen 😅så derfor sov hun. Hun følger etter her og hele tiden. Og skriker når jeg går i fra hun. Litt slitsomt. 

AnonymBruker
Skrevet
LadyGrey skrev (58 minutter siden):

Anbefaler deg å sette deg inn i hundens språk, dempende - og avstandsøkende signaler. 

Kunne virkelig ønske at dette var noe ALLE hundeeiere kunne sette seg inn fordi det er så viktig, spesielt rundt barn. 

Jeg er helt enig med deg men det er veldig mange delte meninger om dette med knurring og resursforsvar.  Noen mener de ikke kan gi en lyd,bare være underdanige.  

Og mange mener at de må få ha sitt språk og at det må respekteres.  

Jeg tenkte jo selv at det var min egen feil😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2 gjeter/brukshunder 16-26kg som er vandt med og aksepterer berøring og å bli flyttet på når de hviler eller sover. Det har vi gjort siden dag 1 uten problemer, og de liker å få kos og oppmerksomhet når de slapper av. Jeg tar hensyn med å være forsiktig å gi de tid til å oppfatte at jeg er der, men hvis de var i min seng/sofa osv så hadde jeg ikke godtatt knurring eller glefsing. Da hadde de fått streng beskjed om å reise seg å flytte seg ned og vekk derifra. Hund som knurrer får ikke lov å være i møblene, så enkelt er det.

Det har hendt kanskje et par ganger at hun eldste knurrer, men hun har litt forkalkninger og vondt av og til så når det er tilfellet så trekker jeg meg unna. Men bare «jeg vil ikke fordi jeg er sta/lat/det er behagelig her» er ikke god nok grunn for meg hvis de er i min seng/sofa

Anonymkode: dd366...843

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har 2 gjeter/brukshunder 16-26kg som er vandt med og aksepterer berøring og å bli flyttet på når de hviler eller sover. Det har vi gjort siden dag 1 uten problemer, og de liker å få kos og oppmerksomhet når de slapper av. Jeg tar hensyn med å være forsiktig å gi de tid til å oppfatte at jeg er der, men hvis de var i min seng/sofa osv så hadde jeg ikke godtatt knurring eller glefsing. Da hadde de fått streng beskjed om å reise seg å flytte seg ned og vekk derifra. Hund som knurrer får ikke lov å være i møblene, så enkelt er det.

Det har hendt kanskje et par ganger at hun eldste knurrer, men hun har litt forkalkninger og vondt av og til så når det er tilfellet så trekker jeg meg unna. Men bare «jeg vil ikke fordi jeg er sta/lat/det er behagelig her» er ikke god nok grunn for meg hvis de er i min seng/sofa

Anonymkode: dd366...843

Vi praktiserer det samme. Hundene er vant med det og vet at når jeg sier "inn i senga" når jeg vekker det så er det leggetid.

Anonymkode: da230...e62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...