Gå til innhold

Må man utredes for ptsd for å få diagnosen eller kan man se det på folk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri blitt utredet for ptsd, men en psykiater på dps skrev at jeg ikke hadde ptsd fordi jeg ikke reagerte på noe. 

Blir ikke det feil? Jeg reagerer veldig inni meg, innover meg, men viser aldri følelser utenpå meg. 

Jeg tror jeg har ptsd, men hvordan for man diagnosen? 

Anonymkode: 89948...6bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må utredes. 

Anonymkode: 2c26f...a94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vet hvis du har PTSD. Det er som en lysbryter som slår seg av. Man får sterke reaksjoner på frykt. Jeg har KPTSD, men er ikke ferdig utredet, men symptomene er så tydelig at det ikke er tvil. Jeg unngår det som frykter meg og det er visse type mennesker. Men jeg har hatt KPTSD mange år men fikk adhd diagnose først, fordi dem ligner veldig. Jeg tenkte mine sinneutbrudd og frykt var adhd ting før. Det har hjulpet meg veldig masse å få riktig diagnose 

Anonymkode: 76321...f79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring at dette sjeldent kan ses på folk. Samtidig som det e ren diagnose som er lett å fake. Fordi den baseres på hva pasienten forteller. Kjenner til en person med sterk sosial fobi som skammet seg for å være så sosialt klønete og fobisk. Hun fortalte dermed hun var utsatt for traumer i barndommen hun ikke hadde. Og fikk diagnosen ptsd basert på en løgn. Dermed fikk hun mer forståelse for fobien sin. Mer sykemelding og mer medisinsk hjelp. Det ble delvis avslørt til slutt fordi pårørende fikk høre historien som for dem var helt ukjent og lite troverdig for dem.. 

Anonymkode: abfce...638

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vet hvis du har PTSD. Det er som en lysbryter som slår seg av. Man får sterke reaksjoner på frykt. Jeg har KPTSD, men er ikke ferdig utredet, men symptomene er så tydelig at det ikke er tvil. Jeg unngår det som frykter meg og det er visse type mennesker. Men jeg har hatt KPTSD mange år men fikk adhd diagnose først, fordi dem ligner veldig. Jeg tenkte mine sinneutbrudd og frykt var adhd ting før. Det har hjulpet meg veldig masse å få riktig diagnose 

Jeg har slitt med k-ptsd siden jeg var barn, men jeg har aldri blitt utredet. Sliter med å få til livet og unngår alt mulig som er vanskelig. 

Jeg har aldri blitt utredet på dps, for de sier bare at jeg ikke har det siden jeg ikke reagerer på noe, men jeg reagere inni meg og en vant til å skjule følelsene mine. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har slitt med k-ptsd siden jeg var barn, men jeg har aldri blitt utredet. Sliter med å få til livet og unngår alt mulig som er vanskelig. 

Jeg har aldri blitt utredet på dps, for de sier bare at jeg ikke har det siden jeg ikke reagerer på noe, men jeg reagere inni meg og en vant til å skjule følelsene mine. 

Hvordan blir du inni deg 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan har du fått diagnosen kptsd om du ikke har vært utredet? Har du gitt deg selv diagnosen?

Anonymkode: df079...cf2

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan blir du inni deg 

Om jeg reagerer på noe blir jeg helt stille eller stivner helt, mens det raser inni kroppen min. 

AnonymBruker
Skrevet

Ptsd og K-ptsd er to forskjellige ting også. Ptsd er vanlige folk som har opplevd et stort traume, og blitt så preget av det at det er vanskelig å ha et vanlig liv etterpå. Noen blir friske, mens andre får kronisk Ptsd. Det man strever med, er tilbakevendene minner om hendelsen, såkalte triggere, mareritt, problemer med søvn, konstant beredskap i kroppen med forhøyede kroppslige stressnivåer og slike ting. 

K-ptsd derimot, er en personlighetsforstyrrelse. Det kommer gjerne av langvarige overgrep i barndommen, mobbing og lignende, som har skjedd på et så tidlig tidspunkt at personen ikke har rukket å utvikle personligheten sin enda. Ved K-ptsd har man problemer med å stole på folk, holde på relasjoner, og man er skiftende og usikker på seg selv, vet ikke helt hvem man egentlig er, og slike ting. 

Ptsd er altså en mye mer fysisk lidelse, mens K-ptsd er mer psykisk. Uansett må en psykolog sette diagnosen under utredning, som gjerne går over noe tid. 

Anonymkode: 52490...27e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan har du fått diagnosen kptsd om du ikke har vært utredet? Har du gitt deg selv diagnosen?

Jeg har ikke blitt utredet, men kjenner meg igjen i kriteriene. Vet at jeg sliter med det, men det er vanskelig å bli hørt av alle behandlerne jeg har vært hos. 

Vet at jeg sliter med å få til livet pga ptsd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke blitt utredet, men kjenner meg igjen i kriteriene. Vet at jeg sliter med det, men det er vanskelig å bli hørt av alle behandlerne jeg har vært hos. 

Vet at jeg sliter med å få til livet pga ptsd.

Jeg tviler ikke på at du sliter og kjenner deg igjen i symptomer, men det er kun fagpersoner som kan utrede og gi deg diagnosen. Om du ikke blir hørt av behandlerne dine er det kanskje en grunn til det. Snakk med fastlegen og be om henvisning til utredning. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ptsd og K-ptsd er to forskjellige ting også. Ptsd er vanlige folk som har opplevd et stort traume, og blitt så preget av det at det er vanskelig å ha et vanlig liv etterpå. Noen blir friske, mens andre får kronisk Ptsd. Det man strever med, er tilbakevendene minner om hendelsen, såkalte triggere, mareritt, problemer med søvn, konstant beredskap i kroppen med forhøyede kroppslige stressnivåer og slike ting. 

K-ptsd derimot, er en personlighetsforstyrrelse. Det kommer gjerne av langvarige overgrep i barndommen, mobbing og lignende, som har skjedd på et så tidlig tidspunkt at personen ikke har rukket å utvikle personligheten sin enda. Ved K-ptsd har man problemer med å stole på folk, holde på relasjoner, og man er skiftende og usikker på seg selv, vet ikke helt hvem man egentlig er, og slike ting. 

Ptsd er altså en mye mer fysisk lidelse, mens K-ptsd er mer psykisk. Uansett må en psykolog sette diagnosen under utredning, som gjerne går over noe tid. 

Anonymkode: 52490...27e

Jeg begynte å slite med ptsd da jeg var ca.8 år. Da opplevde jeg voldtekt som ødela meg. Og har slitt med det siden og har aldri klart å være i et forhold i voksen alder. Har heller aldri vært hos gynekolog. 

Jeg har også opplevd psykisk/emosjonell mishandling i hjemmet fra jeg var barn, og det pågikk fra jeg var ca.8 år og gjennom tenårene. Hadde sterke reaksjoner i voksen alder på sinte stemmer og sliter med det enda. Er livredd menn. 

I voksen alder ble jeg mobbet på alle jobbene jeg hadde og jeg ble fryst ut og baksnakket av familien og slekt, og jeg lurer på om jeg har fått ptsd pga dette også. 

Syns det er rart jeg ikke blir hørt eller utredet for jeg sliter sånn i livet og klarer ikke fungere normalt. 

AnonymBruker
Skrevet

Du er nødt til å bli utredet, ja. Man kan ikke gi seg selv diagnoser, det er helsepersonalets jobb. Dersom behandlerne dine mener du ikke har diagnosen har du nok ikke det. Men det betyr ikke at du ikke er syk eller ikke har traumer.

Anonymkode: 9b7c5...a31

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tviler ikke på at du sliter og kjenner deg igjen i symptomer, men det er kun fagpersoner som kan utrede og gi deg diagnosen. Om du ikke blir hørt av behandlerne dine er det kanskje en grunn til det. Snakk med fastlegen og be om henvisning til utredning. 

Jeg er jo livredd sinte stemmer og menn, og har aldri vært i et forhold fordi jeg er så traumatisert. Jeg reagerer kraftig på sinte stemmer og menn som virker truende, så jeg må jo slite med ptsd? 

AnonymBruker
Skrevet

Du er nødt til å bli utredet, ja. Man kan ikke gi seg selv diagnoser, det er helsepersonalets jobb. Dersom behandlerne dine mener du ikke har diagnosen har du nok ikke det. Men det betyr ikke at du ikke er syk eller ikke har traumer.

Er det ikke viktig å få behandling for ptsd så man kan begynne å fungere normalt igjen? Jeg har ventet i så mange år på å få hjelp så jeg kan fungere bedre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er jo livredd sinte stemmer og menn, og har aldri vært i et forhold fordi jeg er så traumatisert. Jeg reagerer kraftig på sinte stemmer og menn som virker truende, så jeg må jo slite med ptsd? 

Ptsd kan lett forveksles en en mengde andre diagnoser. Derfor må man utredes. 

Det kan faktisk være sterk spesifikk angst, feks. Er samme symptomer. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei du må ikke det. Det betyr ikke at du ikke trenger hjelp eller skal få behandling.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke viktig å få behandling for ptsd så man kan begynne å fungere normalt igjen? Jeg har ventet i så mange år på å få hjelp så jeg kan fungere bedre. 

Ptsd blir du ikke kvitt. Men det finnes verktøy som fungerer for mange. Trening, rutiner og kosthold er viktig. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er svært viktig å få behandling for traumene dine. Når det er sagt kan man ha traumer uten at det er snakk om PTSD. PTSD gir ikke dine opplevelser verken mer eller mindre verdi. Hvorfor er det så viktig for deg med diagnose? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei du må ikke det. Det betyr ikke at du ikke trenger hjelp eller skal få behandling.

Men jeg må vel bli utredet først? Har aldri blitt utredet for ptsd, og syns det er veldig rart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...