Gå til innhold

Hvorfor finnes ikke selvstendige norske dagligvarer butikker, som innvandrerbutikker

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva er årsaken?   Finnes nok av internasjonale eller innvandrermatbutikker, men nesten ingen norske utenom de vanlige kjedene.

Endret av Akryl
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er nok fordi varene blir mye dyrere i innkjøp når man ikke er med i en kjede. 

Anonymkode: 3fde8...34b

• Liker 1
Skrevet

Varene blir dyrere i innkjøp jo mindre kvantum man handler inn, ergo vil kundene velge kjedebutikker, pga. det er billigere. 

Skrevet

Men det finnes jo innvandrerbutikker? De klarer seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (2 minutter siden):

De kjøper ikke nødvendigvis inn de dyre, norske varene. Enkelte varer fra utlandet er mye billigere. 

Anonymkode: 4dfc9...0e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi du må betale ekstra for å få varer når du ikke er med i en kjede. Dette vet jeg for jeg vet om noen her jeg bor som drev kolonial fra 60-tallet til ut på 2000-tallet. Dette gjør at de som ikke er del i en kjede selger varer med tap (eller ikke får solgt for folk vil ikke kjøpe varer som koster 1.5x/2x vanlig pris).

Å selge med tap skaper ikke fortjeneste.

Anonymkode: 4fe79...6b8

AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (5 minutter siden):

De handler inn varer fra utlandet. I vår innvandrerbutikk finnes ingen norske varer utenom frukt og grønt, det kjøper de på Coop.

Anonymkode: 801cf...8c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De kjøper ikke nødvendigvis inn de dyre, norske varene. Enkelte varer fra utlandet er mye billigere. 

Men hvorfor kan ikke norske selvstendige butikker gjøre det samme?  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (Akkurat nå):

Norske selvstendige kan absolutt gjøre det samme. Men da vil jo utvalget tilsvare en orientalsk/utenlandsk butikk. Ingen selvstendige butikker i Norge vil ha råd til å ta inn Gilde, Prior, First Price, etc. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Norske selvstendige kan absolutt gjøre det samme. Men da vil jo utvalget tilsvare en orientalsk/utenlandsk butikk. Ingen selvstendige butikker i Norge vil ha råd til å ta inn Gilde, Prior, First Price, etc. 

Og man mener det ikke er marked for å selge "ukjente" merkevarer til nordmenn?  

AnonymBruker
Skrevet

Og man mener det ikke er marked for å selge "ukjente" merkevarer til nordmenn?  

Jo, det er det absolutt. Men dette markedet er jo allerede dekket veldig godt av orientalske butikker. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Akryl skrev (22 minutter siden):

Det er mange fordeler med å eie "familiebedrifter"... 

edjith . Spesielt i Norge.

Endret av AnonymBruker 42
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes, men uten innkjøpsavtaler blir alt mye dyrere. 
Prøv heller å støtte de som trenger det, som nærbutikkene. 
https://narbutikken.no/

Anonymkode: 0bf2a...8e9

• Liker 1
Skrevet

Nytt spørsmål.

Hvordan klarer innvandrerbutikker å selge billig frukt og grønt, og egg når det er slik at det skal være dyrere å importere på grunn av import avgifter, og for å beskytte norsk mat industri.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nytt spørsmål.

Hvordan klarer innvandrerbutikker å selge billig frukt og grønt, og egg når det er slik at det skal være dyrere å importere på grunn av import avgifter, og for å beskytte norsk mat industri.

Mange innvandrerbutikker kjøper samme frukt og grønt som norske butikker. Norske butikker importerer også ofte banan, epler, appelsin, blåbær, bringebær, etc. Jeg vil anta at det er dyrere å kjøpe norske jordbær enn å importere, ettersom vi betaler for både kvalitet og arbeidskraft for norske råvarer. Slik er det ikke nødvendigvis for utenlandske varer.

Orientalske butikker tjener også mye på stort utvalg av frosset kjøtt og andre type varer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her er litt litteratur dersom du fortsatt synes det er vanskelig: 

https://www.utrop.no/nyheter/nytt/34500/

Ja, denne gjorde meg litt mer klokere.

Jeg vurderer å satse på norsk selvstendig butikk, men har fortsatt mye å lære.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en arbeidskollega når jeg jobbet på en fabrikk langt utpå landet i Nordland som tidligere både hadde prøvd seg på å drive en selvstendig dagligvare butikk, og en selvstendig automatisk bensinstasjon (ikke sammtidig). Begge delene gikk visst med tap...

Anonymkode: 68e5c...812

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Akryl said:

Hallo! Fordi det ikke er marked for det! Innvandrerbutikkene ønsker jo å selge spesielle matvarer fra Tyrkia, Kina, India, Øst-Europa osv - hovedsaklig rettet mot innvandrerbefolkningen. 

Nordmenn har norske matvarer på coop, rema osv. Om vi ønsker noe tahin osv til hummus, går vi på innvandrerbutikken. 

Anonymkode: 61b41...79e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...