Gå til innhold

Noen som har øresus her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe som hjelper?

Anonymkode: 05609...9af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt tinnitus i omlag 15 år. 

Det som kan hjelpe for meg er å holde meg varm og frisk. Alkohol gjør det sterkere. Det fungerer som et tidlig tegn på at jeg holder på å bli syk, forkjølet, influensa og lignende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (10 timer siden):

Jeg har hatt tinnitus i omlag 15 år. 

Det som kan hjelpe for meg er å holde meg varm og frisk. Alkohol gjør det sterkere. Det fungerer som et tidlig tegn på at jeg holder på å bli syk, forkjølet, influensa og lignende. 

Hva mener du som tidlig tegn? Jeg har det 24/7. Merker at lyder rundt demper det. Klarer å følge med i en samtale, men prater flere rundt har jeg ikke mulighet. Og den musikken som er i butikker er ille, kan ikke spørre om noe i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du vært hos hørselssentralen for å få kartlegge øresusen din? Om det tinitus du har. 

Anonymkode: dbc98...fd1

AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve Nasonex, det hjelper litt her, men det spørs kanskje litt på hvorfor du har øresus. 

Anonymkode: 9af4f...ed6

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Er det noe som hjelper?

Jeg har øresus. Jeg hører det kun når jeg skal sove, eller når jeg våkner. Det hjelper å ligge med øret mot puten for meg, og å forsøke å ikke la øresusen få fokus 😊. Men det er ikke lett. Øresusen min er ganske høy i tone. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har. Slo hodet kraftig da jeg var liten og den ringingen gikk aldri bort. Var til utredning og joda, den satt og kom til å bli verre. Det ble den. Blir verre med alkohol, og selvsagt etter konserter, fester, mye bystøy etc. Blir og verre når jeg blir syk. Men den er der konstant, flere ulike toner i ulik tonehøyde. Har bare lært meg å leve med det. 

Anonymkode: 7c206...59d

AnonymBruker
Skrevet
Eloise12345 skrev (17 minutter siden):

Jeg har øresus. Jeg hører det kun når jeg skal sove, eller når jeg våkner. Det hjelper å ligge med øret mot puten for meg, og å forsøke å ikke la øresusen få fokus 😊. Men det er ikke lett. Øresusen min er ganske høy i tone. 

Er det ikke i begge ører?

Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke i begge ører?

Nei, jeg har det for det meste i høyre øret. Jeg har hatt det i 7 år. Legen har aldri funnet noe forklaring på hvorfor. Jeg har normal hørsel. 

Jeg var redd lyden før. Redd at det var noe farlig. Men legen ba meg ikke være redd. Han sier det er hos meg helt ufarlig. Jeg plages derfor ikke stort av det lenger selv om den kommer😊.  

Det er visstnok ganske normalt å ha øresus. Det er mange som har det. 

Endret av Eloise12345
AnonymBruker
Skrevet
Eloise12345 skrev (2 timer siden):

Nei, jeg har det for det meste i høyre øret. Jeg har hatt det i 7 år. Legen har aldri funnet noe forklaring på hvorfor. Jeg har normal hørsel. 

Jeg var redd lyden før. Redd at det var noe farlig. Men legen ba meg ikke være redd. Han sier det er hos meg helt ufarlig. Jeg plages derfor ikke stort av det lenger selv om den kommer😊.  

Det er visstnok ganske normalt å ha øresus. Det er mange som har det. 

Min mor har det også. Mulig arvelig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du som tidlig tegn? Jeg har det 24/7. Merker at lyder rundt demper det. Klarer å følge med i en samtale, men prater flere rundt har jeg ikke mulighet. Og den musikken som er i butikker er ille, kan ikke spørre om noe i tillegg. 

Susingen blir sterkere når jeg er i ferd med å bli syk. Slik fungerer det som et tidlig varsel, ofte klarer jeg å unngå å bli veldig syk. 

Det kan hjelpe å ha andre lyder når øresusingen er kraftig. Men for det meste plager det meg ikke 

Strever også med å følge med på samtaler når det er mye musikk og støy, men usikker på om det skyldes alder eller tinnitus. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har! Det høres ut som jeg har en faksmaskin inni øret (eller lyden man fikk når man ringte et faksnummer i «gamle dager»). Det er verst om natta. Noe som har hjulpet meg i perioder, er å skylle ørene/fjerne ørevoks. 

Anonymkode: 2be10...0af

Skrevet

Jeg har det, og det har jeg nok alltid hatt til en viss grad. Det har blitt litt verre i det siste, tror det er pga stress og stram kjevemuskulatur. Kan også være fordi jeg fokuserer mer på det enn jeg pleier. 

Merker det mest når jeg skal legge meg og om morgenen. Merker det ikke når jeg fokuserer på andre ting, og så lenge jeg klarer å ha et semiavslappa forhold til det så er det ikke så ille. Var verre da det før ga meg angst, men jeg sleit mer med helseangst før.

Skrevet

Hjelper å ha andre lyder på. Ikke alltid jeg kommer på at lyden er der, da den endrer intensitet i løpet av dagen. Men hører jeg etter er den der.

Er litt som pipelyden man hører når man tar hørselstest. Noen ganger svak og mørk, noen ganger høy og lys. Som regel høy og lys.

Skrevet

Jeg har tinnitus, hatt det i 2 år. Fastlegen sa at det kan komme av nedsatt hørsel. Gikk da til øre nese hals lege. Hadde ikke dårlig hørsel. Jeg merker det mest når jeg er sliten eller har sovet dårlig. Det fins tinnitus pute som spesialist kan skaffe gratis.Jeg er blitt vant til tinnitusen nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i varierende grad. Har sykdommen Morbus Meniere. 

Anonymkode: 2e3cd...6ed

Skrevet (endret)
5 hours ago, AnonymBruker said:

Min mor har det også. Mulig arvelig?

Jeg vet ikke. Det er ingen i familien min som sier at de har øresus. 

Min bestemor ble nesten døv da hun ble eldre. Men jeg vet ikke om hun hadde øresus. Jeg har normal hørsel. Men jeg våkner om morningene av mye øresus:) 

Endret av Eloise12345
Skrevet

Har øresus, men har ikke vært og sjekket meg for tinnitus. Men jeg har det ikke så ofte som (noen av) dere beskriver, altså hele tiden. Jeg opplever problemer når jeg hører live musikk, eller spiller i korps. Ikke så mye ellers, bortsett fra at jeg føler meg nesten konstant tett i venstre øre. Må holde meg for nesa og trykke, og det er så sykt irriterende. Det skriker i ørene når jeg hører live musikk, og når jeg spiller i korps. Jeg sjekker ofte om jeg har mye ørevoks, men det har jeg ikke.. Noen som opplever det samme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...