Gå til innhold

Barn og alkohol

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sammen med min venninne og hennes baby på 1. år i 2 dager nå. Min sønn på 10 år er her også. 

Jeg drikker ikke alkohol og det er mulig det er derfor jeg reagerer. 

Hun har begge dager begynt ganske tidlig på ettermiddagen med et par øl i solen. Til middag går hun over til vin. 

Dvs ca 3-4 enheter begge dager. 

Er dette litt rart i og med at jeg ikke drikker og det er 2 barn til stede? Og hennes er kun 1. år..! 

Ja- det er påske og det er lov å kose seg, men likevel..? 

Jeg vet ikke hvor mye hun drikker hjemme i hverdagen, men kjenner at jeg reagerer på dette. 
hva tenker dere? 
overreagerer jeg? 

Anonymkode: f4e3a...a42

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du overreagerer ikke, nei.

Anonymkode: a16cb...19a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært sammen med min venninne og hennes baby på 1. år i 2 dager nå. Min sønn på 10 år er her også. 

Hun har begge dager begynt ganske tidlig på ettermiddagen med et par øl i solen. Til middag går hun over til vin. 

Er dette litt rart i og med at jeg ikke drikker og det er 2 barn til stede? Og hennes er kun 1. år..! 

Jeg vet ikke hvor mye hun drikker hjemme i hverdagen, men kjenner at jeg reagerer på dette. 
hva tenker dere? 
overreagerer jeg? 

Jeg syns det høres mye ut. Jeg kan en sjelden gang ta et lite glass vin til middag i 18-19 tiden, eller en rusbrus i solveggen på dagtid men maks 1 enhet «om gangen» 🙄 Barna her er 3 og 5. 

Anonymkode: 551f3...294

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv avholds, men synes ikke dette høres så veldig ille ut. Et par øl i solen mellom 13 og 16, også noen få glass mellom 19 og 23 høres helt vanlig ut for meg. 

Anonymkode: 6099f...3e6

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg du kan få ganske mange ulike svar. Flere steder i verden hvor det er mer vanlig å drikke en eller to enheter til hvert måltid uten at noen hever et øyenbryn.

Jeg vet ikke om dette stemmer eller om det bare er i mitt hodet, men jeg har inntrykk av at nordmenn er litt sånn "alt eller ingenting" når det kommer til alkohol.

Selv kan jeg ta meg et glass hvis eller en øl til maten, men tar sjeldent noe mer når jeg har ansvaret for barna. 

Anonymkode: 91389...92a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er hun alene om ansvaret for sitt barn denne dagen, mener jeg absolutt av dette er for mye. En øl eller ett glass vin til maten, ok. Men mer enn dette når man er alene om ansvaret (og ellers også spør du meg, men jeg er avholds så sikkert mange andre som mener annet. Jeg personlig mener null alkohol rundt barn) er for mye og lite ansvarsbevisst. 

Anonymkode: 89aa4...7e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange timer er det snakk om her, og hvor store enheter. 0,33 øl er vel ca. Ute av systemet på en time, så syntes ikke dette hørtes noe ille ut.

Anonymkode: 3dd62...ad0

• Liker 2
Skrevet

Jeg syntes ikke det høres ille ut, kanskje hun slapper ekstra av fordi dere er 2 voksne sammen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men hun har et barn på 1. år. Det føles liksom litt uansvarlig 😬

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hun har et barn på 1. år. Det føles liksom litt uansvarlig 😬

Hvorfor gjør det automatisk det? Det spørs jo helt på promillen hennes det. 

Anonymkode: 3dd62...ad0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er riktignok barnløs. Men kan raskt drikke mer enn dette en lørdag, eller en fin påskedag. Føler heller ikke det som uansvarlig rundt barn da jeg ikke kjenner rusen av så lite over tid. Jeg forstår jo at dere som er avholds synes det høres mye ut, men jeg kan bekrefte at for en som er vant med et moderat konsum ikke blir særlig påvirket av det du her beskriver. 

Anonymkode: e66d1...eba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner virkelig ikke hva som er uansvarlig med det.

Anonymkode: 97c98...5ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

3-4 enheter utover ettermiddag og kveld er ikke avskrekkende mye. Jeg kan drikke 1-2 enheter på kvelden, ( når jeg har fri).

Med eller uten barn.

Anonymkode: b9a81...c73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne at jeg også har vokst opp med dette i feriene. Foreldrene mine tok seg en øl til lunsj. Så delte de en flaske vin til middag. 

Husker ikke noe annet enn fine turer, med trygge rammer og ansvarlige foreldre. Om noe ble det for meg normalisert at alkohol var noe man drakk sakte, og som regel til mat. 

Anonymkode: e66d1...eba

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet egentlig ikke, det hadde vært for mye for meg. Men jeg har flere venner som gjerne tar en øl eller to eller et glass vin til maten når de er sammen med barna sine, uten at det virker problematisk. Mine foreldre gjorde også det da jeg var barn. 

Hos denne venninnen høres det ut som litt for mange enheter, men det tror jeg er fordi jeg har veldig lav toleranse selv. Jeg har radler lemon på 0.33 l i kjøleskapet, og tar nok en av dem nesten hver kveld etter at barna er i seng nå i påsken. Jeg personlig tar ikke mer nå som jeg har små barn som kan våkne, fordi jeg som sagt tåler lite. At jeg venter til barna er i seng, skyldes bare vane, marsipan og radler er min påskekveldskos. 

Anonymkode: e32e9...56a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

hva tenker dere? 
overreagerer jeg? 

Ville klart vært bekymret ja! Ta dte opp med henne, legg frem at du er bekymret for henne, hvordn hun har det osv mtp at hun drikker alt for mye. Barn eller ei. 3-4 enheter daglig er jo alkoholisme.

Anonymkode: 1e3d3...8d6

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ville klart vært bekymret ja! Ta dte opp med henne, legg frem at du er bekymret for henne, hvordn hun har det osv mtp at hun drikker alt for mye. Barn eller ei. 3-4 enheter daglig er jo alkoholisme.

Tuller du eller? De har påskeferie, 3-4 enheter spredt utover dagen og kvelden er virkelig langt unna alkoholisme.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du overreagerer ikke, nei.

Anonymkode: a16cb...19a

enig. Hørtes mye ut og så så tidlig på dagen

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er noe problem. 

Anonymkode: c53ae...931

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2023 den 8.15):

3-4 enheter daglig spredt over mange timer i ferien, er ikke alkoholisme. Hvis hun drikker hver dag i hverdagen også, kan hun ha et problem. 

Anonymkode: c8ba3...5d0

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...