Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått time hos fastlege etter påske. Da tror jeg at jeg er i uke 14. Jeg er redd jeg i tillegg må vente på ul at det må bestilles og har ventetid. Ønsker ul og nipt for å avdekke eventuelt kromosom. 

Fant ut av graviditeten sent. Derfor ikke fått timw før nå. Men er litt stressa. Kan/bør jeg ringe sykehuset selv for ul. 

Noen med erfaring på hvor lang ventetid kan være? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet for å ta privat? Da er det kort ventetid og du trenger ikke henvisning. 

Anonymkode: 4fc9d...514

AnonymBruker
Skrevet

Nipt må uansett tas privat, med mindre du er over 35 år. Da får du også ul inkludert. 

Anonymkode: 9f5e4...bf8

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nipt må uansett tas privat, med mindre du er over 35 år. Da får du også ul inkludert. 

Anonymkode: 9f5e4...bf8

Jeg er godt over 35 år. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du mulighet for å ta privat? Da er det kort ventetid og du trenger ikke henvisning. 

Anonymkode: 4fc9d...514

Jeg har vært privat, men det var ikke mulig å se noe nakkefold på det tidspunktet. Kan gå privat igjen, men hvis offentlig ikke er så lang ventetid. Pluss at jeg i tillegg ønsker nipt. 

AnonymBruker
Skrevet

Ring sykehuset å spør. Jeg måtte ikke gjennom lege, fikk tidlig ul i uke 5. 

Anonymkode: 26e45...08e

AnonymBruker
Skrevet

Bare å bestille ul privat. Da får du time raskt, og det er ikke spesielt kostbart. 
Nipt derimot må gjøres privat (med mindre du er over 35 år) og det er utrolig kostbart. 7-8 000….. Men det kan du også bestille når du selv ønsker om du vil betale for det

Anonymkode: dbe8e...6a7

AnonymBruker
Skrevet
kaleidoskop skrev (5 minutter siden):

Jeg har vært privat, men det var ikke mulig å se noe nakkefold på det tidspunktet. Kan gå privat igjen, men hvis offentlig ikke er så lang ventetid. Pluss at jeg i tillegg ønsker nipt. 

Nakkefold må vel undersøkes mellom uke 9 og 11 ca. Etter det er det vanskelig å si noe sikkert. Uke 14 er vel ikke definert som tidlig ul?

Anonymkode: bdacc...2ed

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Nakkefold må vel undersøkes mellom uke 9 og 11 ca. Etter det er det vanskelig å si noe sikkert. Uke 14 er vel ikke definert som tidlig ul?

Usikker på definisjon av tidlig ul og ikke. Men sist jeg fødte var det ikke ul i uke 12 offentlig, slik det er nå. Skulle gjerne hatt før uke 14. Men jeg fant ut i uke 10ish. Da kunne de ikke se nakkefold. Det er ikke før rundt uke 12.

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, kaleidoskop said:

Jeg har fått time hos fastlege etter påske. Da tror jeg at jeg er i uke 14. Jeg er redd jeg i tillegg må vente på ul at det må bestilles og har ventetid. Ønsker ul og nipt for å avdekke eventuelt kromosom. 

Fant ut av graviditeten sent. Derfor ikke fått timw før nå. Men er litt stressa. Kan/bør jeg ringe sykehuset selv for ul. 

Noen med erfaring på hvor lang ventetid kan være? 

Ring jordmor imorgen og informer om graviditet og de informerer sykehuset så du blir satt opp til nipt og ultralyd asap. 

Anonymkode: 190d4...d37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, jeg var på tidlig UL og nipt i uke 14, jeg er over 35

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare å bestille ul privat. Da får du time raskt, og det er ikke spesielt kostbart. 
Nipt derimot må gjøres privat (med mindre du er over 35 år) og det er utrolig kostbart. 7-8 000….. Men det kan du også bestille når du selv ønsker om du vil betale for det

Anonymkode: dbe8e...6a7

Hun er over 35

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jo, jeg var på tidlig UL og nipt i uke 14, jeg er over 35

NIPT er ganske sikker, derfor gjør det ikke noe at det er vanskelig å se nakkefold i uke 14 - de ser jo etter mye annet også. Nakkefold spesifikt er lettest å fange opp avvik på i uke 11-13, etter det er det vesentlig flere falske positive.

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis går man via fastlege/jordmor for å få henvisning da man formelt skal søke fødeplass først. Men i og med at du oppdaget graviditeten sent så ville jeg tatt kontakt med sykehuset direkte, i poliklinisk åpningstid. 

Anonymkode: f38f1...1db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vanligvis går man via fastlege/jordmor for å få henvisning da man formelt skal søke fødeplass først. Men i og med at du oppdaget graviditeten sent så ville jeg tatt kontakt med sykehuset direkte, i poliklinisk åpningstid. 

Man søker ikke fødeplass i byer som ikke har flere sykehus. Så det er omtrent bare i Oslo at det er en greie. 

Anonymkode: 973fd...25d

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Man søker ikke fødeplass i byer som ikke har flere sykehus. Så det er omtrent bare i Oslo at det er en greie. 

Jo, det kan man! Noen vil for eksempel heller føde på Drammen enn på Ringerike. Og Larvik ligger like langt fra Tønsberg og Skien - så kan velge. Flere sånne eksempler. 

Anonymkode: 208eb...c34

AnonymBruker
Skrevet

Ring legekontoret. Kanskje du kan ta det via e-konsultasjon. Raskt for legen å henvise.

Anonymkode: 36921...b2b

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Er det bare viss man er over 35 man får nipt test? Eller kan man få det viss man tideligere har avsluttet et svangerskap på grunn av kromosomfeil?

Anonymkode: eb003...399

AnonymBruker
Skrevet
On 4/5/2023 at 10:16 AM, AnonymBruker said:

Nei, det er en greie overalt, det er bare at du som fødende ikke vet at det blir søkt for deg.

Anonymkode: 7817b...a14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2023 den 10.16):

Uansett hva man kaller det så skal man henvises til et sykehus og registreres som fødende der. ;) Er heller ikke snakk om noe «søknad» i den forstand, men en henvisning, my bad 🙃🙃🙃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...