Gå til innhold

Et mønster av vold mot barn i flere generasjoner bakover er brutt, jeg er så glad!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp så var det daglig "ris på rompa" så fort jeg svarte moren min feil. Ved større ting rundt det å være trassen, sta eller ha egne meninger så holdt det ikke med slag på rompa fra hennes kant. Jeg ble slått med flat hånd i ryggen, dratt i ørene, zalo på tungen - med brukt oppvaskbørste om jeg bannet, dyttet, spent bein på, slått over hendene, holdt fast, etc. 

Jeg har jobbet med meg selv før jeg fikk barn, for å være klar for å gi barna mine en bedre oppvekst. Mine besteforeldre ga videre en oppvekst de hadde hatt selv. Min mor ga videre en oppvekst hun hadde hatt.

Så mitt mål var å bryte mønsteret. 

I dag opplevde jeg at jeg ikke har gitt et spor av samme type oppvekst til mine barn. Min eldste er 6 år og har alltid vist alle følelser. Ikke en eneste gang har jeg følt behovet for å straffe barnet mitt for å være bestemt eller vise følelser. 

Før middag i dag snakket vi om å koke ris, jeg kom til å tenke på ris på rompa. Det var noe barnet mitt ikke visste hva var og spurte hvorfor man skulle ha ris på rompa? 

Jeg ble så glad! Mange ganger sitter jeg på kvelden og tenker at jeg kunne gjort mer, vært mer, vært bedre. I kveld føler jeg meg bare lykkelig for at barnet mitt ikke en eneste gang har opplevd ris på rompa. Jeg har klart å bryte et mønster fra generasjoner med dårlig oppvekst ❤️ 

Jeg skal fortsette som jeg gjør, jeg vet egentlig at jeg gjør en god jobb. Jeg har fått positive tilbakemeldinger fra barnehage og helsestasjon. Et helt vanlig barn på alle måter ❤️

Jeg trengte bare å dele dette med noen. Takk for at du leste.

Anonymkode: 1c270...047

• Liker 1
  • Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra med foreldre som tar ansvar for å stoppe dårlige holdninger nedarvet i generasjoner og tar avstand fra det! Godt du er mer bevisst på å være en sunn forelder og gi barna trygg oppvekst enn hva dine foreldre og besteforeldre var :)

Anonymkode: 870aa...7de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig bra! Blir oppriktig glad når jeg leser slikt. Du kan være stolt av deg selv❤️

Anonymkode: 4c7eb...083

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Så fint å høre, men så trist at du vokste opp sånn. Heia deg som har blitt et bedre menneske! En forklaring («vokste opp med det samme») er nemlig ikke en unnskyldning. 

Anonymkode: 8181a...551

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...