Gå til innhold

Unger i bhg med billige drittklær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2023 den 20.27):

De aller fleste i bhg sir ikke noe, de bare klager seg i mellom og rister på hodet over foreldre som ikke evner å skaffe skikkelige klær. 

viking, kuoma, reima, topaz, superfit f. Eks har mange gode vintersko.

Reima, Wheat, miniature, didrikssons, hummel f.eks har gode dresser

Reima ote, reima moffen og hestra wool terry er eksempler på gode vintervotter

det finnes selvsagt mer enn det jeg nevner her. Men det er en gjenganger med for dårlig bekledning og for dårlig skotøy fra foreldre som er late og ikke orker å sette seg inn i hva som er bra. En reima dress på salg koster f.eks ikke mer enn en dårlig graffiti dress fra sportoutlet

Anonymkode: 00731...2aa

Tull! Hvis vi ser at barnet stadig er kald og våt så tar vi selvfølgelig en samtale med foreldrene. Vi lar ikke barna ha stadige dårlige uteopplevelser pga klærne uten å prøve å gjøre noe med problemet. Da hadde vi ikke gjort jobben vår. 
 Cherrox blir stort sett for kaldt som vintersko her i Trøndelag (det er varmt nok for enkelte) og  man trenger ikke nødvendigvis svinedyre dresser før å holde seg tørre og varme. 

Anonymkode: 08b10...a46

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husker min sønn fikk Reima dresser, Helly Hansen regntøy og Viking sko-  og en del ull/strikket tøy- det holdt og er ikke så dyrt.

Anonymkode: 80b11...090

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bedt de ansatte i barnehagen om å gi meg beskjed hvis det er noe som ikke er bra nok. Dette er mitt første barn, og har null peiling. Det er et hav av merker å sette seg inn i. Vi bor i Rogaland med mye regn og vått. De best i "best i test" jeg har sett på, syns jeg passer bedre til været på østlandet.

Vi har brukt Tiny Trolls of Norway. Er kjempefornøyd med det merket. Jeg kjøper på salg og har også vært en del på finn.no. Barnehagen har ikke sagt at det er dårlig. Jeg spør gjevnlig om det er noe som mangler. 

Anonymkode: 0b356...33f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husker min sønn fikk Reima dresser, Helly Hansen regntøy og Viking sko-  og en del ull/strikket tøy- det holdt og er ikke så dyrt.

Disse merkene går jo under merkeklær til barn. 

Anonymkode: ca79a...a76

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ofte er det greit gjøre en kost-nytte vurdering av både mengden klær og hvilke klær man kjøper. Noen sverger til svindyre klær uten at det egentlig er nødvendig eller passende til hva det skal brukes til.  Jeg har bodd ved kysten og i innlandet og litt i høyden. Det er forskjell om det er vått eller tørt. Klær som funket et sted funket ikke et annet, så det er ikke noen universell standard. Masse billigere klær kan funke bra til mye «mellomvær», men sliter kanskje litt mer ved veldig vått eller veldig kaldt.  

Hva barn trives med er også ulikt. Noen barn vil jo ha dress og cherrox til de blir tenåringer.  

Min eldste klarte seg med cherrox i barnehagen mange vintre og brukte knapt ull, ihvertfall ikke ull som lag 2 og ikke fleece heller selv i -10, mens yngste måtte ha tykke vinterstøvler, flere lag med sokker og flere lag med klær med samme merke på dress. (De brukte Didriksson)  Vi hadde våt høst og vår og støvler ble for kaldt, derav cherrox.

Etterhvert som ungene har blitt skoleelever har jeg droppet de fleste dyre merker, ting blir for lite brukt selv om vi er ganske aktive. Dvs jeg synes et halvt års bruk på en bukse/jakke er lite bruk og selv med to unger kan de ikke arve alt heller pga ulik kjønn, høyde og vekt.   

Anonymkode: a9bfe...596

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Der ramset du jo nettopp opp alle de dyreste merkene, så... 

Anonymkode: 2893e...81e

Gjest Keikolina
Skrevet

Når man må ha 3 skift fordi man får igjen en gjørmehaug av en unge hjem hver dag, nei da kjøpte ikke jeg det dyreste.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2023 den 10.13):

Klær fra sport outlet er bra. Men jeg reagerer på ett barn i barnehagen jeg arbeider i som har samme dress både på sommeren og vinteren, selv etter flere beskjeder om at barnet fryser og trenger ny dress, men det har ikke moren råd til. Men ellers skryter av at hun og typen skal på fest flere ganger. Det er gale prioteringer 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 876a8...5b2

Da tipser du om at det går fint ann å kjøpe brukt. Ellers er det faktisk grunnlag for bekymringsmelding, om dere har sagt ifra mange ganger og ungen ikke har utstyr i orden. 

Anonymkode: 3d37f...98d

AnonymBruker
Skrevet

Håper foreldre med barn i barnehagen skjønner mye av det som skrives her er troll. Vi sier selvfølgelig ifra hvis klær er for dårlige, og billig er som regel bra det også. Mange av de dyre klærne er også kun designet for pynt og ikke komfort, ser flere av de unge mødrene kjøper f.eks. wheat vårdress, som er ekkel i halsen til de minste, med to lange glidelåser. 

Har jobbet i flere barnehager både som assistent og pedagogisk leder. Aldri hørt om at det finnes forum hvor barnehageansatte prater drit om foreldre. Mange liker å trolle her inne om barnehager, de ansatte som jobber der, og at vi prater negativt om foreldrene. Men tviler på at halvparten av de jobber i barnehage engang 😅

Anonymkode: cffa3...eee

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Håper foreldre med barn i barnehagen skjønner mye av det som skrives her er troll. Vi sier selvfølgelig ifra hvis klær er for dårlige, og billig er som regel bra det også. Mange av de dyre klærne er også kun designet for pynt og ikke komfort, ser flere av de unge mødrene kjøper f.eks. wheat vårdress, som er ekkel i halsen til de minste, med to lange glidelåser. 

Har jobbet i flere barnehager både som assistent og pedagogisk leder. Aldri hørt om at det finnes forum hvor barnehageansatte prater drit om foreldre. Mange liker å trolle her inne om barnehager, de ansatte som jobber der, og at vi prater negativt om foreldrene. Men tviler på at halvparten av de jobber i barnehage engang 😅

Anonymkode: cffa3...eee

Nei wheat er super dress det , også til de små 

Anonymkode: 03446...ef9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2023 den 20.45):

Selv vil jeg si vi kler barnet vårt i «kvalitetstøy» fra Reima, viktig osv osv. MEN vi har ett barn og er to voksne med gode jobber! Alikevell er kles-karusellen man er gjennom med små barn svært kostbart. Jeg kan kjøpe meg en jakke til 5000kr og ha samme jakken i 6-7 år, barnet mitt er nok lett gjennom yttertøy, sko, votter og andre klær til langt over samme totalpris i løpet av et år fordi han VOKSER! Så jeg skjønner faktisk at ikke alle ønsker eller har mulighet til å kle 2-3 barn i dresser til 2000kr, vintersko til 1500kr, ull til 1000kr +++ for hvert barn, som alikevell må ha noe nytt til neste sesong på grunn av vekst. 

En annen ting er også at det er utrolig stor forskjell på barn og hvor varme de er, eller hvordan de leker. Vi har et vennepar hvor sønnen fryser konstant uansett bekledning, han kunne hatt på superabsorberende vinterdress uten å bli våt fordi han leker så forsiktig, mens vårt barn kan gå med t-skjorte under vinterdressen og våre glovarm, i tillegg til at han svømmer rundt i hver bidige vanndam som eksisterer, så ikke engang det dyreste regntøyet holder deg vannet ute, da måtte vi sendt han i tørrdrakt. 

så ett barn kan fint ha «billig» europris dress og være både tørr og varm, mens et annet barn stiller i antrekk til tusenvis og ender opp klissbløt eller kald

Anonymkode: 38ff9...10b

Men man trenger da ikke å bruke 1500 kr på vintersko? Kjøp på salg, du får gode sko til 600-800. Jeg kjøpte Didriksson dress til 700, det er en av de beste. Der sparte du 1300 i bare dress. Ullklær i nøytrale farger så småsøsken kan arve. 

Anonymkode: 77eb0...a1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2023 den 21.18):

Av en eller annen grunn, så virker det som om at en del tenker at ungene skal bruke dyre ting hjemme og billige i barnehagen. 90% av ungene bruker et billigmerke bleier i barnehagen, men kommer i pampers eller libero om morgenen.  Skjønn det den som kan 🤷‍♀️

Anonymkode: be3ea...890

Uff ikke bra.. her bruker de samme hjemme og i bhg.. unntak noe  strikket kjoler og dyreste finklærene men er pga det skjedde en gang at de kom hjem med malingsflekker som ikke gikk av.

Anonymkode: 77eb0...a1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Disse merkene går jo under merkeklær til barn. 

Anonymkode: ca79a...a76

Ok, jeg hadde egentlig dårlig råd på den tiden men hadde faktisk ikke noe valg, det er utrolig værhardt her ( snø, minusgrader, slaps og regn… man kan ikke la barn fryse ute, det er omsorgsvikt.

• Liker 1
Gjest Krokanrullene
Skrevet
Grüner skrev (På 5.4.2023 den 10.05):

Jo, de har så klart lov til å snakke om hvordan barna bør kles i kulda, men ikke fronte merker. 

Er det et lovforbud mot det,altså? 

AnonymBruker
Skrevet
Krokanrullene skrev (23 minutter siden):

Er det et lovforbud mot det,altså? 

Neppe, men det er vel ikke så morsomt for den det gjelder hvis en forelder klager til styrer. 

Jeg synes ikke at barnehager skal reklamere for visse merker. Å veilede om påkledning, er greit. 

Anonymkode: ffdb6...416

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

wheat vårdress, som er ekkel i halsen til de minste, med to lange glidelåser. 

Nå er jeg spent - hva gjør at to lange glidelåser er "ekkel i halsen" til de minste? De er jo ikke i nærheten av glidelåsene som er nedenfor halsen/balaklavaen de har på. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er jeg spent - hva gjør at to lange glidelåser er "ekkel i halsen" til de minste? De er jo ikke i nærheten av glidelåsene som er nedenfor halsen/balaklavaen de har på. 

Lurer jeg også på. Syns de med bare en glidelås i midten gnager på haken og underleppen. 

Anonymkode: 0b356...33f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...