Gå til innhold

Unger i bhg med billige drittklær

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

De aller fleste i bhg sir ikke noe, de bare klager seg i mellom og rister på hodet over foreldre som ikke evner å skaffe skikkelige klær. 

viking, kuoma, reima, topaz, superfit f. Eks har mange gode vintersko.

Reima, Wheat, miniature, didrikssons, hummel f.eks har gode dresser

Reima ote, reima moffen og hestra wool terry er eksempler på gode vintervotter

det finnes selvsagt mer enn det jeg nevner her. Men det er en gjenganger med for dårlig bekledning og for dårlig skotøy fra foreldre som er late og ikke orker å sette seg inn i hva som er bra. En reima dress på salg koster f.eks ikke mer enn en dårlig graffiti dress fra sportoutlet

Anonymkode: 00731...2aa

Sier du til de at klærne ikke funker da?

De tenker jo sikkert at klærne funker bra fordi ingen har sagt at barnet blir våt etter 10min ute feks. Dette gjelder jo uavhengig av om det er kjente merkevarer eller ei. Og normalt foreldre ikke opplever problemer selv når klær brukes på fritiden. For man er gjerne ikke ute 3 timer i pøsende regn en lørdag. Da er foreldre inne gjerne. Mens i barnehagen kan ikke slikt tilpasses. 

Endret av Luckiness
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei har ikke det

Anonymkode: 03446...ef9

Tull! Selvfølgelig har bhg lov til å veilede foreldre hvis de er helt grønne mht påkledning. For mange nyankomne innvandrere er dette ofte helt nødvendig veiledning fordi de ikke har noen erfaring å bygge på mht norsk vintervær. 

Mange bhg har også plakater som dette og tips om hva slags klær barn trenger til ulike typer vær:

096151E1-1919-4FCE-8FBF-AA3F949A4D82.thumb.jpeg.6026a5c18159833c0dad672b28b7ee55.jpeg

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (Akkurat nå):

Tull! Selvfølgelig har bhg lov til å veilede foreldre hvis de er helt grønne mht påkledning. For mange nyankomne innvandrere er dette ofte helt nødvendig veiledning fordi de ikke har noen erfaring å bygge på mht norsk vintervær. 

Mange bhg har også plakater som dette og tips om hva slags klær barn trenger til ulike typer vær:

096151E1-1919-4FCE-8FBF-AA3F949A4D82.thumb.jpeg.6026a5c18159833c0dad672b28b7ee55.jpeg

Nei vi har ikke lov å si vi foretrekker ull foran fleece feks. Så nei det er ikke tull🙄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Altså, hoveinnlegget er ikke skrevet spesielt hyggelig. Men det er et poeng. Det er mange barn som ikke liker å være ute, fordi de veldig ofte er våt og kald. 

Og nei, klærne fra Sportoutlet er IKKE bra. 

Det ER noe forstyrrende når foreldre prioriterer seg selv så tydelig. Jeg spurte en forelder nylig om ny dress. Vinterdressen er for kort og mangler strikk. Det gjør den vanskelig å bevege seg, skoene er alltid full i snø og barnet hater å være ute. Far svarte "uaktuelt ". Jeg skjønner at det er kjipt, men det er mange, mange timer barnet fryser.

Anonymkode: 7277d...e81

Hvordan kan du uttale deg om alle klærne fra sport outlet? Har du prøvd alt de selger der? Eller er det fordommer?

Anonymkode: ffdb6...416

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan kan du uttale deg om alle klærne fra sport outlet? Har du prøvd alt de selger der? Eller er det fordommer?

Vi kjøper nesten bare klær og sko derfra og ja skoa er så der..men Ytterøy og dresser har vi vært kjempe fornøyd med:) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (11 timer siden):

Jeg synes det er litt arrogant å forvente at barna skal gå i dyre merker og kalle alt som er billig for drittklær. Det er ikke alltid slik at jo dyrere, desto bedre og barneklær er dyrt siden en må kjøpe nye så ofte sammenlignet med voksne, ettersom barnet er i konstant vekst.

Det som er viktig her er kvaliteten på klærne: barna må ha klær som er tilpasset bruken. Mange foreldre har ganske god innsikt selv i hva barna trenger og handler klær deretter, andre har ikke peiling, innser ikke viktigheten av kvalitet og er heller ikke ydmyke nok til å spørre om tips. Her tenker jeg at dere som jobber i bhg må komme foreldrene i forkjøpet og ta opp klesproblematikken på foreldremøte og rett og slett veilede foreldrene i hva barna trenger, og komme med eksempler på hva som funker bra/dårlig: fortelle hvorfor ull er bedre enn fleece på de kaldeste dagene, at selv om en dress opplevdes å være veldig bra for det første barnet, så kan den samme dressen ha mistet mye av kvaliteten når barn nr 3 er klar for å arve den. Det finnes også plansjer med modeller over hva barna bør ha på seg fra innerst til ytterst, som dere kan henge opp i garderoben. 

Dette gjør vi hele tiden til det kjedsommelige til og med satt opp kart i hvert enkelt skap hva som skal ligge hvor likevel klarer foreldrene bare stappe alt hulter til bulter inni der. ikke engang vrenge klærne rett vei etter vask klarer enkelte. For ikke glemme våte klær? hva er greia? mener man barnehagen skal tørke dem før de kan brukes eller hva???? enig i at det trenger ikke være dyre klær men funksjonelle og da for mer enn 30 min ute for så fort er det enkelte barn gråter og vil inn fordi de er kalde eller dressen er så stiv at de ikke klarer røre seg eller skoene er 5 nr for store slik at når de endelig er passe er de ødelagte alikevel. Mange er seff flinke og har tipp topp tommelopp så godt for både unger og voksne slik at man slipper og skifte tre fire ganger når man heller kunne vært ute å lekt med barna.

Anonymkode: bda71...41d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Etter 12 år i bhg og med 3 egne barn på h.h.v 9, 6 og 4 tør jeg å påstå at jeg har "satt meg inn i ting". 

Anonymkode: 00731...2aa

Du har ikke satt deg inn i hva sportoutlet er. 

Anonymkode: 0ba41...898

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (48 minutter siden):

Sier du til de at klærne ikke funker da?

De tenker jo sikkert at klærne funker bra fordi ingen har sagt at barnet blir våt etter 10min ute feks. Dette gjelder jo uavhengig av om det er kjente merkevarer eller ei. Og normalt foreldre ikke opplever problemer selv når klær brukes på fritiden. For man er gjerne ikke ute 3 timer i pøsende regn en lørdag. Da er foreldre inne gjerne. Mens i barnehagen kan ikke slikt tilpasses. 

får du våte klær hjem hver dag er det en pekepinn på at du har for dårlige klær

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Joda, men puster klærne? Er de vindtette? Holder de på varmen hvis de skulle bli våte? Blir barnet svett i klærne? Er de myke så de gir god bevegelighet eller stive? Har de riktig passform? Er de egnet for lag på lag bekledning? Er de fri for giftstoffer om ungen sutter på votten eller dressen ved haken?

Det er mye annet enn varme som også gjør at noen merker er dyrere enn andre. 

Anonymkode: ca79a...a76

Joda, men det er ikke fullt så enkelt og sort-hvitt at dyre merker = Knallgod passform, myke og gode, billigmerker = dårlig passform, stive. For eksempel så er et av mine dårligste kjøp en skallbukse fra polarn o pyret. Veldig stiv å gå med, og vanskelig å ta på (veldig kort glidelås). Fikk heller ikke plass til noe mellomlag under. Den ble ikke brukt og jeg kjøpte en ny rimelig på sport outlet som min datter elsker. Jakken fra en annen serie fra pop er supergod og myk, den bruker hun mye!

Et annet bomkjøp var Kattnakken regntøy, som det gikk hull på etter første gangs bruk. Ikke Kattnakkens sin feil, men i en steinete friluftsbarnehage med spikre som stikker opp her og der (det er noe dritt, men det hjelper ikke å klage på det) er det tull å kjøpe dyrt regntøy. 

Jeg synes Viking vinterstøvler er veldig bra, men kjøper heller billigvarianter av sandaler og joggesko, fordi Viking sine sko til sommerbruk gjerne er en god del tyngre enn billigmerkene, og min datter er glad i lett skotøy. Hun liker også godt de billige Pytt pytt-støvlene fra outlet, og fryser ikke på beina når hun går i disse, så jeg har ikke kjøpt noe  Cherrox-lignende.  (Pytt pytt brukes på sørpeføre, og Viking i minusgrader). 

Jeg kjøpte en klespakke på Finn for noen år siden, og der var det med en Wheat-dress. Den var ikke vanntett, så jeg forstod ikke helt poenget, men den ble brukt et par ganger på de få tørre dagene vi har her.

Jeg har trua på at man bør kjøpe det som passer været der man bor, og som passer for sitt barn. Noe dyrt og gjerne noe billig. Det viktigste er jo at det blir brukt. Bare tøys å investere i votter til 500 kr som blir liggende i hylla i barnehagen. Ja, jeg kjøpte et par Hestra-votter fordi "alle" har, og de føles virkelig varme og gode. Men hva hjelper det når jenta nekter å gå med stive votter. Hun tar heller på seg strikkavotter, og bytter ofte når det er vått. Hun er heldigvis ikke sånn som meg, som sliter med kronisk kalde hender og føtter. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kommer veldig an på barnet. Enkelte barn bader omtrent i dammer og sørpe. Og foreldre kan tenke det er normalt at de er våt etter lange dager ute. For det er jo tross alt ingen som forteller at klærne ikke duger. 
Skjønner ikke hvorfor det skal være vanskelig for ansatte å informere foreldre. Trist at om enkelte ikke vil barna det beste, men heller holder munn og lar dem gå rundt i klær som ikke duger. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har dyre klær hjemme og billigere i barnehagen, hender vi alternerer litt ut ifra hva slags vær det er og hvilken kvalitet han burde ha i barnehagen. Men fordi de ansatte ikke tar noe ansvar for å legge klærne på riktig plass ut ifra merking så er det er dritkjipt å sende med vintervotter til 700kr også blir de borte for godt etter en uke, da er det klart bedre å kjøpe de til 300kr selvom de kanskje ikke tåler at ungen putter hendene ned i sølepytten. Og kjøpe nye når de forsvinner ila. sesongen. Men barnehagen må jo også bruke riktig klær til riktig tid. 
Vi har fôret regnvotter for eksempel som passer utmerket til den tiden vi er i nå, men de velger heller vintervotten som er ment til SNØ og ikke vann. 

Sko derimot er jeg veldig kresen på, men selv de dyre til 900 kr blir klissvåte, så Cherrox er sikkert et bedre alternativ hva gjelder fukt, men ikke noe særlig for en liten barnefot. 

Tror barnehagen og foreldre gjør klokt i å ha gode garderobeløsninger som forhindrer tap av klær - da vil også foreldre sende med klær av bedre kvalitet. 

Anonymkode: 15526...30b

Men det er jo i barnehagen de er mest ute? Vi gjør motsatt. Har alltid det beste i barnehagen.

Anonymkode: 0b356...33f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at foreldre handler etter lommeboken. Jeg har siden jeg fikk barn kjøpt neste års vintertøy på denne årstiden. Vi bruker stortsett kattnakken, reflex og okaki sko. Mine har cherrox i vått vær, alt annet blir gjennomvått. Jeg strikker selv klær de kan ha under yttertøy og har hjemmestrikkede votter de kan ha inni regn vottene. Har aldri opplevd at noen i barnehagen vår ikke har riktig bekledning til riktig tid

Anonymkode: 87dbc...624

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også at visse barnehage ansatte dømmer for hardt. 

Jeg jobbet dessverre med ei. Gud bede hvor mye fastlege dritt hun kom med! Dømte folk som lot dresser bli arvet av søsken, dømte folk som kjøpte fjorårets model av Reima dresser( det var jo ikke denne sesongens farge!). Og ja, fokus på hva barn veide.

Og vi som ansatte fikk høre det samme. Hvis vi kledde oss i dongeri så måtte det minst være Levis eller Diesel eller merker som det. Gensere måtte vøre merkeklær. Utetøy like. Og så mye slanke press det var fra henne! Hver dag og personalmøtene en gang i måneden var preget av at for de første 30 minuttene var hvor mye folk hadde gått ned i vekt!

Jeg endte opp med å si opp!

Anonymkode: 6f99c...836

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

(…)

Jeg synes Viking vinterstøvler er veldig bra, men kjøper heller billigvarianter av sandaler og joggesko, fordi Viking sine sko til sommerbruk gjerne er en god del tyngre enn billigmerkene, og min datter er glad i lett skotøy. 

Anbefaler å teste ut superfit. De er fjærlette og veldig gode for barneføtter.

Anonymkode: 6373e...d1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg får stortsett med våte klær hjem npr været er sånn som nå, vått og slapsete. Mine bader, så uavhengig om de har på kattnakken eller salto blir de gjennomvåte. Mine har begge blitt klissvåte i reima, så vi har ikke vært fornøyd med de. Vi er desidert mest fornøyd med reflex og kattnakken. 

Anonymkode: 87dbc...624

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei vi har ikke lov å si vi foretrekker ull foran fleece feks. Så nei det er ikke tull🙄

Dere sier jo eksplisitt i alle barnehager at dere ikke vil ha strømpebukser men leggings da…..(som er mye dyrere om man snakker ull)

Anonymkode: 532aa...6ec

AnonymBruker
Skrevet

Går an for unger uten allergier å bruke lag på lag ull og vindtett ytterst da. Det MÅÅÅ jo ikke være dyre merker for at barnet skal ha bra nok utstyr. ( ull er gull, så lenge huden tåler det altså ) 

Forstår deg godt TS. Har også lurt sånn på hva som skjer med tankegangen når barnet går i  billige vatt-jakker som oppfører seg som svamp for fukt og regn, og når de selv går i dyre gode klær. Sånne vatt jakker tørker jo aldri heller. 🤯🤷‍♀️ Har hatt sånne klumpete våte jakker i gangen hos meg og dette var rike familier i fineste bærumområdet.

Anonymkode: 97e95...afb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror også at visse barnehage ansatte dømmer for hardt. 

Jeg jobbet dessverre med ei. Gud bede hvor mye fastlege dritt hun kom med! Dømte folk som lot dresser bli arvet av søsken, dømte folk som kjøpte fjorårets model av Reima dresser( det var jo ikke denne sesongens farge!). Og ja, fokus på hva barn veide.

Og vi som ansatte fikk høre det samme. Hvis vi kledde oss i dongeri så måtte det minst være Levis eller Diesel eller merker som det. Gensere måtte vøre merkeklær. Utetøy like. Og så mye slanke press det var fra henne! Hver dag og personalmøtene en gang i måneden var preget av at for de første 30 minuttene var hvor mye folk hadde gått ned i vekt!

Jeg endte opp med å si opp!

Anonymkode: 6f99c...836

Det er ikke dette TS snakker om da. Tenker hun snakker om klær som blir soggy bare det regner litt, slik at barnet går og fryser, og så må de ansatte gå inn for å bytte tøy, og så må de låne av de som har ekstra osv. 

Anonymkode: 97e95...afb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere sier jo eksplisitt i alle barnehager at dere ikke vil ha strømpebukser men leggings da…..(som er mye dyrere om man snakker ull)

Anonymkode: 532aa...6ec

Jaha? 

Skrevet

Så HVORFOR sier ikke de ansatte ifra til foreldrene? Hadde de i bhg til ungen min vært redd for at ungen min blir kald og våt pga dårlig kvalitet på klær og sko, håper jeg de sier ifra! Vi får månedsbrev fra avdelingen, og der skriver de huskelappen, slik som "vil minne om at barna har behov for ekstra ull og fleece i korgene sine" eller "ta gjerne med yttertøy hjem for tørking/vasking" osv. Hadde kvaliteten på klærne vært et problem, går det an å nevne det på den måten. 

Så jeg håper dere som er ansatt i bhg sier ifra ordentlig istedenfor å sutre og snakke ned foreldre til kolleger, eller randoms på Internett. Og det er forresten dritkjipt for oss som ikke har særlig god råd å lese at valgene våre er så elendige. Noen har faktisk ikke noe annet valg enn å velge noe billigere.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...