Gå til innhold

Er det flest stefedre involvert i omsorgssvikt/overgrepssaker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser om stygge saker der barn har blitt utsatt for overgrep eller omsorgssvikt, får jeg inntrykk av at det veldig ofte er en stefar som står bak.

Stemmer det at det er flere steforeldre som gjør sånn enn biologiske foreldre?

Anonymkode: 51586...7e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når jeg leser om stygge saker der barn har blitt utsatt for overgrep eller omsorgssvikt, får jeg inntrykk av at det veldig ofte er en stefar som står bak.

ja, det kan man si. Det at det ikke er biologiske bånd gjør det noe «lettere» å gå over grensen mot stebarn, kontra biologiske barn.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke inntrykk av det.

AnonymBruker
Skrevet
Kaisada skrev (1 minutt siden):

ja, det kan man si. Det at det ikke er biologiske bånd gjør det noe «lettere» å gå over grensen mot stebarn, kontra biologiske barn.

Finnes det noe forskning som underbygger teorien?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Finnes det noe forskning som underbygger teorien?

Ts

ja det gjør det. skal se om jeg finner det igjen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan fordelingen er rent statistisk, men det man vet er at mange overgripere bevisst går etter single mødre på dating, for å få tilgang til barnet i en tillitsrolle. Jeg tror det kan stemme at det er fler stefedre enn biologiske fedre som misbruker barn i familien, men det betyr naturligvis ikke at ikke biologiske fedre også gjør det. 

Anonymkode: 9c0f2...df3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror nok også det går mye på at mannlige overgripere/menn som er ute etter et offer, lett ser seg ut alenemødre, og spesielt alenemødre som fremstår som ressurssvake. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leser gjerne forskning om dette. Det er ikke mitt inntrykk mtp saker jeg har vært borti via jobb barneverntjenesten, men jeg skal ikke være påståelig 😎

Anonymkode: 4cc17...c1b

Skrevet

Fra artikkelen over:

"The presence of a nonbiological father in the household may significantly increase the risk of intrafamilial child sexual abuse. In the study by Stroebel and colleagues (2013), the probability of incestuous abuse was 3.2 times higher when the mother’s partner was not the biological father, and in Beard and colleagues (2017) the risk of intrafamilial abuse was 2.6 times higher when a nonbiological father was living in the victim’s household."

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Askepott-effekten – Wikipedia

The Cinderella effect: are stepfathers dangerous? (theconversation.com)

Nå er kanskje ikke disse kildene forskning, men det er mer overgrep og mishandling i stefamilier. sansynligvis fordi det er mer stressende, noen oppsøker bevisst alenemødre og fordi vi mennesker og er styrt av biologi. 

De aller fleste stefedre er ikke sånn, viktig å huske på.

Skrevet
Kaisada skrev (1 time siden):

Fra artikkelen over:

"The presence of a nonbiological father in the household may significantly increase the risk of intrafamilial child sexual abuse. In the study by Stroebel and colleagues (2013), the probability of incestuous abuse was 3.2 times higher when the mother’s partner was not the biological father, and in Beard and colleagues (2017) the risk of intrafamilial abuse was 2.6 times higher when a nonbiological father was living in the victim’s household."

Ja dette har jeg også lest

Og er en av grunnene til at jeg aldri hadde flyttet sammen med en ny mann om noe hadde skjedd med min nåværende mann. 

Jeg hadde bodd alene med barna til de var voksne

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et problem med menn som kjønn, spiller ingen rolle hvilken relasjon de har til barna.

Anonymkode: 3708c...0d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...