AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #1 Skrevet 4. april 2023 Jens og Stine har to barn. Du får vite at det i hvert fall er én gutt. Hvor sannsynlig er det at begge barna er gutter? 1/3, 1/2 eller 2/3? Anonymkode: 96e6f...3ed
stan Skrevet 4. april 2023 #2 Skrevet 4. april 2023 Uavhengige sannsynligheter. Da er det 50 % sannsynlighet for at det andre barnet er en gutt.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #3 Skrevet 4. april 2023 Dette er vel det andre forsøket ditt nå? Det kom mange rare svar i den første tråden din, hva med å prøve forumet på matematikk.net? Jeg fikk mye god hjelp der når jeg tok opp R1. https://matematikk.net/side/Forside Anonymkode: fe850...341
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #4 Skrevet 4. april 2023 Det er 1/3. Her må man bare se på alle permutasjonene: g g, g j, j g, j j. Eneste informasjonen man får er at j j er utelukket. Eneste alternativ som gir to gutter er g g, som er ett av tre gjenværende. Anonymkode: 08774...d5f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #5 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette er vel det andre forsøket ditt nå? Det kom mange rare svar i den første tråden din, hva med å prøve forumet på matematikk.net? Jeg fikk mye god hjelp der når jeg tok opp R1. https://matematikk.net/side/Forside Anonymkode: fe850...341 Det ble dobbelpost ved et uhell, ikke meningen. Anonymkode: 96e6f...3ed
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #6 Skrevet 4. april 2023 stan skrev (10 minutter siden): Uavhengige sannsynligheter. Da er det 50 % sannsynlighet for at det andre barnet er en gutt. Nei, sannsynligheten er 1/3 for at det andre barnet er en gutt. Se den andre tråden med samme navn. Anonymkode: 96e6f...3ed
stan Skrevet 4. april 2023 #7 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er 1/3. Her må man bare se på alle permutasjonene: g g, g j, j g, j j. Eneste informasjonen man får er at j j er utelukket. Eneste alternativ som gir to gutter er g g, som er ett av tre gjenværende. Anonymkode: 08774...d5f Stemmer. Jeg var litt for kjapp over. Lurt å lese oppgaven nøye 🙂
stan Skrevet 4. april 2023 #8 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, sannsynligheten er 1/3 for at det andre barnet er en gutt. Se den andre tråden med samme navn. Anonymkode: 96e6f...3ed Jada, jeg sitter her å skammer meg 😎
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå