Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jens og Stine har to barn. Du får vite at det i hvert fall er én gutt. Hvor sannsynlig er det at begge barna er gutter? 1/3, 1/2 eller 2/3?

Anonymkode: 96e6f...3ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uavhengige sannsynligheter. Da er det 50 % sannsynlighet for at det andre barnet er en gutt. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel det andre forsøket ditt nå? Det kom mange rare svar i den første tråden din, hva med å prøve forumet på matematikk.net? Jeg fikk mye god hjelp der når jeg tok opp R1.

https://matematikk.net/side/Forside

Anonymkode: fe850...341

AnonymBruker
Skrevet

Det er 1/3. Her må man bare se på alle permutasjonene: g g, g j, j g, j j. Eneste informasjonen man får er at j j er utelukket. Eneste alternativ som gir to gutter er g g, som er ett av tre gjenværende.

Anonymkode: 08774...d5f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er vel det andre forsøket ditt nå? Det kom mange rare svar i den første tråden din, hva med å prøve forumet på matematikk.net? Jeg fikk mye god hjelp der når jeg tok opp R1.

https://matematikk.net/side/Forside

Anonymkode: fe850...341

Det ble dobbelpost ved et uhell, ikke meningen.

AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (10 minutter siden):

Uavhengige sannsynligheter. Da er det 50 % sannsynlighet for at det andre barnet er en gutt. 

Nei, sannsynligheten er 1/3 for at det andre barnet er en gutt. Se den andre tråden med samme navn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er 1/3. Her må man bare se på alle permutasjonene: g g, g j, j g, j j. Eneste informasjonen man får er at j j er utelukket. Eneste alternativ som gir to gutter er g g, som er ett av tre gjenværende.

Anonymkode: 08774...d5f

Stemmer. 

Jeg var litt for kjapp over. Lurt å lese oppgaven nøye 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, sannsynligheten er 1/3 for at det andre barnet er en gutt. Se den andre tråden med samme navn.

Jada, jeg sitter her å skammer meg 😎

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...