Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det ille at ei jente på 15 er sammen med en på 18? Får høre av venninnene mine hvor ekkelt det er, men jeg syntes de overdriver… 

Anonymkode: f3de6...a1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det er kun 3 år mellom dere, men samtidig er han myndig og du er fortsatt under den seksuelle lavalder og et barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ille, men vent med sex til du er 16.

Anonymkode: 2aab4...f20

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes 3 år i den alderen er mye. Han er myndig og du er et barn. Du går på ungdomsskolen og han siste på vgs. Dere lever jo to ulike liv. Det er ikke lenge før det er innafor, 18 og 21 er helt greit. 

Anonymkode: b5381...9fa

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt ekkelt at en voksen mann (som en 18 åring er) er sammen med en på 15, strengt tatt et barn ennå, som han ikke kan ha lovlig sex med. Hvilken 18 åring venter tålmodig på at jenta skal bli gammel nok, liksom?

Anonymkode: 4c4e9...690

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, den på 18 bryter loven om dere har sex og det er gode grunner til at loven er formet sånn. 

Selvom tre år ikke er mye når begge er voksne så er det mye når begge er tenåringer. Dette har med hvordan hjernen utvikler seg og hvordan livserfaring og alder påvirker følelser, og den yngste har utviklet mindre av kritisk tankegang og er lettere for å bli misbrukt og manipulert. 

Anonymkode: 1d104...ef7

• Liker 1
Skrevet

Har barn på samme alder, og 17-åringen kaller dem som går etter jenter på 15 for "jævla pedoer", så det er temmelig allment at dette blir sett på som mer en groomingsak enn et forhold. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er litt ekkelt at en voksen mann (som en 18 åring er) er sammen med en på 15, strengt tatt et barn ennå, som han ikke kan ha lovlig sex med. Hvilken 18 åring venter tålmodig på at jenta skal bli gammel nok, liksom?

Det kan godt hende det fins menn som venter til jenta er over seksuell lavalder, men det gjør det jo ikke noe bedre. Faktisk tvert i mot! For når det kun er faren for å bli straffet som holder de igjen så tilsier det at de hadde hatt moral til å ha sex med et barn om det ikke var straff for det. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke sagt at en gutt på 18 er ‘’voksen’’. Ifølge loven ja, men nei.

Anonymkode: f3de6...a1f

• Liker 2
Skrevet

Om man bare ser på tallene er det ikke spesielt bra. Men det spørs på begges nivå av modenhet. Uansett tenker jeg sex kan vente.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tenåringsbarn av begge kjønn og hadde ikke likt det hvis en av dem hadde hatt en kjæreste som var 3 år eldre. Det er en ganske stor forskjell når det gjelder tenåringer. Fra de blir 17-18 og oppover så hadde jeg ikke tenkt så mye over det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (19 minutter siden):

Om man bare ser på tallene er det ikke spesielt bra. Men det spørs på begges nivå av modenhet. Uansett tenker jeg sex kan vente.

Nei, dette med "modenhet" er hva pedofile og groomere bruker for å forsøke å rettferdiggjøre misbruket. En 18 åring vil alltid være mer moden enn en 15 åring, slik som en 48 åring alltid vil være mer moden enn en 22 åring eller en 22 åring alltid vil være mer moden enn en 12 åring. 

"Moden for alderen" har ikke noe å si. En elleveåring kan ha større pupper enn en 24 åring, men er ikke mer "moden" fordet selvom en pedofil vil groome henne ved å si det og prøve å få hun stolt over å være "bedre" enn jevnaldrende og føle seg heldig for å bli valgt ut av den pedofile istedet for å se de røde flaggene med overgriperens holdninger. En 21 åring kan ha livet mere på stell, egen leilighet og viktigere jobb enn en 45 åring, men det gjør heller ikke den yngste mer moden, den er fortsatt 21 år og den andre er fortsatt 45 år. Alder er ikke bare et tall, alderen bestemmer hvor langt hjernens utvikling har kommet eller ikke. Det betyr ikke at den unge er dum, men at hjernene fungerer på forskjellige måter som gjør at maktbalansen aldri blir lik i relasjonen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det sier mye om 18-åringen, tenker jeg. Jeg har barn på samme alder, og de er enige om at vgs-elever som går etter ungdomsskolejenter er «pedo». 

Det er jo tilnærmet umulig å styre hvem tenåringene er sammen med, men her ville jeg prøvd å påvirke til å avslutte relasjonen. 

Anonymkode: 4dfed...c51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, dette med "modenhet" er hva pedofile og groomere bruker for å forsøke å rettferdiggjøre misbruket. En 18 åring vil alltid være mer moden enn en 15 åring, slik som en 48 åring alltid vil være mer moden enn en 22 åring eller en 22 åring alltid vil være mer moden enn en 12 åring. 

"Moden for alderen" har ikke noe å si. En elleveåring kan ha større pupper enn en 24 åring, men er ikke mer "moden" fordet selvom en pedofil vil groome henne ved å si det og prøve å få hun stolt over å være 

Moden for alderen handler da ikke om pupper. Men mentalt.

Og selvsagt er det ikke sånn at alle som er eldre er mer mentalt modne enn yngre. Det er generelt en tendens til at modenhet kommer med alderen. Det kan være store forskjeller innad i en aldersklasse. Men det er ingen god metode å måle modenhet på - kun iq, og den måles relativ til alder. Derfor må vi godta at noen modne ungdommer regnes som et juridisk barn, og motsatt at en del umodne folk på 18+ regnes som voksne.

Man er heller ikke pedofil om man er sammen med en tre år yngre person på 15. Pedofile er tiltrukket av stor aldersforskjell, og kropper uten tegn på pubertet. Som ikke ligner denne situasjonen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Moden for alderen handler da ikke om pupper. Men mentalt.

Og selvsagt er det ikke sånn at alle som er eldre er mer mentalt modne enn yngre. Det er generelt en tendens til at modenhet kommer med alderen. Det kan være store forskjeller innad i en aldersklasse. Men det er ingen god metode å måle modenhet på - kun iq, og den måles relativ til alder. Derfor må vi godta at noen modne ungdommer regnes som et juridisk barn, og motsatt at en del umodne folk på 18+ regnes som voksne.

Man er heller ikke pedofil om man er sammen med en tre år yngre person på 15. Pedofile er tiltrukket av stor aldersforskjell, og kropper uten tegn på pubertet. Som ikke ligner denne situasjonen. 

Det virker ikke som at du leste det jeg skrev. 

En som har ferdig utviklet hjerne er alltid mer mentalt moden enn en som ikke har ferdig utviklet hjerne. Jeg har heller ikke sagt at tilfellet i denne tråden er pedofili, men at dette snakket om "moden for alderen" er noe pedofile og voksne groomere bruker for å rettferdiggjøre misbruket ovenfor seg selv og ufarliggjøre misbruket ovenfor offeret. "Moden for alderen" er ikke et reelt argument for å legitimere uakseptabel stor aldersforskjell. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

18 år er voksen, 15 år er barn. Av erfaring har gutter en tendens til å søke seg til yngre jenter dersom de ikke får napp hos jevnaldrende. Det kan jo være at gutten er umoden og litt barnslig? :) 

Når det er sagt er ikke 15 og 18 år verdens undergang, men vent med sex til det er lovlig. 

Anonymkode: bd07d...e3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har gutter på 18 og 19 år. De snakker svært nedlatende om menn (over 18) som går etter barn. Det er konsensus i hele vennegjengen deres om at de ikke har lov til å legge an på barn generelt (gjelder både guttene og jentene i gjengen). Det synes jeg er en ganske fin regel :) Må jo være noe galt med en voksen mann som vil være sammen med et barn. 

Anonymkode: bd07d...e3e

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det stort aldersforskjell. menn på 18 har ingentig å gjøre med yngre jenter enn dem. herregud. det er ulovlig til og med.

ser at noen noen bruker uten vett som nevner: "olja. det er jo bare tre år". Men da gjelder da ikke fanken jenter på 15. 

det rareste er at folk er mer positive til dette galskapen her enn de var på et annet innlegg hvor ei degt var ei på 40 som lurte på om en på 45 var passende. mange kommenterte at det det var for stor aldersforskjell. hæææ

Anonymkode: 93db0...b02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...