AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #1 Skrevet 4. april 2023 Jeg har rett på ung ufør ifølge fastlegen, men NAV avviser det hele tiden. Nå er saken hos Nav klageinstans, og fastlegen sier at vi må nok få tak i en advokat. Hva kan jeg gjøre for å få ung ufør og hvorfor er nav så vanskelige? Anonymkode: 6eb03...a8e 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #2 Skrevet 4. april 2023 Det er det jo faktisk ikke fastlegen din som bestemmer... Anonymkode: a2afa...7bc 20 2 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #3 Skrevet 4. april 2023 Kan hende NAV mener du har mulighrt for noe jobbing. Anonymkode: d7bc8...1ff 3 1
Andro Skrevet 4. april 2023 #4 Skrevet 4. april 2023 Legen dokumenterer helsetilstanden din. Legen fatter ikke uførevedtak, og fastsetter ikke uføretidspunkt. Du får ikke gjort noe mer med det før NAV klageinstans har behandlet din klage. Har du ny dokumentasjon fra f.eks. spesialisthelsetjenesten, så kan du ettersende dette. Det legen kan hjelpe med er dokumentasjon. 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #5 Skrevet 4. april 2023 Om saken din er sendt til NAV klageinstans så er det bare å vente, du får skaffe deg en advokat som fastlegen foreslår. Men det betyr jo ikke at du får ung ufør selv om du har advokat. Anonymkode: 5a065...9ee
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #6 Skrevet 4. april 2023 Hvis alt annet feiler er det vel bare å gå ut på gateplan og begynne å skrike. Anonymkode: bbf06...645 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #7 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har rett på ung ufør ifølge fastlegen, men NAV avviser det hele tiden. Nå er saken hos Nav klageinstans, og fastlegen sier at vi må nok få tak i en advokat. Hva kan jeg gjøre for å få ung ufør og hvorfor er nav så vanskelige? Anonymkode: 6eb03...a8e Du har gjennomført arbeidsavklaring, gjennomgått div behandlinger og deltatt i forskjellige tiltak? Du er i pågående behandling nå? Bakgrunnen for avslag er ofte at Nav ser man ikke er ferdig utredet eller at de tenker du har helse til å jobbe. Umulig å si noe når vi ikke vet hvordan helsen din er. Anonymkode: 17696...046 2
Alltidpå Skrevet 4. april 2023 #9 Skrevet 4. april 2023 Fastlegen kan ikke si at du har rett på ung ufør. Ingen har "rett" på det, det er NAV som vurderer, etter å ha innhentet dokumentasjon, om du er i stand til å jobbe eller ikke. En uttalelse fra fastlege og evnt øvrige behandlere vil selvsagt ha mye å si for søknaden din, men det er altså ikke legen som bestemmer dette. 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #10 Skrevet 4. april 2023 Det det står på er om ts aldri har hatt anledning til å jobbe og tjene seg opp lønnstrinn. Anonymkode: 76519...1b7 1
Paneera Skrevet 4. april 2023 #11 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har rett på ung ufør ifølge fastlegen, men NAV avviser det hele tiden. Nå er saken hos Nav klageinstans, og fastlegen sier at vi må nok få tak i en advokat. Hva kan jeg gjøre for å få ung ufør og hvorfor er nav så vanskelige? Anonymkode: 6eb03...a8e Hvorfor har du fått avslag? 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #13 Skrevet 4. april 2023 Fastlegen din kan som andre skriver ikke bestemme det. Dere kan gå gjennom dokumentasjonen og om det er behov for mer dokumentasjon fra spesialist eller fastlege kan dere skaffe dette. Det er ikke alle som tror de har krav på ung ufør som arktisk har krav på det. Anonymkode: 99510...601 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #14 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har rett på ung ufør ifølge fastlegen, men NAV avviser det hele tiden. Nå er saken hos Nav klageinstans, og fastlegen sier at vi må nok få tak i en advokat. Hva kan jeg gjøre for å få ung ufør og hvorfor er nav så vanskelige? Anonymkode: 6eb03...a8e Det er ingen ting som heter rett på. Du må oppfylle kriteriene og det er ikke din fastlege som bestemmer dette Anonymkode: d4eb4...af0 5
Nooni Skrevet 4. april 2023 #15 Skrevet 4. april 2023 Din lege har kompetanse på helsen din, ikke folketrygdloven. Du må lytte til din veileder på NAV, for hvis dette ikke er en kurantsak så må lokalkontoret gjøre en innstilling. Hvis de vurderer at det er spørsmål som ikke er "lukket", så må du gjennom "ting" - det kan være mer behandling eller avklaring av arbeidsevne. Det er ikke NAV sin feil eller at NAV er vanskelig. Det handler om et regelverk som NAV administrerer. Jeg jobber med regelverk og tenker DAGLIG at jeg skulle ønske at folk rettet sin frustrasjon på rett plass - storting og regjering. 5 3
Perelandra Skrevet 4. april 2023 #16 Skrevet 4. april 2023 Tråden er ryddet for avsporinger Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #17 Skrevet 4. april 2023 Lykkedykker skrev (4 timer siden): Er du ufør? Jeg har fått minstesats på uføretrygd, ja. Anonymkode: 6eb03...a8e 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #18 Skrevet 4. april 2023 Nooni skrev (3 timer siden): Din lege har kompetanse på helsen din, ikke folketrygdloven. Du må lytte til din veileder på NAV, for hvis dette ikke er en kurantsak så må lokalkontoret gjøre en innstilling. Hvis de vurderer at det er spørsmål som ikke er "lukket", så må du gjennom "ting" - det kan være mer behandling eller avklaring av arbeidsevne. Det er ikke NAV sin feil eller at NAV er vanskelig. Det handler om et regelverk som NAV administrerer. Jeg jobber med regelverk og tenker DAGLIG at jeg skulle ønske at folk rettet sin frustrasjon på rett plass - storting og regjering. Veilederen min pratet med meg om ung ufør, men pga alderen min og feildiagnostisering og at jeg hadde prøvd å jobbe osv så måtte de diskutere om jeg skulle få ung ufør eller ikke. Jeg fyller alle kriteriene for å få ung ufør, og de nav sier at de forstår at jeg har hatt det vanskelig, men at de ikke syns det er godt nok dokumentert. Anonymkode: 6eb03...a8e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #19 Skrevet 4. april 2023 Sofakona skrev (4 timer siden): Går du på aap? Eller fått uføretrygd? Har minstesats på uføretrygd. Har gått på aap i mange år med et lite opphold imellom hvor jeg prøvde meg i arbeidslivet uten hell. Så ble det sykmelding og tilbake på aap. Anonymkode: 6eb03...a8e 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #20 Skrevet 4. april 2023 Samfunnsengasjert skrev (4 timer siden): Hvorfor har du fått avslag? Fordi nav mener at det ikke er godt nok dokumentert, selv om de forstår at jeg har hatt det vanskelig i alle år. Anonymkode: 6eb03...a8e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå