Gå til innhold

Har du et finere blomsterbed enn naboen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gjør du noe spesielt for å få det til? Hvor handler du inn varer? Vanner du med en spesiell teknikk?

Anonymkode: c2a58...a87

AnonymBruker
Skrevet

Ja, uten det på noen som helst måte er noe mål. Skulle gjerne hatt en nabo med like stor interesse for blomster og hage som meg. :) 
Hagen min er fin fordi jeg bruker tid på den og er ikke redd for å prøve og feile og der for har fått forståelse for hva som fungerer godt i forholdene i hagen min har. 

Mitt råd til nybegynnere. God jord med riktig drenering  (halve jobben er forarbeidet), bruk vekster som passer i sone/lys/skygge/vann og ikke gi opp hvis noe feiler et år. Lykke til. 

Anonymkode: 69458...e60

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men vi har to helt ulike hager, som begge er fine, på hver sin måte. 🤩

Anonymkode: bd514...abf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, naboen har kun gressplen og et tre 😅

Anonymkode: 1026e...3e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, nei. Hagen er nærmest for ei myr å regne, så jeg planter litt grønnsaker her og der der det passer. Det er forsåvidt funksjonelt i den grad ei myr kan bli det, men vakkert er det ikke.

Anonymkode: 4932d...7f7

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er mest fordi ingen av naboene har blomsterbed. Jeg kunne også gjerne tenkt meg at flere av naboene hadde interesse for hage og blomster 🙂

Stauder har jeg fått mye gratis fra mamma eller kjøpt på planteloppemarked. Noe har jeg kjøpt på hagesenter, det samme med busker og trær. Sommerblomster sår jeg for det meste fra frø. Noe kjøper jeg på et lokalt gartneri. 

God jord, tålmodighet og kunnskap om hvilke planter forholdene liker er viktig. Ingen spesiell vanningsteknikk altså 😀

Anonymkode: 2d212...dbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, naboene har mye finere hager enn meg. Men jeg dyrker fine poteter.

Anonymkode: 630ab...33e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har såklart finest. Men har ikke vært i naboen sin hage jeg da, bor langt ute på landet langt fra naboer. 

Anonymkode: 8df04...d28

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er tvilsomt. Nå har det ikke blitt gjort noe i den hagen på flere år. Vi overtok boligen på senhøsten, og har ikke gjort noe som helst der enda. Forrige eier hadde latt den forfalle. Nå er ikke hagen så veldig stor, men vi skal nok få dreisen på den i løpet av våren og sommeren.

Bare jeg får bestemt meg for hvilke stauder jeg vil ha.

Anonymkode: 4892d...893

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har ett blomsterbed som er finere enn naboens. :D (Resten av bedene kan i beste fall sies å være "under arbeid". Sett under ett er nok naboens hage finere.)

Bedet er en fin blanding av stramme kanter rundt og et deilig kaos av blomster og farger oppi. Noen stauder har stått der "alltid", andre er nyplantet. Noen dør og forsvinner mens andre kommer til. Det fylles på jord etter behov og gjødsles på våren og kanskje et par ganger utover sommeren. Vanning ved behov, noe som varierer sterkt med vær og temperatur. Enkelte år trenger jeg knapt vanne i det hele tatt. Jeg hadde planer om å legge ned en svetteslange rundt hele bedet, men har aldri kommet så langt. Planter kjøpes der jeg finner noe som frister, uavhengig av om det er på Plantasjen eller et uavhengig lite familiegartneri. Og så prøver jeg å finne en plass å sette dem når jeg kommer hjem. :D 

Anonymkode: 31aba...a72

• Hjerte 1
Skrevet

Ja, jeg har finere blomsterbed enn naboen.  Men han har finere plen enn oss :)  

Hage er en hobby jeg har hatt i mange år, men som jeg ikke alltid har hatt tid nok til.  Jeg koser meg når jeg kan ligge på kne i et blomsterbed, og har alltid prosjekter på gang.  
Har ingen venninner eller naboer med samme interesse, så jeg har lest meg opp.  Det finnes mange blogger, podcaster osv. å lære fra.  Nå har jeg en ganske rikholdig hage med mange stauder, busker og klatreplanter.  Planter også mye i krukker.  

Sår en del frø av 1-årige og 2-årige sommerblomster inne hvert år, og noen sår jeg direkte ut.  Har akkurat nå sådd apotekerkattost  og riddersporer.  Har fro av kornblomst, erteblomst, blomkarse, solsikke og ringblomst liggende klare for såing senere.  
Paprika og chili er i full spiring inne.  Det er også persille.  I hagen har jeg hvitløk, gressløk, mynte, rabarbra, løpstikke og kryptimian.  Reddik og salat skal jeg så direkte.  

I vinter har jeg forsøkt å overvintre mine pelagonia og blodbeger i hus.  De ser temmelig døde ut.  Sp oppdaget jeg at de selger priklinger av forskjellige pelargonia på Plantasjen :)  De små er pottet om og vokser som bare det!  

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det har vi faktisk, ikke fordi vi er bedre enn noen andre 😅 men fordi mannen min er hage freak og holder på hele sommeren, mens naboene rundt her har ikke den interessen. 

Anonymkode: 90e71...26e

AnonymBruker
Skrevet

Ja, fordi jeg er fagutdannet gartner, og det kun er en konge i detta byggefeltet.

Anonymkode: 51921...d28

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2023 den 17.33):

Gjør du noe spesielt for å få det til? Hvor handler du inn varer? Vanner du med en spesiell teknikk?

Anonymkode: c2a58...a87

Laaangt i fra finere her enn hos naboen. Naboen her er de som har de fineste bedene/ hagen. Det er et eldre ektepar som storkoser seg gjennom hele sesongen med hagearbeidet og blomster, det er helt nydelig!

Her er det stort sett bare grønt, urter atter urter. Jordbær, druer, stikkelsbær og blåbær. Jeg får se om klematisene vil opp i år..  🤣

AnonymBruker
Skrevet
Amossa skrev (1 time siden):

Ja, jeg har finere blomsterbed enn naboen.  Men han har finere plen enn oss :)  

Hage er en hobby jeg har hatt i mange år, men som jeg ikke alltid har hatt tid nok til.  Jeg koser meg når jeg kan ligge på kne i et blomsterbed, og har alltid prosjekter på gang.  
Har ingen venninner eller naboer med samme interesse, så jeg har lest meg opp.  Det finnes mange blogger, podcaster osv. å lære fra.  Nå har jeg en ganske rikholdig hage med mange stauder, busker og klatreplanter.  Planter også mye i krukker.  

Sår en del frø av 1-årige og 2-årige sommerblomster inne hvert år, og noen sår jeg direkte ut.  Har akkurat nå sådd apotekerkattost  og riddersporer.  Har fro av kornblomst, erteblomst, blomkarse, solsikke og ringblomst liggende klare for såing senere.  
Paprika og chili er i full spiring inne.  Det er også persille.  I hagen har jeg hvitløk, gressløk, mynte, rabarbra, løpstikke og kryptimian.  Reddik og salat skal jeg så direkte.  

I vinter har jeg forsøkt å overvintre mine pelagonia og blodbeger i hus.  De ser temmelig døde ut.  Sp oppdaget jeg at de selger priklinger av forskjellige pelargonia på Plantasjen :)  De små er pottet om og vokser som bare det!  

Ang. pelargonia. Jeg hadde i noen vintre stående noen planter i en veldig kald gang. Vannet såvidt en gang iblant når jeg kom på det, etter de hadde stått tørt lenge. Var lite lys der også. Men overlevde hvert år, uansett hvor tufs de så ut. De ble kjempesvære!

Så svære at jeg ikke kunne fortsette å overvintre dem på den måten. Så sist vinter forsøkte jeg en annen måte.

Du tar av alle brune/gule blad på høsten når det begynner å bli frost, men lar alle grønne stå på planten. Så fjernes all jord fra rotklumpen, slik at du har tørre røtter og en grønn plante. Finn en pappeske, still så planten med det grønne ned i esken og roten opp. Sett på lokket og pass på at esken står tørt og luftig. Ta den frem omtrent i disse tider. Klipp så av de av greinene du ser åpenbart ikke har greid seg og fjern alle blad som ikke er sterke og fine (i praksis, fjern alle). Sett så roten i vann - noen sier en halv time, andre noen timer, andre et døgn, husker ikke hva jeg gjorde i fjor, tror faktisk mine stod i flere døgn. Sett i jord og la planten få godt med lys. Mine ble veldig fine og kraftige igjen i fjor, om enn ikke så enorme som årene jeg overvintret dem på vanlig måte i kald gang. Men mer håndterbare. I fjor sommer stod mine barrot-overvintrede pelargonia i konstant blomst i fire måneder, og på de fire månedene var det bare et par av blomstene som måtte fjernes, på i alt tre planter. Alle blomstene stod og det kom bare flere og flere og flere :)

Anonymkode: 0d3cf...685

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ang. pelargonia. J

Anonymkode: 0d3cf...685

Tusen takk for rådet!  Det har jeg notert i "hageboka" mi.  Har aldri hørt om metoden din før, men dette skal jeg sannelig forsøke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...