Gå til innhold

Mine fingre er ikke grønne-hjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg prøver og prøver hvert eneste år. Men ting jeg sår blir ikke bra. Men jeg prøver likevel🙂 og spør om hjelp nå og håper denne gangen blir bedre.

I år er jeg sent ute med forkultivering eller såing. Pga flyttibg etterfulgt av sykehus. Ble bedre for par uker siden og startet Såing i forrige uke. Jeg har sådd mye forskjellig. Har aldri greie på topping. For å gjøre planting sterkere, og ikke spinkel og lang. Når skal jeg egentlig toppe? 

Legger til bilde av mine planter(blomster), grønnsakene har ikke kommet opp). Disse er to av plantene jeg har sådd, og er helt forskjellig. Den ene er tjukk og lav og den andre spinkel og lang mindre enn en tannpirker. Hva gjør jeg feil, eller hva gjør jeg next for å få den spinkle ril å bli tjukk?(den røde). Bladene på den tynne begynte å vise seg for et par dager siden, og innen 2 dager er den nesten 4cm. Fortsetter det slik så er den superlang med bare 2 blader.

20230404_152002.jpg

20230404_152006.jpg

Anonymkode: 0edbc...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kommer seg :) Pass på at de får godt med lys og står i en jevn temperatur. 

Jeg eide ikke grønne fingre jeg heller. Jeg drepte kaktuser. Men med trening og MYE prøving og feiling så syntes jeg nå det er supergøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg burde ikke toppe den nå, nå  som den har kun 2 blader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har blitt lange og hengslede på grunn av for lite lys til for mye varme. Mer lys og kjøligere gir mer lubne planter. Ofte er det vanskelig å få til uten plantelys. 
Du må for al del ikke toppe når de bare har satt sine frøblad (de første bladene). Tar du dem dør planten. 

Anonymkode: 740c3...9e9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så jeg burde ikke toppe den nå, nå  som den har kun 2 blader?

Hvorfor vil du toppe de ?

Jeg topper noen planter for å få flere skudd ut, er det grunn ?

Uansett de er for småe å toppe de nå. Gjør du det så dør de. Jeg vet ikke hvilken planter er det men du må vente minst til de utviklet 3-4 sett med 'voksne' blader. 

Også de på første bildet trenger mer lys, derfor de strekker seg sånn !

Anonymkode: e066c...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk. Så er det de tjukke korte på  det andre bildet er bak tv en. Som nesten ikke har lys. De rosa har veldig godt med lys. Derfor er det rart.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men de tykke korte er vel en annen type plante enn de rosa, de har kanskje ikke samme krav til lys/temperatur

Anonymkode: 962e7...abf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, de rosa får for mye varme og for lite lys. Kjøp plantelys; sola i vinduskarmen er ikke nok. Har du muligheten til det kan du kanskje sette dem i et litt kaldere rom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha tips til kjempeenkle grønnsaker, er forresten jordskokk å anbefale. De overvintrer i jorda, og spirer når de er klar. Ingen forspiring eller herding trengs, og avlingen blir stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om du vil ha tips til kjempeenkle grønnsaker, er forresten jordskokk å anbefale. De overvintrer i jorda, og spirer når de er klar. Ingen forspiring eller herding trengs, og avlingen blir stor. 

Klarte ikke poteter, så tror ikke jordskokk blir noe bedre. Det kom poteter, de ble enten grønne eller larvespist.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men ja, de rosa får for mye varme og for lite lys. Kjøp plantelys; sola i vinduskarmen er ikke nok. Har du muligheten til det kan du kanskje sette dem i et litt kaldere rom? 

Du sier at jeg bør ha plantelys, for å gi varme? Men så burde jeg sette dem i kaldt rom? Er det ikke motsigende?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du sier at jeg bør ha plantelys, for å gi varme? Men så burde jeg sette dem i kaldt rom? Er det ikke motsigende?

Ts

Nei, plantelys er ikke for å gi varme. Plantene får allerede for mye varme i forhold til lysmengde; det er derfor de er altfor spinkle.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Klarte ikke poteter, så tror ikke jordskokk blir noe bedre. Det kom poteter, de ble enten grønne eller larvespist.

Ts

Potetene ble grønne fordi de lå for grunt, hiver du mer jord oppå og stenger ute lyset vil det gå bedre. Larver og dyr eter noen ganger på mine poteter også vet ikke hvordan det kan unngås. Men jordskokk er noe av det enkleste jeg noen gang har  vært borti. Ingen dyr, ingen kuldeskader, ingen grønnfarge, bare masse jordskokk. Plantene er flotte, så de fungerer fint som dekorasjon også. Ta det fra en person som har myrdet utallige chiliplanter, og som ikke klarte få én eneste salatplante ut fra en hel pose med frø. 😅 det er noe av det enkleste jeg har vært borti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Potetene ble grønne fordi de lå for grunt, hiver du mer jord oppå og stenger ute lyset vil det gå bedre. Larver og dyr eter noen ganger på mine poteter også vet ikke hvordan det kan unngås. Men jordskokk er noe av det enkleste jeg noen gang har  vært borti. Ingen dyr, ingen kuldeskader, ingen grønnfarge, bare masse jordskokk. Plantene er flotte, så de fungerer fint som dekorasjon også. Ta det fra en person som har myrdet utallige chiliplanter, og som ikke klarte få én eneste salatplante ut fra en hel pose med frø. 😅 det er noe av det enkleste jeg har vært borti

Enig! Jordskokk er mye enklere å lykkes med enn potet 🙂

Hva har du sådd, TS? Det er lettere å gi deg råd hvis du opplyser om hvilke planter det er. 

Anonymkode: 85e59...f71

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke har spiret er spiselige. De 2 som hat spiret på bildet er blomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo høyere temperatur de har jo mer lys trenger de. De strekker seg etter lyset.

Du kan prikle dem og plante dem dypere. Det gjør jeg med stort sett det meste jeg sår. Jeg setter dem i jord til like under frøbladene.

Frøbladene er de 2 første bladene som kommer, altså de 2 bladene dine planter har fått. Jeg topper/kniper ofte plantene etter 2. ordentlige bladpar. Det vil si at man må vente til planten har fått 3 ordentlige bladpar,hvor man så fjerner det 3. bladparet slik at 2 bladpar og frødbladene står igjen. 

Anonymkode: f8375...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo høyere temperatur de har jo mer lys trenger de. De strekker seg etter lyset.

Du kan prikle dem og plante dem dypere. Det gjør jeg med stort sett det meste jeg sår. Jeg setter dem i jord til like under frøbladene.

Frøbladene er de 2 første bladene som kommer, altså de 2 bladene dine planter har fått. Jeg topper/kniper ofte plantene etter 2. ordentlige bladpar. Det vil si at man må vente til planten har fått 3 ordentlige bladpar,hvor man så fjerner det 3. bladparet slik at 2 bladpar og frødbladene står igjen. 

Anonymkode: f8375...6ac

Takk for tips.. var egentlig det jeg spurte om i starten 🙂 visste ikke hva prikling var heller. Kanskje jeg likevel skal vente et par dager til den har mer røtter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

De som ikke har spiret er spiselige. De 2 som hat spiret på bildet er blomster.

Dette sier ingenting om hvordan plantene bør behandles. Hvilke grønnsaker har du sådd? Og hvilke blomster? 

Anonymkode: c4958...e42

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...