Drizzt Skrevet 4. april 2023 #1 Skrevet 4. april 2023 https://e24.no/naeringsliv/i/l3eEnk/streikerammede-olivia-er-stengt-paa-ubestemt-tid?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Nå har fagorganiserte ved Tine, Asko og Hansa Borg gått ut i sympatistreik for å ødelegge arbeidsplassen til alle ansatte. For en uting. Jeg støtter Olivia og de ansatte som ikke vil være medlemmer i LO, men tvinges til en avtale de ikke vil ha. 2
Frottis Skrevet 4. april 2023 #2 Skrevet 4. april 2023 Drizzt skrev (6 minutter siden): https://e24.no/naeringsliv/i/l3eEnk/streikerammede-olivia-er-stengt-paa-ubestemt-tid?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Nå har fagorganiserte ved Tine, Asko og Hansa Borg gått ut i sympatistreik for å ødelegge arbeidsplassen til alle ansatte. For en uting. Jeg støtter Olivia og de ansatte som ikke vil være medlemmer i LO, men tvinges til en avtale de ikke vil ha. Jeg støtter de streikende. Og de streiker for å få en tariffavtale, noe som er vanlig i det aller meste av arbeidslivet. Det har ikke noe med å «tvinges» til å være med i LO å gjøre. Lese deg litt opp på reglene i norsk arbeidsliv kanskje? 6 3
Stonegiant Skrevet 4. april 2023 #3 Skrevet 4. april 2023 Hvorfor streiker de dersom arbeidsgiver har rett i sin påstand om at de ansatte ikke vil ha noen tariffavtale? Her er det noe som skurrer. 1
Voyager Skrevet 4. april 2023 #4 Skrevet 4. april 2023 Frottis skrev (2 minutter siden): Jeg støtter de streikende. Og de streiker for å få en tariffavtale, noe som er vanlig i det aller meste av arbeidslivet. Det har ikke noe med å «tvinges» til å være med i LO å gjøre. Lese deg litt opp på reglene i norsk arbeidsliv kanskje? Tariffavtale i den bransjen betyr samme lønn for alle, ingen mulighet til å forhandle på bakgrunn av resultater etc. På restauranter uten tariff tjener de gode mer enn de dårlige, det synes jeg er ganske så ok. Og de beste tjener selvsagt langt over tariff, ellers hadde de byttet til en annen restaurant. Ikke akkurat vanskelig å få jobb i den bransjen. Men å være svært god i bransjen er ikke alle
Gjest 3 er nok Skrevet 4. april 2023 #5 Skrevet 4. april 2023 Olivia har drittmat, late ansatte som er kronisk sure, men de har de beste lokalisasjonene. Ergo har de brukt penger på å sikre seg de beste geografiske lokalene, og har mindre penger til å betale de som jobber der. Dermed er de ansatte der dårlige i jobben sin, om ikke ville de ikke jobbet for så dårlig betalt. jeg støtter alltid en streik, ingen har rett til å streike uten en grunn, men Olivia vil jeg ikke spise på uansett, ene og alene pga dårlig mat med sure, trege og kunnskapsløse ansatte
Topsi Skrevet 4. april 2023 #6 Skrevet 4. april 2023 Drizzt skrev (17 minutter siden): Jeg støtter Olivia og de ansatte som ikke vil være medlemmer i LO, men tvinges til en avtale de ikke vil ha Men hva med de som vil ha tariffavtale?
Frottis Skrevet 4. april 2023 #7 Skrevet 4. april 2023 Voyager skrev (1 minutt siden): Tariffavtale i den bransjen betyr samme lønn for alle, ingen mulighet til å forhandle på bakgrunn av resultater etc. På restauranter uten tariff tjener de gode mer enn de dårlige, det synes jeg er ganske så ok. Og de beste tjener selvsagt langt over tariff, ellers hadde de byttet til en annen restaurant. Ikke akkurat vanskelig å få jobb i den bransjen. Men å være svært god i bransjen er ikke alle Med tariffavtale er arbeidstakerne også sikret fri, og en rekke andre rettigheter. Jeg er for et arbeidsliv som er regulert, og forsøker å hindre muligheten for å få fordeler ved å «smiske» med sjefen osv. De flinke klarer seg som regel. Og et arbeidssted kan konkurrere om mer enn lønn. 3
Drizzt Skrevet 4. april 2023 Forfatter #8 Skrevet 4. april 2023 Topsi skrev (18 minutter siden): Men hva med de som vil ha tariffavtale? Det er mange arbeidsplasser som tilbyr tarriffavtaler, men det er ikke alle som vil ha tarriffavtale. Ikke alle vil sponse LO og Ap med penger. Min forrige arbeidsplass ble jeg trakassert jevnlig av en ''tillitsvalgt'' som ville tvinge meg til å organisere meg, oppsøkte meg hele tiden og maste og maste. Jeg avslo tilbudet høflig gang på gang, men hun ga seg ikke. Til slutt sa jeg at hvis hun ikke sluttet, kom jeg til å sende en formel klage om trakassering til sjefen. Da ble det stille. Det var bare noen få som var organisert der, så hun følte at hun måtte presse meg for å øke antallet. Etterhvert fant jeg ut at hun trakasserte også flere av de andre som ikke var organisert uten å få napp. LO o.l. må forstå at ikke alle støtter det de driver med. Nå sist var LO pådriveren å legge ned Flytoget. Gjett om jeg noensinne vil gi en krone til dem. Stonegiant skrev (24 minutter siden): Hvorfor streiker de dersom arbeidsgiver har rett i sin påstand om at de ansatte ikke vil ha noen tariffavtale? Her er det noe som skurrer. Fordi de fleste ikke vil ha. Så det er få som streiker, men fordi de har mafialignende FF som sympatistreiker med dem, så får det konsekvenser også for de som er fornøyd med husavtalen Olivia har. 1
Frottis Skrevet 4. april 2023 #9 Skrevet 4. april 2023 Drizzt skrev (1 minutt siden): Det er mange arbeidsplasser som tilbyr tarriffavtaler, men det er ikke alle som vil ha tarriffavtale. Ikke alle vil sponse LO og Ap med penger. Min forrige arbeidsplass ble jeg trakassert jevnlig av en ''tillitsvalgt'' som ville tvinge meg til å organisere meg, oppsøkte meg hele tiden og maste og maste. Jeg avslo tilbudet høflig gang på gang, men hun ga seg ikke. Til slutt sa jeg at hvis hun ikke sluttet, kom jeg til å sende en formel klage om trakassering til sjefen. Da ble det stille. Det var bare noen få som var organisert der, så hun følte at hun måtte presse meg for å øke antallet. Etterhvert fant jeg ut at hun trakasserte også flere av de andre som ikke var organisert uten å få napp. LO o.l. må forstå at ikke alle støtter det de driver med. Nå sist var LO pådriveren å legge ned Flytoget. Gjett om jeg noensinne vil gi en krone til dem. Fordi de fleste ikke vil ha. Så det er få som streiker, men fordi de har mafialignende FF som sympatistreiker med dem, så får det konsekvenser også for de som er fornøyd med husavtalen Olivia har. Det er ikke bare LO og AP som støtter opp om de grunnleggende reglene for det norske arbeidslivet, det har rimelig allmenn støtte. Og så er det din soleklare rett til å ikke være fagorganisert og bra du sa ifra til en ivrig «verver». 1
000VF000 Skrevet 4. april 2023 #10 Skrevet 4. april 2023 53 minutter siden, Drizzt said: . Jeg støtter Olivia og de ansatte som ikke vil være medlemmer i LO, men tvinges til en avtale de ikke vil ha. Nei, du støtter kun arbeidsgiver.
Drizzt Skrevet 4. april 2023 Forfatter #11 Skrevet 4. april 2023 Frottis skrev (Akkurat nå): Det er ikke bare LO og AP som støtter opp om de grunnleggende reglene for det norske arbeidslivet, det har rimelig allmenn støtte. Og så er det din soleklare rett til å ikke være fagorganisert og bra du sa ifra til en ivrig «verver». Så lenge LO driver med det de driver med, sponser fet Ap, SV og de røde partiene og bestemmer hva som skjer i landet, så velger jeg å holde dem så langt som mulig fra lommeboken min. Jeg har litt mer sansen for organisasjoner som IKKE er knyttet til Ap, SV og partier generelt, men havner alltid rundt LO-folk som maser at jeg skal bli med. 1
Drizzt Skrevet 4. april 2023 Forfatter #12 Skrevet 4. april 2023 000VF000 skrev (1 minutt siden): Nei, du støtter kun arbeidsgiver. Jeg har skrevet hvem jeg støtter. Som en stolt ikke-fagorganisert støtter jeg alle likesinnede som ikke vil være fagorganiserte.
kraftwerk Skrevet 5. april 2023 #13 Skrevet 5. april 2023 (endret) Jeg støtter de streikende, uten tvil. Jeg var i en lignende situasjon når jeg jobbet i serveringsbransjen - og der er det alltid mye snusk og ulovligheter. Der vi jobbet favoriserte sjefen tydelig et par ansatte, vi jobbet mye overtid og fikk alkohol i betaling. Etter hver helgevakt måtte vi sitte igjen for en brief kl 04-05 om natten, vi fikk ikke betalt for dette, men alkohol. Vi hadde «minstelønn» på 110 kr, ble noen sykemeldt fikk vi ikke sykepenger de første 14 dagene selv om vi hadde krav. Sjefen var med i msg-grupper til oss ansatte og vi alle var gode venner, men det var mye rolleblanding. Hvis sjefen trengte hjelp i lokalet fikk folk beskjed om å dukke opp, han ble sur hvis ikke og folk følte de måtte. Sjefen ble «lei seg» når han følte at oss ansatte var gode venner uten han, altså hallo? Ved flere anledninger hvis arbeidsplassen drakk eller festet sammen, så klasket sjefen meg på rumpa og flørta med meg - dette kunne jeg syntes var ganske ubehagelig. Han hadde også et dårlig rykte fra en annen arbeidsplass i samme konsern. Det hele endte med at jeg ble veldig lei, for sjefene i Oslo blanda seg mye inn i msg-gruppa vår og skulle bestemme når og hva vi skulle gjøre, selv om vi ikke fikk betalt. Det var regelrett utnytting. Jeg gikk da i «hemmelighet» og organiserte over 60% av arbeidsplassen, men så var det de 3 ansatte som var så god venn med sjefen som prøvde å få folk til å IKKE organisere seg, de mente vi IKKE hadde krav på NOEN TING. Folk var drit lei. Sjefen var på ferie når dette skjedde og fikk sine minions til å få folk tilrå ikke høre på meg og fagorganisasjonen, sjefen ringte meg 27/7 for å «prate meg bort fra dette». Vi ble jo da fagorganisert, og sjefen hatet meg etter dette. Det hele endte med at jeg ble sykemeldt, jeg fikk jo da skikkelig kjeft av den assisterende sjefen - hun mente jeg ikke kunne bli sykemeldt og måtte si ifra før jeg ble sykemeldt. Jeg ga da beskjed om at dette var ikke min avgjørelse, dette var fastlegen sin avgjørelse og hadde jeg visst noe ville jeg jo sagt ifra tidligere? Jeg var sykemeldt den perioden og sa opp. Det var flere som sa opp i samme periode som meg, de orket ikke lengre. Har nok vært mye gjennomtrekk der etter oss som jobbet der det første året pga miljøet med ass.sjef og hele opplegget. Og jeg regner med at dette er det samme opplegget andre i restaurant og serveringsbransjen opplever. Og her må jeg jo påpeke at de som ikke ville organisere seg var jo de som hadde stjerne i boka hos sjefen, de som sjefen kanskje ga høyere lønn enn oss andre og bedre arbeidstider. Jeg regner med at det er slik her de gjør på den gjeldene Olivia-restauranten også, de er redde for arbeidsmiljøet og represalier fra sjefen sin. Dette er svært unge mennesker, og hadde de gjort dette mer i skjul så hadde nok de andre på Olivia også organisert seg med de det gjelder. Endret 5. april 2023 av kraftwerk 1
kraftwerk Skrevet 5. april 2023 #14 Skrevet 5. april 2023 Drizzt skrev (23 timer siden): Jeg har skrevet hvem jeg støtter. Som en stolt ikke-fagorganisert støtter jeg alle likesinnede som ikke vil være fagorganiserte. Så du mener man ikke skal være fagorganisert for en hver pris, hvis man blir trakassert og utnyttet av sjefen og arbeidsplassen? En fagorganisasjon er er utrolig godt verktøy med støtte og rettigheter. Flott at du har hatt det så fint på dine arbeidplasser og ikke ser noen grunn til å organisere seg, men du prater som om dette gjelder alle. Veldig sort/hvit tankegang. 1
Pawn Hearts Skrevet 5. april 2023 #15 Skrevet 5. april 2023 Ledelsen påstår at de ansatte ikke ønsker en tariffavtale, mens de streikende sier de har flertallet med seg. Hvorfor skal vi stole mer på ledelsen enn på de streikende i denne saken? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå