Gå til innhold

Dere som har et sunt kosthold, hvordan ser kostholdet deres ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser dere typisk til frokost, lunsj, middag og eventuelt kvelds? Mellommåltider? Hva kan dere spise som omdiskuteres om egentlig er så sunt? Hva spiser dere absolutt ikke? Hva spiser dere når dere skal ha noe enkelt på farta, som ikke krever tilbereding? 

Om dere skal ha kjøttkaker, burgere og burgerbrød, fiskeboller.. lages dette fra bunnen? Her er ikke jeg flink nok, og spiser ferdig fra butikk. Spiser også en sjelden gang Toro, men prøver å holde meg unna ultraprossesert mat. Rundstykker og brød lager jeg innimellom fra bunnen, men her også kjøper jeg en del i butikk. Velger dog alltid grove produkter.

Ellers går det mye i havregrøt, frukt og grønt, yoghurter uten tilsatt sukker, bananpannekaker, sunne vafler laget fra bunnen osv.

Anonymkode: 134be...b19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frokost (til barn, jeg spiser ikke frokost):

Havregrøt med nøtter og bær på eller egg i en eller annen variant. I helgene baker vi, da er det gjerne surdeigsbrød/rundstykker eller av og til vafler. Til pålegg bruker vi egg, eple, kjøttpålegg (lager fenalår selv, ellers kjøper vi feks fra Ask), ost, hummus el.

Lager også ofte syltetøy, tar en av Coop sine pakker med økobær, hiver i blender noen sekunder, så har du syltetøy 😅 Er ungene vant til søtt kan man ha oppi litt sukker, men ikke en gang mannen min som er veldig vant til søtt etterlyser det.

Lunsj er ca samme som frokost, noen ganger middagsrester, noen ganger kjøleskapsgrøt.

Middag: Veldig mye hvit fisk, enten kokt eller bakt, har enkel tilgang, er billig og klimavennlig. Lager fiskekaker selv, tar et par timer inkl rensking av fisk, men da har vi en god porsjon i fryseren. Har vi burger lager vi det også selv, men vi spiser nesten bare gressfora/økokjøtt, så det er liksom litt begrensa utvalg i butikken. Burgerbrød og sånt lager vi også selv, planlegger ikke den type middag når vi har dårlig tid.

Spiser egentlig aldri noe lettvint på farta. Men kjapp middag er gjerne omelett og kalde grønnsaker.  Spiser også en del suppe, og det er også kjapt gjort, i tillegg kan man gjerne lage kvelden før og bare varme opp. 

Samtidig er spesielt jeg veldig glad i mat, har som regel for mye smør,fløte ol i maten, og trenger egentlig å gå ned noen kilo 😅Vi lager også alltid dessert på søndagene, gjerne noe med eple eller bær, men også sukker, hjemmelaga is, milkshake eller noe. For meg er det viktigst at ungene først og fremst spiser skikkelig mat, mest økologisk, og at de holder seg helt unna «skitten nitten». Hjemme får de heller aldri ultraprosessert mat. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...