Gjest Gjest_Merethe_* Skrevet 2. januar 2006 #1 Skrevet 2. januar 2006 Fikk tips av en hundefrisør om at en rå eggeplomme en gang i uken, skal hjelpe mot røyting. I tillegg skulle vi gi en teskje maisolje i tørrforet. (+selvsagt at vi skal børste pelsen) Dette med rå eggeplomme har jeg ikke hørt før, er det noen som har noen erfaring med dette? På forhånd takk.
Xora Skrevet 2. januar 2006 #2 Skrevet 2. januar 2006 Ja, har hørt og prøvd rå eggeplomme i maten for røyting og for å få blankere pels. Siden jeg har en golden retriver så merket jeg vel ikke så mye da, den røyter jo konstant hele tida. En spiseskje fiskeolje (lakserolje?) har jeg også prøvd, tror pelsen ble litt mykere, blankere av det. Ikke sikker på røytingen! Det er iallefall ikke skadelig å prøve rå eggeplomme i maten da...
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #3 Skrevet 2. januar 2006 Fikk tips av en hundefrisør om at en rå eggeplomme en gang i uken, skal hjelpe mot røyting. I tillegg skulle vi gi en teskje maisolje i tørrforet. (+selvsagt at vi skal børste pelsen) Dette med rå eggeplomme har jeg ikke hørt før, er det noen som har noen erfaring med dette? På forhånd takk. ← Ja dette er noe mange gjør. Nabo har stor hund. Hun får rå eggeplomme tre ganger i uken med tran.Den er flott og blank i pelsen og de merker ikke røytingen.
Gjest Gjesta Skrevet 2. januar 2006 #4 Skrevet 2. januar 2006 Men hvorfor bare eggeblommen? Hvorfor ikke hele egget?
Gjest Gjesta Skrevet 2. januar 2006 #6 Skrevet 2. januar 2006 Men hvorfor bare eggeblommen? Hvorfor ikke hele egget? ← Det er vel eggeplommen som inneholder de viktige fettsyrene, og vitamin E. Men det kan neppe skade å gi hele egget. UTEN skall, men jeg lar tvilen komme tiltalte til gode, og antar at gjesten over spøkte.
Gjest Varg-Menja Skrevet 2. januar 2006 #7 Skrevet 2. januar 2006 og antar at gjesten over spøkte. ← Hvorfor det? Det er mange heldige mineraler i eggeskallet.
Gjest Gjesta Skrevet 2. januar 2006 #8 Skrevet 2. januar 2006 Hvorfor det? Det er mange heldige mineraler i eggeskallet. ← Hva da? Kalsium? og hvordan kan man garantere at skallet på dagens egg ikke er forurenset av alskens midler som brukes til rengjøring osv. :uvitende:
Gjest Varg-Menja Skrevet 2. januar 2006 #9 Skrevet 2. januar 2006 Først og fremst kalk. Og i forhold til forurensning bruker vi stort bare økologiske egg i vår husholdning.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #10 Skrevet 2. januar 2006 Hva tror du andre dyr ute i det fri gjør? Tar bare plommen og lar skallet og hvitten ligge igjen?
Gjest Gjesta Skrevet 2. januar 2006 #11 Skrevet 2. januar 2006 (endret) Hva tror du andre dyr ute i det fri gjør? Tar bare plommen og lar skallet og hvitten ligge igjen? ← Ja noen dyr gjør jo det. Eller, de lar i hvert fall skallet ligge. Endret 2. januar 2006 av Violetta
Hu i Svingen Skrevet 3. januar 2006 #12 Skrevet 3. januar 2006 Jeg gir hele egg i maten. Noen ganger får hun egget komplett med skall slik at hun kan leke litt med oppgaven å få i seg innholdet. Det morsomme er at hundene oppfører seg så forskjellig når det får et helt egg. De færreste spiser selve skallet. Min lager et lite hull i skallet og slikker i seg det som renner ut, det tar laaang tid. Andre bærer det rundt, slipper det ned, passer på det osv. Ganske artig. On topic: Ja, det er bra for pelsen, men røyte gjør de jo uansett.
Hu i Svingen Skrevet 3. januar 2006 #13 Skrevet 3. januar 2006 Glemte å si: En grunn til å gi både hvitten og plommen er at de sammen har perfekt kalk/fosfor-balanse, noe som er viktig for hundens skjelett. Bare plommen kan øke fosforinntaket.
Xora Skrevet 3. januar 2006 #14 Skrevet 3. januar 2006 (endret) På tide å begynne med egg igjen til gullet mitt ja. Takk til trådstarter for påminnelsen.. Og til dere andre for informasjon. Min skal få hele egget - uten skallet - oppi maten sin idag. Men hvor ofte er det lurt å gi de? En gang i uka eller annenhver dag? Og hvor fort bør jeg merke virkning i pelsen hans? (er et par år siden han fikk egg nå) Endret 3. januar 2006 av Xora
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #15 Skrevet 3. januar 2006 Ikke gi egg hver dag, men et par ganger i uka holder i massevis.
Montezuma Skrevet 10. januar 2006 #16 Skrevet 10. januar 2006 Jeg ble anbefalt å helle noen dråper Omega3-olje over maten et par ganger i uken. Stopper røyting nesten helt!
Hu i Svingen Skrevet 10. januar 2006 #17 Skrevet 10. januar 2006 Ja, jeg gir også omega 3 (kapsler) i tillegg til egg. Gir fin blank, tykk pels og fine negler som må klippes ofte, hehe... Men røyter gjør hun dessverre uansett. Forskjellige oljer i blant er osgå bra. Gjerme linfrøolje, som innehlder andre omegastoffer enn o3. Omegastoffene er også bra for leddene/skjellettet, nervesystemet og for hjernen. Hjepler på mer enn pels og hud.
Carrot Skrevet 10. januar 2006 #18 Skrevet 10. januar 2006 Har hørt at selolje er veldig bra ; http://infoside.no/Polargodt/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå