AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #1 Del Skrevet 4. april 2023 Før var blandingshunder diskriminert som mindreverdige, man måtte nesten betale for å bli kvitt en slik hund. I dag er det status, kun NKK som fortsatt anser blandingsrase som uønsket. Noen som kan forklare??? Anonymkode: 41853...e13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #2 Del Skrevet 4. april 2023 En blandingshund er mindre utsatt for svakheter som er avlet frem i rasehunder. Men samtidig vet man ikke like godt hvilke egenskaper den har. Men status? Jeg har aldri opplevd at noen har sett på blandingsraser som status. Anonymkode: 03aef...10b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 4. april 2023 #3 Del Skrevet 4. april 2023 Fordi man svært, svært sjeldent vet noe om foreldrenes og slektas helse, mentalitet og adferd. Og ikke minst at ikke alle blandinger faktisk passer sammen rent fysiologisk eller egenskapsmessig - du VET jo ikke hva du får verken mtp helse, mentalitet eller øvrige egenskaper... 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 4. april 2023 #4 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En blandingshund er mindre utsatt for svakheter som er avlet frem i rasehunder. Men samtidig vet man ikke like godt hvilke egenskaper den har. Anonymkode: 03aef...10b DET er en gammel seiglivet myte som slettes ikke stemmer! 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #5 Del Skrevet 4. april 2023 Fordi folk har blitt gale etter doodler og småhunder som avles for å tjene penger. Store penger! Anonymkode: 6218f...783 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #6 Del Skrevet 4. april 2023 Svisle skrev (Akkurat nå): DET er en gammel seiglivet myte som slettes ikke stemmer! Statistisk sett stemmer det, det er bare å bruke Google. Flere studier viser dette. MEN det er bare sant på populasjonsnivå. På individnivå kan en blandingshund ha kjempedårlig helse, det vet man aldri. Det er mange eksempler på skikkelig dårlig blandingsavl, hvor det florerer med sykdom blant avkommene (allergier og diverse spesielt), og også dårlig gemytt. Parrer du to syke hunder av ulike raser, er sjansene gode for at du får syke valper. En hund er ikke automatisk frisk fordi den er blanding. Anonymkode: 6218f...783 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 4. april 2023 #7 Del Skrevet 4. april 2023 Google faktisk... 😂 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Statistisk sett stemmer det, det er bare å bruke Google. Flere studier viser dette. MEN det er bare sant på populasjonsnivå. På individnivå kan en blandingshund ha kjempedårlig helse, det vet man aldri. Det er mange eksempler på skikkelig dårlig blandingsavl, hvor det florerer med sykdom blant avkommene (allergier og diverse spesielt), og også dårlig gemytt. Parrer du to syke hunder av ulike raser, er sjansene gode for at du får syke valper. En hund er ikke automatisk frisk fordi den er blanding. Anonymkode: 6218f...783 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #8 Del Skrevet 4. april 2023 Blandingshunder koster ofte det samme som rasehunder i dag, så de er ikke lenger uglesett og noe man fikk kastet etter seg nærmest gratis. Sånn er det ikke lenger. De "populære" blandingene, alt som involverer miniatyrhunder og alt som involverer pudler, koster store summer å kjøpe blandinger av. Merkelig nok. Jeg har bare sett border collier og border collie-blandinger som selges rimelig. De er det så mange av, og de sliter vel litt med å bli kvitt dem, da en border collie krever enormt mye av sin eier for å ikke tørne helt. De er så intelligente at de trenger mye, mye trening for å være levelige å ha i hus. Derfor er de ikke like populære som skjødehundblandinger som puddelmixer osv. Anonymkode: 57f9d...c1f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #9 Del Skrevet 4. april 2023 6 minutter siden, Svisle said: DET er en gammel seiglivet myte som slettes ikke stemmer! Sikker? Hvorfor er innavl på mennesker uønsket? Fordi dårlige gener kan bli lagt sammen og forsterket? Samme med blandingshunder, krysning av to raser med uheldige trekk kan føre til noe enda verre. Goldendoodle:. Puddel må klippes, men den røyter ikke. Man slipper å klippe Golden retriever, men den røyter. Mange Goldendoodler både røyter og må klippes. Anonymkode: 41853...e13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 4. april 2023 #10 Del Skrevet 4. april 2023 Folk ser at en del renrasa hunder ikke akkurat avles til god helse, og innser at det er mer viktig med en hund enn med det jåleriet som rammer tungt i avl på flere typer hund. Vokste opp med diverse brukshundblandinger hjemmefra, og hadde bare fine erfaringer med dem. Siden har jeg tatt over de hundene som andre har gitt opp, renrasa og blanding, og det er jo ingen forskjell på dem som familiemedlemmer. Skal du ha en ren brukshund er det større fordeler med å kunne velge hunder som har blitt avla til formålet (trekk, jakt, vakt...) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 4. april 2023 #11 Del Skrevet 4. april 2023 Fordi NKK har mistet ekstremt mye troverdighet og «status» etter at det har kommet frem hvor mye helseproblemer det er på mange rasehunder. Hunder som aldri burde avles på, men som oppdrettere fritt får registrere og selge, «beskyttet» av at hunden er en NKK-hund og dermed fulgt opp og «frisk». Tidligere var det en liten sikkerhet å kjøpe NKK-registrert hund, det er det ikke lenger. Da tenker nok mange at de like gjerne kan kjøpe en uregistrert hund om de uansett ikke skal bruke den til utstilling. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #12 Del Skrevet 4. april 2023 Puddelblandinger er mye fordi det er mote og mange er veldig søte. Samme med småhundblandinger. Andre blandinger føler jeg ofte havner hos folk som bare vil ha en turkompis, folk med dårligere råd som likevel ønsker seg hund eller de som ikke bryr seg om raser. Synes uansett blandingshunder er en uting. Anonymkode: be14e...751 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #13 Del Skrevet 4. april 2023 Jeg skulle egentlig ha staff, men ga til slutt opp etter å støte på så mange useriøse oppdrettere og syke hunder. Endte opp med en staffeblanding som nå er 3 år og bank i bordet ikke har vært syk enda Anonymkode: 4aaef...564 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #14 Del Skrevet 4. april 2023 Med blandingshunder aner du ikke hva du får, men mindre forfedre i generasjoner skulle vært dokumentert testet for det ene eller det andre. For mange renrasede hunder er det krav til dokumentert friske hunder for å kunne holde på med godkjent avl innenfor raseklubbene. MEN det er useriøse oppdrettere med renraser som ikke forholder seg til dette heller. så uansett hvordan hund man skal skaffe seg så bør man sette seg inn i helse. Oppdrettere bør forholde seg til «øyelysning» «HD-status» «helseattest» hos veterinær. Er det allergi i linjene? Hold deg unna. Man kan spørre oppdretter om hvorfor de ikke bruker penger på å dokumentere helsestatus for det de avler på? for uansett om hunden er renrasede eller ikke så bør man forholde seg til at målet med avl er at den neste generasjonen skal være bedre enn foreldregenerasjonen. Jeg er ikke oppdretter selv, men har renrasede hunder som er godt premiert på både utstillinger og konkurranse, hannhunden min er jeg kritisk på valg av tisper, skal jeg bruke han i avl så må jeg tenke at avkommet er noe jeg skulle ønske å eie selv. Dette krever at man har kjennskap til hva man holder på med. Jeg bruker mye tid på å sjekke linjer, gemytt, helse og andre egenskaper før jeg skaffer meg valp. Noen ganger kan man ha uflaks å få en hund som blir syk eller har noen svakheter, men da er det ganske klart at den valpen ikke er et individ å avle videre på i allefall og det er mulig at søsknene heller ikke bør brukes i avl. Men dette krever at hundeeiere og oppdrettere er ærlig på hva man har og hva man holder på med. Anonymkode: f1231...2f6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #15 Del Skrevet 4. april 2023 1 hour ago, Sirah said: Tidligere var det en liten sikkerhet å kjøpe NKK-registrert hund, det er det ikke lenger. Hva mener du med "tidligere"? At styrt avl fører til problemer har vært kjent i minst 50 år. NKK tenker estetikk, uten hensyn til hverken hund eller mennesker. Demonstrert ved rettssak mot nye raseforbud. Og motarbeidelse av hundelovens forskrift mot ulovlige hunderaser. Anonymkode: 41853...e13 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 4. april 2023 #16 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva mener du med "tidligere"? At styrt avl fører til problemer har vært kjent i minst 50 år. NKK tenker estetikk, uten hensyn til hverken hund eller mennesker. Demonstrert ved rettssak mot nye raseforbud. Og motarbeidelse av hundelovens forskrift mot ulovlige hunderaser. Anonymkode: 41853...e13 Nei det har du nok helt rett i, men det er først nå de siste årene at det har «kommet frem i lyset». Iallefall for vanlige folk som meg som ikke er veldig inne i miljøet, men som har hund for kos og ikke utstilling/sport. For 10 år siden så iallefall jeg og mine hundevenner på NKK som «kvalitet», det gjør vi ikke lenger. Trist, men sant. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snacks Skrevet 4. april 2023 #17 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Statistisk sett stemmer det, det er bare å bruke Google. Flere studier viser dette. MEN det er bare sant på populasjonsnivå. På individnivå kan en blandingshund ha kjempedårlig helse, det vet man aldri. Det er mange eksempler på skikkelig dårlig blandingsavl, hvor det florerer med sykdom blant avkommene (allergier og diverse spesielt), og også dårlig gemytt. Parrer du to syke hunder av ulike raser, er sjansene gode for at du får syke valper. En hund er ikke automatisk frisk fordi den er blanding. Anonymkode: 6218f...783 Statistikken som du nevner er det ingen hold i! Renrasede hunder blir øyelyst, røngtet for bla annet hd og ad, tatt prøver av mulig arvelige sykdommer etc. Blandingshunder blir sjeldent sjekket på samme måte. og dermed topper renrasede denne statistikken men blandingsvalper sjelden havner på denne lista. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #18 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En blandingshund er mindre utsatt for svakheter som er avlet frem i rasehunder Det samme gjelder for blandingshunder. Dårlige gener gir dårlig hund. Så enkelt er det. Det finnes seriøse oppdrettere som kjører hundrevis av mil for å parre hundene sine slik at stamtavlen blir god. Og det finnes useriøse "oppdrettere" som kun tenker penger og ødelegger både renraser og blandingshunder. Anonymkode: 54239...bc1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 4. april 2023 #19 Del Skrevet 4. april 2023 Det er i hvertfall irriterende å se etter hund på Finn, siden er helt overfylt med annonser for maltipoo, cavapoo, doodledoo, alle mulige doodleblandinger, og de er svinedyre, skjønner ikke at folk gidder. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #20 Del Skrevet 5. april 2023 Dere blander ikke blandingshunder med ‘Designer hunder nå? Altså populære hunderaser som bevisst er blandet for å få fram ønskelige trekk i hunden. Særlig etter Mette Marit og Krompen fikk en Labradoodle og siden et valpekull på den, tok moten helt av her til lands og fikk høy status. I tillegg mye dyrere enn vanlig Puddel eller Labrador. Vanlige såkalte ‘gatemikser’ har fortsatt samme lavstatus som før. De selges for 200-500 kr eller gis bort/omplasseres. Anonymkode: d70ef...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå