Gå til innhold

Kan alle velge å ta 2. året på VGS i utlandet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

… eller er dette kun for barn av ressurssterke foreldre?

Anonymkode: 83ad2...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tok andreåret VGS i utlandet og kommer ikke fra en ressurssterk familie. Tok det gjennom fylkeskommunen som hadde utvekslingsavtaler med skoler i utlandet. De tilbyr kanskje ikke drømmelandet, men er en god mulighet for elever fra familier som ikke har hundretusener til overs. 

Anonymkode: acc26...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok utveksling gjennom Ulsrud VGS i Oslo. Det er en litt annen ordning siden man drar til England(Cambridge) med en hel klasse fra Norge. Så medelevene dine i klassen blir kun nordmenn(med mulig unntak i enkelte valgfag). Men man får engelske lærere, man bor i England, og man kan selvsagt sosialisere  seg med folk utenfor klassen. Så det blir en slags "utveksling light". 

Men den egentlige grunnen til jeg skrev dette er fordi man maksimalt må betale 17 000 kroner for hele året. Beløpet vil avhenge av stipendet som igjen er avhengig av foreldrenes inntekt. Noen får faktisk mer i stipend enn det oppholdet koster(opp til 20 000 kroner mer). Da jeg var på utveksling var det flere fra lavintektsfamilier og jeg bodde med en norsk dame som hadde uføretrygdet alenemor. 

Her kan man lese om ordningen:

https://ulsrud.vgs.no/fagtilbud/studiespesialisering/vg2-i-cambridge/

Mulig du ønsker å studer under en annen ordning. Men uavhengig av hvor du vil studere så sjekk stipendordningen. For det er jo helt vesentlig for hvor dyrt det blir. 

Anonymkode: 55455...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...