Gå til innhold

Invitert på påskeferie - skikk og bruk.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannnen er invitert på påskeferie til utvidet familie, med barn og svigerbarn. Vet de har planlagt gode middager, og gleder seg til å få besøk. Vi blir der 2-3 dager. Vi skal ikke på en hytte men hjem til noen.

Hva tar man med til vertskapet? Tenkte blomster, vin og en hjemmelaget kake. Vurderer og et fenalår og røykalaks.

Jeg vaks opp med en mor som var gjerrig snylter og vil ikke gå i samme fella. Samtidig vil jeg ikke fornærme vertskapet med å «over-do» og implisere at de ikke har mat.

Anonymkode: a4cb5...b47

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en gavekurv? Så kan du legge oppi litt vin/påskegodteri/fike servietter osv?

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg og mannnen er invitert på påskeferie til utvidet familie, med barn og svigerbarn. Vet de har planlagt gode middager, og gleder seg til å få besøk. Vi blir der 2-3 dager. Vi skal ikke på en hytte men hjem til noen.

Hva tar man med til vertskapet? Tenkte blomster, vin og en hjemmelaget kake. Vurderer og et fenalår og røykalaks.

Jeg vaks opp med en mor som var gjerrig snylter og vil ikke gå i samme fella. Samtidig vil jeg ikke fornærme vertskapet med å «over-do» og implisere at de ikke har mat.

Alt høres veldig koselig ut :) 

Akkurat fenalår/røkt laks hadde jeg slitt med å få spist - men om du vet det pleier serveres innimellom der er jo det bare fint.

Anonymkode: 78149...8cb

• Liker 1
Skrevet

Her hadde vi ikke drukket flasken med vin, den hadde jeg bare gitt videre til noen andre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde satt stor pris på både blomster, vin og hjemmelaget kake. Fenalår spiser ikke jeg, men mannen hadde blitt glad for det. Røkelaks hadde vi begge satt pris på.

Gavekurv med ulike ting hadde vi også blitt glade for. 

Anonymkode: 0e538...b69

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi hadde satt stor pris på både blomster, vin og hjemmelaget kake. Fenalår spiser ikke jeg, men mannen hadde blitt glad for det. Røkelaks hadde vi begge satt pris på.

Gavekurv med ulike ting hadde vi også blitt glade for. 

Anonymkode: 0e538...b69

Støtter denne! Bedre å ha med variert, uten å ta helt av. Men med tanke på at mange kommer med både vin, snacks og blomster for en middag, er det hyggelig med noe ekstra som kake, laks eller fenalår for overnatting. Du høres gavmild og raus ut. Ikke noe likt din mor!

Anonymkode: de688...378

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

jeg ville tatt med et stort påskeegg til alle, som var fylt med påskegodt som det er litt ekstra med - sånn som de selger i cafe/delikatessebutikker for eksempel, enten det er laget på stedet, eller er litt spennende, som f.eks sjokoladen til Summerbird.

Anonymkode: f75c2...e47

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hadde tatt et stort påskeegg og fylt det med ting og litt slikk

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta med så mye. Det blir bare rart. Meningen med en gaven til vertskapet er ikke å betale for middagen eller overnattingen, men å gi en liten påskjønnelse og takk. Det holder med én, max to, av tingene. 

Anonymkode: 16ebb...e96

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis påskeferien er på mange dager, og vertskapet står for mat, synes jeg godt man kan ta i litt når man kjøper noe til vertskapet.

Anonymkode: d18ef...bab

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss, når vi samles familie i langhelger slik, så pleier de tilreisende å ha med godt pålegg til brødmåltider, eller planlegge lunch.

Krever jo at dere snakker med vertskapet og koordinerer litt da.

Men når en familie står for alle middagene til storfamilien, så er det greit å spre litt på kostnadene at de andre stiller opp med især dyrt pålegg til påskefrokoster og luncher.

Vi tar med til påske - halv side røkt ørret, brett med egg, ei rulle (kjøttpålegg), diverse glass sild, flere pakker god juice, hjemmebakte brød.

I tillegg blir det nok noe snacks, frukt og appelsiner, øl/brus/vin med også.

Anonymkode: f6014...ad0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fenalår og røkelaks hørtes deilig ut 😋

Anonymkode: 87c1b...6d6

AnonymBruker
Skrevet

Alt dette hadde blitt veldig verdsatt her. Jeg liker å invitere, og synes det er veldig hyggelig når gjestene tar med noe spiselig/drikkelig. Men som noen poengterer, ikke over-do heller, det er tanken, samt at det ikke er noe ræl, som gjelder. 

Det jeg setter aller mest pris på som vertskap er gjester som hjelper til, og tar hensyn. Som alltid rydder bord, hjelper til på kjøkkenet, og ikke minst holder orden på bad og gjesterom. Ta av sengetøyet når dere drar, tørk av søl på servant, la meg slippe å se vrengte klær i en hau på badet, og slike småting. 

I tillegg er det vanlig å høre om man skal ta med noe, bake, etc. I min omgangskrets er det ikke vanlig å spleise, er vi på besøk så spanderer vertskapet alt. Drar vi på felles tur handler man bare inn ca det egen familie spiser, pluss litt, og så går alt i samme pott. 

Anonymkode: ffaec...0ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal også besøke utvidet familie i påska, og de står for all mat. Vi tar med et par poser kaffe fra kaffebrenneriet, te, noe Anton Berg-sjokolade og et par plater med vanlig melkesjokolade. 

Anonymkode: 5261b...eb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når vi har hatt slike påsker, har vi pleid å stå for middag en dag hver (hvis vi er flere familier invitert). Og tar selvsagt med brød, pålegg, rikelig med drikke til voksne og barn, mat og snacks. Men hvis vertskapet har planlagt å lage alle middagene, er det dumt å rote i planene deres.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når vi har hatt slike påsker, har vi pleid å stå for middag en dag hver (hvis vi er flere familier invitert). Og tar selvsagt med brød, pålegg, rikelig med drikke til voksne og barn, mat og snacks. Men hvis vertskapet har planlagt å lage alle middagene, er det dumt å rote i planene deres.

Vi gjør det slik om det er snakk om leid hytte. Men er vi hjemme hos noen er det alltid vertskapet som lager mat. Jeg ville følt det som ganske ubehagelig om noen andre skulle begynt å romstere på mitt kjøkken. 

Anonymkode: ffaec...0ec

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal besøke familie i påsken, og har planlagt en kurv med kaffe, sjokolade, juice, egg og røykelaks fra lokale produsenter. I tillegg kjøper jeg tulipaner eller påskeliljer. Vurderte også lokalt øl og/eller cider, men er usikker på om de drikker alkohol.

Anonymkode: d7aec...296

AnonymBruker
Skrevet

Ta uansett med noen flasker vin også.

Anonymkode: 857b5...9e5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta med blomst og drikke! Og hjelp til å rydde!!!! Det er det viktigste rydde rydde rydde😉

Anonymkode: 489d1...a6b

• Liker 1
Skrevet

Synes forslagene dine er gode jeg. 
I tillegg kan dere høre om det er noe spesielt de vil dere skal ta med. De fleste sier vel nei. Men det åpner likevel opp for at vertskapet lettere kan be om noe spesielt om de trenger noe/vil ha noe spesielt. 
Antar det er barn med siden du skriver her. Så kanskje kjekt å ta med noe til de. Hver sitt aktivitetshefte, ta med et spill eller to (altså hjemmefra, behøver jo ikke å kjøpe) e.l. Og selvsagt tilby å hjelpe til med matlaging, dekke på, oppvask, ta med ungene ut hvis de vil lage middagen og det er aktive barn rund osv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...