Gå til innhold

Konfirmasjon - gave - hvor mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er invitert i konfirmasjon til min mann sin kusine sin datter. Min mann blir kalt onkel av barna. Men etter korona har vi omtrent ikke hatt kontakt med den familien. Vi (og andre i familien) inviterer til besøk, aktiviteter osv men denne familien har aldri tid og tar heller ikke initiativ til å treffes. Vi andre treffes med jevne mellomrom. Grunnet mannens reisejobb blir det bare jeg som stiller i konfirmasjonen. 

Synes det er vanskelig å vite hva som blir riktig å gi i gave til konfirmanten. Er feks 500 er ok sum? Er deg for lite? Noen innspill? 

Anonymkode: 33587...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde nok gitt litt mer.  Hva med 800/1000,-? 
Min sønn fikk 500,- av våre venner, rundt 1000,- av  øvrig familie og 1500-3000 av tanter og onkler

Dere gir jo til barnet som ser på din mann som onkel. Ikke foreldrene som er dårlig på å vedlikeholde familiesammenkomster 

Anonymkode: 77b52...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gi det du ønsker og har råd til, er det 500 så er det helt greit.

Anonymkode: c3236...05e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er riktig er å gi etter deres økonomi... 

Til barn av venner/slekt som kaller meg for tante, så gir jeg 500kr i bursdagsgaver, 1000,- i julegaver, og 1500,- i konfirmasjonsgaver. 
Til egne nevøer så gir jeg 2500,- i konfirmasjonsgaver. 
Det er fordi JEG har råd til det, og det passer MIN økonomi. 

Anonymkode: d823e...038

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for gode innspill 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi gir 1000,- i konfirmasjonsgave hvis en av oss er fadder, ellers 500,- Vi har over 20 nieser og nevøer til sammen, i tillegg til at vi er faddere til noen venners barn. Familien er spredd over hele landet, så ofte kommer reise og overnatting i tillegg. Hvis det ikke hadde vært så mange, kunne vi nok gitt mer til hver. Vi har ikke barn selv, så vi «får det ikke tilbake», hvis dere skjønner hva jeg mener.

Så gi så mye som du/dere synes dere har råd til, og ikke tenk på hvor mye andre gir.

Anonymkode: 96799...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2023 den 12.33):

Tusen takk for gode innspill 😊

Gi 1000 kroner. Husk at dere er to om summen, selv om det er bare du som stiller i konfirmasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å gi litt for mye og da stå med ryggen rak, enn å gi for lite med bismak. 

Tenker 500,- kan gi bismak, og 1000,- gir dere rak rygg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er invitert i konfirmasjonen, og de kaller til og med mannen din for onkel. Synes det er veldig knapt å gi 500 kroner, og ville helt klart ha doblet den summen. Det er ikke noe festlig å se på alle gaver og pengesummer som blir gitt når du selv gir lite.

Anonymkode: f05d8...3ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kupper tråden litt. Har en god kollega (ikke venn og vi finner ikke på ting på fritiden), som har ei som blir konfirmant i mai. Er ikke bedt og har møtt konfirmanten et par ganger når hun har vært med på jobb. Min kollega og jeg har et godt forhold til hverandre hvor hun har snakket mye om denne konfirmasjonen og om livet sitt generelt så føler jeg burde gi noe. Hvor mye?

Anonymkode: c0e4b...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i sånne situasjoner valgt å kjøpe smykke. Det er for jenter da. En smykkestein. Har gitt 500 kr i gave i tillegg. Smykkesteinen har jeg stort sett funnet på Fretex. Men tilpasset personen, farge, personlighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kupper tråden litt. Har en god kollega (ikke venn og vi finner ikke på ting på fritiden), som har ei som blir konfirmant i mai. Er ikke bedt og har møtt konfirmanten et par ganger når hun har vært med på jobb. Min kollega og jeg har et godt forhold til hverandre hvor hun har snakket mye om denne konfirmasjonen og om livet sitt generelt så føler jeg burde gi noe. Hvor mye?

Er dere mange på arbeidsplassen? Er det i det hele tatt noen kolleger som er bedt, men ikke alle? Det er ikke vanlig at en og en  kollega gir konfirmasjonsgave uten å ha et tettere forhold til familien enn som så. I sånne tilfeller skal alle kollegene gå sammen om en stor blomsterbukett, eller et gavekort på 500 kr på Steen&Strøm, eller noe tilsvarende. Det er mer enn nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.4.2023 den 9.12):

Vi gir ingen ting å sånne relasjoner. 

Men om jeg skulle gitt, ville summen ha vært på 200 kr. Jeg sidestiller det litt med hva konfirmanten gir til sine venner. 

Anonymkode: 46017...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Vi to er ledere sammen ovenfor ca 30 ansatte, blir gitt gave fra sentralt. Men tenkte jeg burde gi noe, men da glemmer jeg det kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar. Vi to er ledere sammen ovenfor ca 30 ansatte, blir gitt gave fra sentralt. Men tenkte jeg burde gi noe, men da glemmer jeg det kanskje. 

Du trenger ikke gi noe, nei. Det som blir gitt fra sentralt er absolutt godt nok :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...