Gå til innhold

Jeg vil ha den gamle ordningen med barnetrygd tilbake!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter den nye barnetrygd økningen ble innført mistet jeg retten bidragsforskudd.. Fint for de som får ekstra, men her har jeg fått en ordning tredd nedover hodet som ikke jeg ønsker velkommen. 
Blir helt oppgitt 😑

Anonymkode: 85400...898

Videoannonse
Annonse
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Etter den nye barnetrygd økningen ble innført mistet jeg retten bidragsforskudd.. Fint for de som får ekstra, men her har jeg fått en ordning tredd nedover hodet som ikke jeg ønsker velkommen. 
Blir helt oppgitt 😑

Det forstår jeg godt. Det er visst flere type ytelser som går i beina på hverandre på den måten. Mer av det ene og mindre av det andre, og sum mindre.

Skrevet

De fleste ordninger øker i ytelse med en baktanke, som f eks da unge uføre mistet rett på bostøtte. Sikkert det samme her

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Blir helt oppgitt 😑

Men da må du vel bare få mannen din til å betale bidragene han skal betale, da? Forstår ikke helt problemet?

Anonymkode: 7b3d3...1dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men da må du vel bare få mannen din til å betale bidragene han skal betale, da? Forstår ikke helt problemet?

Du forstår ikke problemet med at staten gir litt med ene hånden, men tar mer med den andre? 

Anonymkode: b72e3...f54

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

He? Synes det er helt topp med ekstra penger jeg 

Anonymkode: b7064...025

AnonymBruker
Skrevet

Hovedansvaret for barna ligger hos foreldre. Ikke staten. Fint at de strammer inn. 

Anonymkode: 1966d...26b

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Okei? Regnes ikke bidragsforskuddet ut på inntekt? Har ikke merka nå forskjell😮

Anonymkode: e08f4...d11

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hovedansvaret for barna ligger hos foreldre. Ikke staten. Fint at de strammer inn. 

Dessverre har det utviklet seg en forståelse for at staten skal være ansvarlig for det. 

Anonymkode: 5abe3...043

• Liker 5
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvem er det så fint for? Deg eller barna?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo selvsagt helt topp når du tjener på det, og ikke taper på det, slik ts gjør. 

Det må jo vært dårlig utredning av denne ordningen når man taper på det. Det er jo barna som blir taperne, så det er nok en feilslått ordning, som de blir nødt å endre på etterhvert. Selv har jeg barn på 16 og 17 år, og mottar hele 26 kr mer pr barn hver måned... fantastisk hjelpsomt. Det blir en melk ekstra på hver 👍

Anonymkode: 4ae0e...499

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det er jo nettopp det. Med gammel ordning og skattefradrag så var jo inntekten det den var. Nå med ny ordning så telles den ekstra barnetrygden som inntekt og vips så er det veldig mange som nå har høyere inntekt på papiret, mens de i realiteten har det samme utbetalt. 

Eksempelvis kunne man ha 500 000 i inntekt i fjor, og få særfradrag som enslig forsørger. 52 000 i fradrag som utgjør ca 1000 kr mindre i skatt hver måned. Nå med ny ordning er skattefradraget fjernet og erstattet med en ekstra utvidet barnetrygd. Da har man plutselig 12 000 "mer" i inntekt selv om man ikke har det fordi det går i null med skattefradraget som ble fjernet. 

Når det finnes inntektsgrenser på stønader så vil naturlig nok noen nå komme over grensen og dermed miste andre ting som de hadde før og ender opp med mindre penger.

Anonymkode: a32ff...0b5

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Bidragsforskudd gis til enslige forsørgere med lav inntekt der det ikke betales vanlig bidrag. Om mannen er død, for eksempel. Eller i fengsel. Eller har lav lønn pga sykdom. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo, men siden barnetrygd regnes som inntekt, så er det mange som plutselig tjener 1000 kroner for mye til å få bidragsforskudd og da ender de med mindre penger totalt enn de gjorde før, selv om ordningen liksom skulle være spesielt tilpasset akkurat denne gruppen. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dessverre har det utviklet seg en forståelse for at staten skal være ansvarlig for det. 

Anonymkode: 5abe3...043

Nei. Ingen mener at staten er ansvarlig for det, men i de tilfellene der far og mor begge har lav inntekt, eller far av ulike grunner ikke betaler, fungerer bidragsforskudd som en ekstra stønad. Det høyeste beløpet det er mulig å få er 2200 kroner. 

Det er jo litt merkelig å lage en spesialtilpasset ordning for å avhjelpe deres økonomiske situasjon og så ende med at de tjener mindre enn før… 

Anonymkode: de25b...3f7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (8 minutter siden):

De fleste ordninger øker i ytelse med en baktanke, som f eks da unge uføre mistet rett på bostøtte. Sikkert det samme her

T.o.m. februar fikk enslige forsørgere en ekstra barnetrygd på kr. 1 054,-/mnd, hvilket utgjør kr 12 648,-/år. I tillegg hadde man særfradrag på skatten tilsvarende kr. 52 476,- Skattet du f.eks 29% tilsvarte skattefradraget kr. 15 218,-. Samlet blir dette en ekstra støtte tilsvarende kr 12 648,- + kr 15 218,- = ca kr. 27 866,-.

Enslige som i dag jubler over at utvidet barnetrygd er hevet til kr 2 489,-/mnd har nok ikke helt forstått helhetsbildet i dette. Man får altså skattefritt utbetalt kr. 29 868,-/år i utvidet barnetrygd som enslig forsørger i dag. Dette mot at man må betale ekstra skatt tilsvarende ca 15218,- (ved 29% skatt) tilsier at den samlede "gevinsten" på økt utvidet barnetrygd tilsier kr. 29 868,- minus kr. 15 218,- som nå må betales ekstra i skatt ==> "gevinsten" man sitter igjen med er kr. 14 650,-. Sammenlikner man dette videre med gevinsten man hadde før ser man at regnestykket blir som følger:

Tidligere gevinst med særfradrag som enslig forsørger + utvidet barnetrygd = kr 27 866,-

Nåværende "gevinst" med økning i den utvidete barnetrygden = 14 650,-

Jeg ser raskt at min gevinst tilsier et tap på hele kr 13 216,-/år, eller ca. kr. 1100,-/mnd.

Utrolig at flere ikke ser hvordan staten gir smuler med ene hånden og tar i mangfold med den andre. Skammelig!

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er ikke ekstra penger, må jo betale de tilbake i skatt. Som enslig forsørger får en ikke lenger dette fradraget på skatten. Så må betales tilbake, takk! 

Anonymkode: 5fc77...247

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

T.o.m. februar fikk enslige forsørgere en ekstra barnetrygd på kr. 1 054,-/mnd, hvilket utgjør kr 12 648,-/år. I tillegg hadde man særfradrag på skatten tilsvarende kr. 52 476,- Skattet du f.eks 29% tilsvarte skattefradraget kr. 15 218,-. Samlet blir dette en ekstra støtte tilsvarende kr 12 648,- + kr 15 218,- = ca kr. 27 866,-.

Enslige som i dag jubler over at utvidet barnetrygd er hevet til kr 2 489,-/mnd har nok ikke helt forstått helhetsbildet i dette. Man får altså skattefritt utbetalt kr. 29 868,-/år i utvidet barnetrygd som enslig forsørger i dag. Dette mot at man må betale ekstra skatt tilsvarende ca 15218,- (ved 29% skatt) tilsier at den samlede "gevinsten" på økt utvidet barnetrygd tilsier kr. 29 868,- minus kr. 15 218,- som nå må betales ekstra i skatt ==> "gevinsten" man sitter igjen med er kr. 14 650,-. Sammenlikner man dette videre med gevinsten man hadde før ser man at regnestykket blir som følger:

Tidligere gevinst med særfradrag som enslig forsørger + utvidet barnetrygd = kr 27 866,-

Nåværende "gevinst" med økning i den utvidete barnetrygden = 14 650,-

Jeg ser raskt at min gevinst tilsier et tap på hele kr 13 216,-/år, eller ca. kr. 1100,-/mnd.

Utrolig at flere ikke ser hvordan staten gir smuler med ene hånden og tar i mangfold med den andre. Skammelig!

Hvordan får du dette regnestykket ditt til å gå opp? Vi får nå 2489 i utvidet barnetrygd og trekker vi fra 1054 som var utvidet barnetrygd blir summen 1435 kr mer i måneden, og det tilsvarer en økning på kr 17220 pr måned. Hvis man bruker ditt eksempel med 29 % i skatt så ville skatten blitt 15219 kr i året. Dette igjen gjør at man nå går ca 2000 kr i pluss etter at barnetrygden for aleneforsørgere har blitt endret. 

Jeg får nå av staten ca 3500 kr i barnetrygd pr måned (alene med ett barn) og det tilsvarer ca 42000 kr i året. Før fikk jeg utbetalt i barnetryg 25296, og får nå ca 17000 mer utbetalt i barnetrygd i året og dette tilsvarer hva jeg mister i skattetrekk og litt til.

Anonymkode: fcd1b...eb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan får du dette regnestykket ditt til å gå opp? Vi får nå 2489 i utvidet barnetrygd og trekker vi fra 1054 som var utvidet barnetrygd blir summen 1435 kr mer i måneden, og det tilsvarer en økning på kr 17220 pr måned. Hvis man bruker ditt eksempel med 29 % i skatt så ville skatten blitt 15219 kr i året. Dette igjen gjør at man nå går ca 2000 kr i pluss etter at barnetrygden for aleneforsørgere har blitt endret. 

Jeg får nå av staten ca 3500 kr i barnetrygd pr måned (alene med ett barn) og det tilsvarer ca 42000 kr i året. Før fikk jeg utbetalt i barnetryg 25296, og får nå ca 17000 mer utbetalt i barnetrygd i året og dette tilsvarer hva jeg mister i skattetrekk og litt til.

Anonymkode: fcd1b...eb7

Jeg forklarer regnestykket meget grundig i innlegget du siterer. Du må dessuten trekke fra ordinær barnetrygd da den er lik uansett om du er enslig forsørger eller ikke. Mange må selvsagt skatte mer og andre mindre enn hva jeg legger til grunn i regnestykket mitt med 29% skatt som eksempel. Men regn på det og se over selv. Du kommer neppe særlig gunstig ut. Om du kommer i pluss er du heldig, men det uansett ikke den gevinsten som mange ser for seg.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk nettopp lønnsslippen hvor jeg ser at de ikke har fjernet skattefradraget. Altså lønnen er lik som før? Noe jeg har misforstått? 

Anonymkode: f1184...f0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk nettopp lønnsslippen hvor jeg ser at de ikke har fjernet skattefradraget. Altså lønnen er lik som før? Noe jeg har misforstått? 

Anonymkode: f1184...f0b

Mange risikerer nok restskatt her da skattekortet er levert inn med en trekkprosent siden januar. Det er ikke fast månedlig skattefradrag for enslige forsørgere, men blir avregnet på skattemelding til slutt med et årlig skattefradrag. I år gjaldt fradraget for januar og februar, men f.o.m. 1. mars er ordningen altså erstattet med ny økning i barnetrygden for enslige forsørgere. I det store og hele fratas man mer enn man blir gitt med denne nye ordningen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har liten peiling på dette med barnetrygd og enslig forsørger..men skal barnetrygd regnes som inntekt for foreldre nå? 

Anonymkode: 0eded...b37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...