Helene Skrevet 2. januar 2006 #21 Skrevet 2. januar 2006 Typisk amerikansk ← Det er slike fanatiske grupperinger som gjør verden til et dårligere sted å være. ← Dette er jo ikke noe nytt. Brød mot bibel er et velkjent gammelt triks i misjoneringsøyemed. Grusomt, gement og sleipt. Tror heldigvis ikke at dette er fremgangsmåter som de store norske kristne hjelpeorganisasjonene benytter seg av. De blir fulgt med argusøyne, og ting som dette ville blitt stått hardt ned på av rette instans. Håper og tror jeg... ← Dette er slik misonærene som reiste fra Norge tidligere gjorde. De gikk foran med bibelen i hånden. Særlig afrikanerene skulle omvendes, så skulle de få hjelp. At noen lar seg sjokkere av dette? Nei, dette er alminnelig kjent igjennom årtider. ← det er utrolig hva disse forbannede kristenfundamentalistiske frikirkelige medlemmene får seg til å gjøre å knytte slike betingelser til nødhjelp er motbydelig og totalt uetisk ←
Saeria Skrevet 2. januar 2006 #22 Skrevet 2. januar 2006 Skammelig at enkelte oragnisasjoner får holde på på den måten. Dessuten er det veldig trist at de setter andre kristne i et dårlig lys. De aller fleste kristne mennesker er snille og gode personer som ikke vil tvinge sin tro på noen.
Gjest Gjest_MD_* Skrevet 3. januar 2006 #23 Skrevet 3. januar 2006 De trenger ikke bli overvåket mer enn andre - de er imot den slags misjonering. Dette er ikke gjengs i kristne organisasjoner, så ikke benytt anledningen til å rakke ned på kristne. ← Og hvor i mit innlegg har jeg rakket ned på kristne?? Du generaliserer. Jeg snakker om kristne som driver misjonering på en uredelig måte ("brød mot bibel").
Nelle Skrevet 3. januar 2006 #24 Skrevet 3. januar 2006 Dette er slik misonærene som reiste fra Norge tidligere gjorde. De gikk foran med bibelen i hånden. Særlig afrikanerene skulle omvendes, så skulle de få hjelp. At noen lar seg sjokkere av dette? Nei, dette er alminnelig kjent igjennom årtider. ← Enig i dette. Fenomenet er overhodet ikke nytt. Misjonærer har drevet denne formen for omvendingspraksis lenge. Kvalmt! Skikkelig drittkvalmt!!
Far til 2 Skrevet 3. januar 2006 Forfatter #26 Skrevet 3. januar 2006 Dette er imot de kristne verdier! ← Jeg tror du glemte å skrive Norske/Europeiske kristne verdier. Vi har alle hørt om diverse "kristne" organisasjoner, spesielt i usa, som kjører sitt eget løp. Eksempler på dette er når abort motstandere dreper leger med pistol i den ene hånden og bibelen i den andre. Vi ser hvordan enkelte "kristne" abortmotstandere går langt utover norsk lov når de skal pådytte oss "sin tro". Men jeg er likevel enig i at slike overgrep som det vi kan lese om i de siste dagers presseoppslag ikke er representative for flertallet av de kristne i Norge. La oss håpe at dette fortsetter og at de viser respekt for meneskeverdet i fortsettelsen.
LarsLarsere Skrevet 7. januar 2006 #27 Skrevet 7. januar 2006 Relgiøs fanatisme som støtter opp under slikt er rein pest etter min mening og bør fjernes.
Gjest KR Skrevet 7. januar 2006 #28 Skrevet 7. januar 2006 Harald Hårfagre gjorde det, Olav den hellige gjorde det, Hans Nilsen Hauge gjorde det, Jehovas vitner, Smiths venner, Frikirkemiljøet, Pinemenigheten, Bethania, Indremisjonen....You name it...alle vil at man skal yte noe for å bli akseptert. Dvs. de forlanget troskap mot "sekten" og overfor gud i bytte mot.....X. ← Dette er faktisk ett av de mest tåpelige innleggene jeg har sett her i KG. Å slenge ut en hel masse løgner for å gjøre seg populær blant liketenkende, er for lett gjennomskuelig. Alle normalt tenkende vil forstå din hensikt med dette sprøytet. Ingen skal få meg til å tro at det er kristne folk inne i bildet i det denne saken gjelder. Om det er noen som kaller seg kristne som gjør slikt, så er det nok kun slike som deg, som vil ødelegge for kristendommen. Og av alt jeg har sett og lest om Redd Barna, så er de motstandere av kristendommen. En ting som jeg ofte har lurt på når det gjelder å hjelpe ofre i store naturkatastrofer, og spesielt i muslimske land: Hvor er de muslimske hjelpeorganisasjonene? Finnes de? Er det bare kristne og andre ikke-muslimske organisasjoner som trår til? Er det her som i Midtøsten, at de rike muslimske landene ikke bryr seg om å hjelpe de som hele verden mener trenger hjelp? Du som har så god greie på så mange forskjellige organisasjoners gjøremål, kan sikkert også svare på dette?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2006 #29 Skrevet 7. januar 2006 Dette er faktisk ett av de mest tåpelige innleggene jeg har sett her i KG. Å slenge ut en hel masse løgner for å gjøre seg populær blant liketenkende, er for lett gjennomskuelig. Alle normalt tenkende vil forstå din hensikt med dette sprøytet. Ingen skal få meg til å tro at det er kristne folk inne i bildet i det denne saken gjelder. Om det er noen som kaller seg kristne som gjør slikt, så er det nok kun slike som deg, som vil ødelegge for kristendommen. Og av alt jeg har sett og lest om Redd Barna, så er de motstandere av kristendommen. En ting som jeg ofte har lurt på når det gjelder å hjelpe ofre i store naturkatastrofer, og spesielt i muslimske land: Hvor er de muslimske hjelpeorganisasjonene? Finnes de? Er det bare kristne og andre ikke-muslimske organisasjoner som trår til? Er det her som i Midtøsten, at de rike muslimske landene ikke bryr seg om å hjelpe de som hele verden mener trenger hjelp? Du som har så god greie på så mange forskjellige organisasjoners gjøremål, kan sikkert også svare på dette? ← Til å være kristen er du veldig ignorant angående bakgrunnshistorien til den religionen du har valgt å følge. Eller kanskje du bare plukker ut de bitene som passer deg best.
Gjest KR Skrevet 7. januar 2006 #30 Skrevet 7. januar 2006 Til å være kristen er du veldig ignorant angående bakgrunnshistorien til den religionen du har valgt å følge. Eller kanskje du bare plukker ut de bitene som passer deg best. ← Fakta er at jeg vet hva sann kristendom er. Og jeg har ikke plukket ut noen biter, slik som mange andre gjør for å fremme sine synspunkter. Jeg bruker NT som rettesnor for sann kristendom. Alt som strider mot dette er ikke sann kristendom. Uansett hvor mye feil mennesker gjør og har gjort, så står fortsatt det samme i Bibelen. Min tro har ingenting med hva mennesker gjør eller bestemmer om hva som skal være rett eller galt, tillatt eller ikke. Hvis denne bakgrunnshistorien som du nevner ikke harmonerer med det Jesus og hans disipler forkynte til folket, da er det noen som ikke har opptrådt slik Bibelen gir lærdom om.
Far til 2 Skrevet 8. januar 2006 Forfatter #32 Skrevet 8. januar 2006 Dette er faktisk ett av de mest tåpelige innleggene jeg har sett her i KG. Å slenge ut en hel masse løgner for å gjøre seg populær blant liketenkende, er for lett gjennomskuelig. Alle normalt tenkende vil forstå din hensikt med dette sprøytet. Ingen skal få meg til å tro at det er kristne folk inne i bildet i det denne saken gjelder. Om det er noen som kaller seg kristne som gjør slikt, så er det nok kun slike som deg, som vil ødelegge for kristendommen.← At noen vil "ødelegge" kristendommen er nok riktig. Men det betyr ikke at en ikke nødvendigvis er del i den gruppen selv om en setter kritiske spørsmål ved en del hendelser. Det må også såkalte kristne i Norge akseptere. Og av alt jeg har sett og lest om Redd Barna, så er de motstandere av kristendommen.← Og det betyr at de ikke er troverdig i dine øyne ??? Å komme med insinuasjoner om at alle som ikke er enig i den måten en del kristene organisajoner farer frem på, er "løgnere" eller på annen måte motstandere som ikke bør tillegges vekt, er vel noe av det mest skremmende med en del kristne. Det tyder på at noen må være totalt hjernevasket En ting som jeg ofte har lurt på når det gjelder å hjelpe ofre i store naturkatastrofer, og spesielt i muslimske land: Hvor er de muslimske hjelpeorganisasjonene? Finnes de? Er det bare kristne og andre ikke-muslimske organisasjoner som trår til? Er det her som i Midtøsten, at de rike muslimske landene ikke bryr seg om å hjelpe de som hele verden mener trenger hjelp? Du som har så god greie på så mange forskjellige organisasjoners gjøremål, kan sikkert også svare på dette? ← Nå må du jammen gi deg. Du leser vel selv at redd barna er med i arbeidet. De er iflg deg mot kristendommen og kan derfor ikke regnes med. Hva med Røde Kors/Røde halvmåne. Ingen av disse er kristne. Norsk Folkehjelp stiller opp i svært mange sammenhenger uten å kreve noe som helst tilbake. Og Leger uten grenser synes ikke å ha noe med verken kristne, muslimer, buddister, eller andre å gjøre. Og nå nevnte jeg bare noen av de største i Norge. FN er enda ikke nevnt. Og mht muslimske hjelpeorganisasjoner er det vel begrenset med økonomi hos mange av dem. Kansje en del kristne organisasjoner kunne overført noen hundre millioner til de muslimske organisasjonene istedenfor at de kristne skal stille opp selv. Det hadde det i det minste gitt rom for større tiltro til en del kristne organisasjoner som etterlever menskeverdet på den måten som beskrives i artikkelen.
Gjest Gjesta Skrevet 8. januar 2006 #33 Skrevet 8. januar 2006 Jeg vil først si at jeg har valgt å forholde meg til saken om at enkelte kristne organisasjoner krever at tsunamiofre skal være kristne for å få hjelp, ikke alle innleggene som har kommet her i etterkant. Jeg trodde verden var kommet lenger. Eller det blir kanskje mer riktig å si håpet. Jeg er overrasket over at moderne organisasjoner kan kreve dette uten at verden reagerer kraftig mot deres fremgangsmåter. Men dette er jo noe som er veldig bra i Norge. Vi har forholdsvis stor grad av ytrings- og religionsfrihet. Kanskje så mye at vi forventer at det er likt andre steder i verden, i hvert fall i land som vi betrakter som siviliserte og vestlige. Nødhjelp bør være fordomsfri og betingelsesløs så langt det lar seg gjøre. Ellers blir det bare trist.
karina44 Skrevet 9. januar 2006 #34 Skrevet 9. januar 2006 Det er temmelig dumt å tro at selv om noen fanatiske kristne mener noe, så gjenspeiler det hva alle andre kristne mener. ← Nei, det blir som å påstå at alle verdens muslimer går med bomber på seg.
Utenriksmedister Skrevet 9. januar 2006 #35 Skrevet 9. januar 2006 (endret) Nei, det blir som å påstå at alle verdens muslimer går med bomber på seg. ← Hvem har påstått det? Det står i Koranen at man kan ta livet av "troløse" (infidels). Heldigvis lever ikke alle muslimer etter koranen og sharialovene. Endret 9. januar 2006 av Utenriksmedister
Anglofil Skrevet 9. januar 2006 #36 Skrevet 9. januar 2006 (endret) Jeg er kristen og støtter ikke misjonering. Dette blir bare helt feil for min del. Så å framstille dette som at "kristne" mener dette, blir bare å dra altfor langt. Fanatisme uansett religion er ille, og jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke støtter det. Jeg har selv sett hvor jævlig misjonering er med egne øyne, jeg kunne absolutt ALDRI støttet noe slikt. Det er for min del både etisk og moralsk forkastelig! Så jeg ville passet meg hvis jeg var deg trådstarter, så du ikke tråkker noen ordentlig på tærne ved å fremstille det slik du gjør. Det hørtes nemlig ut som om jeg som "vanlig" kristen ville støttet noe slikt, noe som altså ikke kunne vært mer feil. Mvh Yvonne Endret 9. januar 2006 av yvonne
Utenriksmedister Skrevet 9. januar 2006 #37 Skrevet 9. januar 2006 Jævlig misjonering? Er du jævlig kristen og da eller? Pussig ordvalg..
Anglofil Skrevet 9. januar 2006 #38 Skrevet 9. januar 2006 (endret) Jævlig misjonering? Er du jævlig kristen og da eller? Pussig ordvalg.. ← Snakk om å ta ting ut av kontekst.. Kverulere for å kverulere? Ordvalg gjør meg hverken mer eller mindre kristen, det var for å understreke et poeng. Jeg har selv opplevd, følt på kroppen, hvor jævlig/forferdig/horribelt misjonering er, bruk det ordet du føler er best. Mvh Yvonne Endret 9. januar 2006 av yvonne
KR-øst Skrevet 9. januar 2006 #39 Skrevet 9. januar 2006 At noen vil "ødelegge" kristendommen er nok riktig. Men det betyr ikke at en ikke nødvendigvis er del i den gruppen selv om en setter kritiske spørsmål ved en del hendelser. Det må også såkalte kristne i Norge akseptere. Å kritisere kristendommen er en ting, men å kritisere kristne og deres måte å gjøre ting på, er en helt annen. Det er helt feil å identifisere kristendommen med menneskers gjøremål, selv om disse kaller seg kristne. I så fall burde alle som kaller seg kristne opptre likt, men det gjør de så visst ikke. Å komme med insinuasjoner om at alle som ikke er enig i den måten en del kristene organisajoner farer frem på, er "løgnere" eller på annen måte motstandere som ikke bør tillegges vekt, er vel noe av det mest skremmende med en del kristne. Det tyder på at noen må være totalt hjernevasket Siden jeg ved flere anledninger har sett at ledere for Redd Barna har tatt sterk avstand fra kristendommen, har jeg grunn til å tvile på dette utsagnet, da det er bare fra disse denne beskyldningen kommer. Men jeg kan ikke si at det er løgn på et slikt grunnlag. Nå må du jammen gi deg. Du leser vel selv at redd barna er med i arbeidet. De er iflg deg mot kristendommen og kan derfor ikke regnes med. Hva med Røde Kors/Røde halvmåne. Ingen av disse er kristne. Norsk Folkehjelp stiller opp i svært mange sammenhenger uten å kreve noe som helst tilbake. Og Leger uten grenser synes ikke å ha noe med verken kristne, muslimer, buddister, eller andre å gjøre. Og nå nevnte jeg bare noen av de største i Norge. FN er enda ikke nevnt. Jeg er fullstendig klar over hvilken enorm innsats Redd Barna gjør i mange forskjellige operasjoner i mange land, men dette var ikke temaet. Ellers vil jeg nevne at stifteren av Røde Kors var en dynamisk vekkelseskristen som arbeidet glødende for Jesus. Og mht muslimske hjelpeorganisasjoner er det vel begrenset med økonomi hos mange av dem. Kansje en del kristne organisasjoner kunne overført noen hundre millioner til de muslimske organisasjonene istedenfor at de kristne skal stille opp selv. Det hadde det i det minste gitt rom for større tiltro til en del kristne organisasjoner som etterlever menskeverdet på den måten som beskrives i artikkelen. Hva med alle de styrtrike arabiske oljenasjonene? så vidt jeg vet så er alle disse styrt av muslimer. Når kristne hjelper både kristne, muslimer og alle andre som trenger hjelp, hvorfor kan ikke disse rike muslimene hjelpe sine likesinnede? ←
Utenriksmedister Skrevet 9. januar 2006 #40 Skrevet 9. januar 2006 Hva med alle de styrtrike arabiske oljenasjonene? så vidt jeg vet så er alle disse styrt av muslimer. Når kristne hjelper både kristne, muslimer og alle andre som trenger hjelp, hvorfor kan ikke disse rike muslimene hjelpe sine likesinnede? Veldig godt spørsmål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå