Far til 2 Skrevet 2. januar 2006 #1 Skrevet 2. januar 2006 Tsunamien er tydligvis ikke ille nok for barn og voksne i Thailand. Derfor krever kristne organisasjoner mer for å gi mat og klær. Iflg Redd Barna i Bankok/Sverige er det kristne organisasjoner, i hovedsak fra USA, som krever at barn og voksne skal bytte religion til kristendommen for i det hele tatt få nødhjelp (dvs mat og klær). Er dette den samme "kristendommen" som vi har i Norge ? Og hvis ikke, hva er forskjellen ? Hvis dette er kristne grupper i Norge som har sympatisører med denne typen kristendom mener jeg vi snarest mulig må gjøre noe drastisk med disse gruppene (f.eks. forby dem). Den form for medmenskelighet og nestekjærlighet som slike kristne grupper fremviser kan vi ikke være bekjent av, - selv om de forsøker å fremstille seg selv som gode. Men det disse kristne gruppene fremviser her er vel kansje deres sanne ansikt ? http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=765073
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #2 Skrevet 2. januar 2006 Tsunamien er tydligvis ikke ille nok for barn og voksne i Thailand. Derfor krever kristne organisasjoner mer for å gi mat og klær. Iflg Redd Barna i Bankok/Sverige er det kristne organisasjoner, i hovedsak fra USA, som krever at barn og voksne skal bytte religion til kristendommen for i det hele tatt få nødhjelp (dvs mat og klær). Er dette den samme "kristendommen" som vi har i Norge ? Og hvis ikke, hva er forskjellen ? Hvis dette er kristne grupper i Norge som har sympatisører med denne typen kristendom mener jeg vi snarest mulig må gjøre noe drastisk med disse gruppene (f.eks. forby dem). Den form for medmenskelighet og nestekjærlighet som slike kristne grupper fremviser kan vi ikke være bekjent av, - selv om de forsøker å fremstille seg selv som gode. Men det disse kristne gruppene fremviser her er vel kansje deres sanne ansikt ? http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=765073 ← Jeg er kristen og jeg er sjokkert over å se dette
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #4 Skrevet 2. januar 2006 Det er slike fanatiske grupperinger som gjør verden til et dårligere sted å være.
Gjest Bellatrix Skrevet 2. januar 2006 #5 Skrevet 2. januar 2006 Det er temmelig dumt å tro at selv om noen fanatiske kristne mener noe, så gjenspeiler det hva alle andre kristne mener.
Far til 2 Skrevet 2. januar 2006 Forfatter #6 Skrevet 2. januar 2006 Det er temmelig dumt å tro at selv om noen fanatiske kristne mener noe, så gjenspeiler det hva alle andre kristne mener. ← Om du henvender deg til meg vil jeg bare si at jeg setter spørsmålstegn ved om det er norske "kristne" som sympatiserer med disse såkalte kristene organisasjonene, og hva som er forskjellen på disse "kristne" organisasjonene som sympatiserer og de som ikke sympatiserer med denne type misbruk av maktmidler. Dessuten har jeg et øye til midt-østen hvor Israel "hjelper" myndighetene til "ro og orden" ved å bombe flyplassen på Gaza stripen, etc.
Gjest Bellatrix Skrevet 2. januar 2006 #7 Skrevet 2. januar 2006 Forskjellen er vel at noen prøver å tvinge andre til å tro, mens andre ikke gjør det.
Gjest Gjest_MD_* Skrevet 2. januar 2006 #8 Skrevet 2. januar 2006 Dette er jo ikke noe nytt. Brød mot bibel er et velkjent gammelt triks i misjoneringsøyemed. Grusomt, gement og sleipt. Tror heldigvis ikke at dette er fremgangsmåter som de store norske kristne hjelpeorganisasjonene benytter seg av. De blir fulgt med argusøyne, og ting som dette ville blitt stått hardt ned på av rette instans. Håper og tror jeg...
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #9 Skrevet 2. januar 2006 Dette er jo ikke noe nytt. Brød mot bibel er et velkjent gammelt triks i misjoneringsøyemed. Grusomt, gement og sleipt. Tror heldigvis ikke at dette er fremgangsmåter som de store norske kristne hjelpeorganisasjonene benytter seg av. De blir fulgt med argusøyne, og ting som dette ville blitt stått hardt ned på av rette instans. Håper og tror jeg... ← De trenger ikke bli overvåket mer enn andre - de er imot den slags misjonering. Dette er ikke gjengs i kristne organisasjoner, så ikke benytt anledningen til å rakke ned på kristne.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #10 Skrevet 2. januar 2006 Tsunamien er tydligvis ikke ille nok for barn og voksne i Thailand. Derfor krever kristne organisasjoner mer for å gi mat og klær. Iflg Redd Barna i Bankok/Sverige er det kristne organisasjoner, i hovedsak fra USA, som krever at barn og voksne skal bytte religion til kristendommen for i det hele tatt få nødhjelp (dvs mat og klær). Er dette den samme "kristendommen" som vi har i Norge ? Og hvis ikke, hva er forskjellen ? Hvis dette er kristne grupper i Norge som har sympatisører med denne typen kristendom mener jeg vi snarest mulig må gjøre noe drastisk med disse gruppene (f.eks. forby dem). Den form for medmenskelighet og nestekjærlighet som slike kristne grupper fremviser kan vi ikke være bekjent av, - selv om de forsøker å fremstille seg selv som gode. Men det disse kristne gruppene fremviser her er vel kansje deres sanne ansikt ? http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=765073 ← Dette er slik misonærene som reiste fra Norge tidligere gjorde. De gikk foran med bibelen i hånden. Særlig afrikanerene skulle omvendes, så skulle de få hjelp. At noen lar seg sjokkere av dette? Nei, dette er alminnelig kjent igjennom årtider.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #11 Skrevet 2. januar 2006 Kirkens nødhjelp og de andre store kristne hjelpeorganisasjonene i Norge praktiserer ikke dette. Disse organisasjonene har også et eget kontrollorgan som sjekker hvordan midler brukes. Noen av misjonsorganisasjonene driver både misjonering og nødhjelp. I disse tilfellene er dette økonomisk adskilt og ved innsamlinger/kollekter og så videre legges det stor vekt på at de som gir skal vite hva pengene går til. Denne måten å gjøre det på er vanlig innenfor kristne (katolske og protestantiske) i de fleste europeiske land. Samtidig foregår det også litt "kollegial" støtte. Det vil si at på samme måte som et idrettslag støtter et annet idrettslag eller et politisk parti støtter et politisk parti så kan f.eks. en pinsemenighet støtte en annen pinsemenighet. Men dette er i så tilfelle penger som er samlet inn internt i menigheten for akkurat dette formålet. I slike tilfeller vil nok de som er medlem av en menighetet, idrettslag eller politisk parti kunne få litt mere hjelp enn de som ikke er medlem. Men det relativt sett en meget liten del som fordeles på denne måten og det brukes ikke offentlige bidrag eller åpent innsamlede midler til dette.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #12 Skrevet 2. januar 2006 det er utrolig hva disse forbannede kristenfundamentalistiske frikirkelige medlemmene får seg til å gjøre å knytte slike betingelser til nødhjelp er motbydelig og totalt uetisk
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #13 Skrevet 2. januar 2006 det er utrolig hva disse forbannede kristenfundamentalistiske frikirkelige medlemmene får seg til å gjøre å knytte slike betingelser til nødhjelp er motbydelig og totalt uetisk ← Som tidligere sagt så stilles det ikke slike krav i forbindelse med nødhjelp heller ikke blandt frikirkelige i Norge. Men når man begynner å kritisere kirkelige miljøer slik som i sitatet over så synes jeg at det er rimelig å minne om at det gis vesentlig større gaver fra kristne/kirkelige miljøer enn fra folk flest. Mange kristne gir såkalt "tiende" d.v.s. minimum 10% av brutto inntekt. Dette utgjør faktisk ganske store beløp. Når man vet at folk flest gir vesentlig mindre enn dette synes jeg kritikken blir litt latterlig som f.eks. når en person som gir maks 5000,- i året kritiserer en med like god økonomi som gir 25000,- til nødhjelp og 25000,- til en "brodermenighet" i et uland.
Gjest tommy Skrevet 2. januar 2006 #14 Skrevet 2. januar 2006 det samme har skjedd i krigsrammede land i østeuropa: "når jeg så hvor fælt folket der nede hadde det, fikk jeg et kall om å dra ned å hjelpe til og fortelle om det fantastiske mulighetene kristendommen gir deg", dette fikk jeg høre av en misjonær som drev en ungdomsklubb frivillig. idag er de fleste unge der religiøse muslimer eller kristne. totalt hjernevasket og mange fulle av overtro, som er brukt som skremselspropaganda for å bli troende. det er utrolig trist å se at tilsynelatende humanitære organisasjoner misbruker sin makt til å misjonere. I mange tilfeller kan religion føre til større konflikter og fremkalle grusomme handlinger av mennesker. det har skjedd før, jeg håper virkelig ikke det skjer igjen.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #15 Skrevet 2. januar 2006 Harald Hårfagre gjorde det, Olav den hellige gjorde det, Hans Nilsen Hauge gjorde det, Jehovas vitner, Smiths venner, Frikirkemiljøet, Pinemenigheten, Bethania, Indremisjonen....You name it...alle vil at man skal yte noe for å bli akseptert. Dvs. de forlanget troskap mot "sekten" og overfor gud i bytte mot.....X.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #16 Skrevet 2. januar 2006 Her som ellers skal man selvfølgelig være forsiktig med å generalisere ut fra enkelthistorier. Et stor katastrofe med stor oppmerksomhet vil selvfølgelig tiltrekke seg mange mennesker med veldig forskjellige motiver.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #17 Skrevet 2. januar 2006 Å kreve spesielle religiøse syn som forutsetning for nødhjelp var nok mer vanlig før. I dag er det mer vanlig å kreve at de skal omvendes til vårt syn på likestilling, menneskerettigheter, verdisyn, syn på seksualitet (spesielt homoseksualitet), moral m.m. Og ekstra fint er det hvis vi kan få omvendt de til å kjøpe de varene vi produserer (TV, mobil, klær, møbler m.m.) for det er selvfølgelig mye bedre enn det de hadde før selv.
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 2. januar 2006 #18 Skrevet 2. januar 2006 Skremmende! Heldigvis er nok dette først og fremst et uttrykk for hvor mentalt pervertert deler av de mest ultrakristne, ultrakonservative elementene i God's Own Country har blitt. Her hjemme har de muligens støtte fra FrP-diggerne og muslimhaterne i Livets Ord og andre ekstremiteter, men alle de store kristne bistandsorganisasjonene i Norge er herlig betingelsesløse i forhold til dem de hjelper.
smile Skrevet 2. januar 2006 #19 Skrevet 2. januar 2006 (endret) Jeg er kristen men støtter absolutt ikke denne saken!!!! Endret 2. januar 2006 av smile
smile Skrevet 2. januar 2006 #20 Skrevet 2. januar 2006 Det er temmelig dumt å tro at selv om noen fanatiske kristne mener noe, så gjenspeiler det hva alle andre kristne mener. ←
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå