Olaug Olsen Skrevet 4. april 2023 #1 Skrevet 4. april 2023 (endret) Det er mye bra påskekos fra Hollywood. Sitter og lurer på om jeg skal pushe "The last temptation of Christ" på ungene i kveld (de store). Virker som en film med mye bra skuespill. Er det noen som har tips til slike påskefilmer, så kan de skrive her. Legg ut trailer og en kort eller lang begrunnelse for hvorfor du anbefaler eller planlegger å se denne filmen. Her er en: The Last Temptation of Christ: Jeg tipper dette er en skikkelig bra film. Den er regissert av Martin Scorsese, som er kjent fra filmer som Taxi driver og Mafiabrødre. Han ble nominert til Oscar for beste regi sju ganger, og vant i 2004 med "The departed". Her er omtale av "the last temptation of Christ" fra The Guardian: https://www.theguardian.com/film/2018/aug/10/the-last-temptation-of-christ-scorcese-30th-anniversary Som det står. Filmen laget oppstuss i kristne miljøer da den kom ut. David Bowie spiller Pilatus. Jeg tror dette er en "Må se". Det er åpenbart at denne filmen er både kontroversiell, med sine intime scener, og i tillegg rocker den skikkelig. Det har blitt sagt at Scorsese kvidde seg til å utgi denne filmen, og gjorde om på den mange ganger, før han til slutt slapp den. Dette er nok et skikkelig stykke Scorsese- håndtverk, og jeg gleder meg!! Endret 7. april 2023 av Olaug Olsen Måtte legge til litt. Mer info. Byttet ut lenke til trailer. 2
Olaug Olsen Skrevet 5. april 2023 Forfatter #2 Skrevet 5. april 2023 (endret) Ok. Avkommet er av krenkelsesgenerasjonen. Beskjeden var at hvis de kristne blir krenket av Scorsese filmen, så skal heller ikke vi se den. Derfor ble det den mer rettroende varianten, selv om den har enkelte brutale torturscener, så passer den bedre for "de kristne". Ingen blir krenket. Paul, Apostle of Christ, er regissert av den for min del litt mer ukjente Andrew Hyatt. Hyatt har flere filmer på samvittigheten, hvorav både drama og kristenfilmer som filmen "Full of Grace" om Maria fra Nasaret. Mer om filmen om Paul: Paul sitter i fangehullet og hjemsøkes av minner fra sin fortid som en ond mann. Han oppsøkes jevnlig av evangelisten Lukas, som skriver ned hans fortellinger og smugler dem ut av det beryktede romerske Mamertinerfengselet. Imens setter Keiser Nero fyr på de kristne, og lar dem lyse opp byen som menneskelige fakler. Denne filmen er ikke for sarte sjeler. Omtale fra The Guardian: https://www.theguardian.com/film/2015/apr/01/hugh-jackman-apostle-paul-christian-film Fedrelandsvennen er ikke imponert, og gir den en treer: https://www.fvn.no/kultur/i/7lwyM8/nytt-bibelsk-drama Her er det mye dialog og grubling. Jeg kan anbefale den. Jeg vil si dette er en femmer. Dialogene er lange, og karakterene beskrives godt for den som har tålmodighet til å lytte. James Faulkner leverer virkelig hovedrollen som Paul. Etter å ha sett filmen sitter man igjen med inntrykket av at man kjenner Paul. Hans tro, styrke og motiver for å leve som han gjorde. Trailer fra Youtube: Endret 6. april 2023 av Olaug Olsen Stor bokstav i filmtittel og andre detaljer 1
Olaug Olsen Skrevet 6. april 2023 Forfatter #3 Skrevet 6. april 2023 (endret) "Risen" av Kevin Reynolds. Dette er ikke en dårlig regissør. Han har blant annet regissert Fandango fra 1985, som jeg tipper mange av de mer modne kvinner og menn her har sett. Om dere ikke har sett den kan dere ta den opp, og drømme dere tilbake til de ville College årene i amerikansk film.. Foruten denne, har Reynolds også laget filmer om både Robin Hood, og Tristan og Isolde. En mytenes mann med andre ord. Tilbake til det egentlige temaet. Påskefilmen "Risen": Fra vaskeseddelen: "De første førti dagene etter Kristus' oppstandelse blir fortalt gjennom øynene til en agnostiker, romeren Centurion. Han blir beordret av Pontius Pilates til å undersøke ryktene om at en jødisk Messias skal ha gjenoppstått, og så finne den savnede og døde kroppen som tilhører Jesus fra Nasaret for å dempe et overhengende opprør i Jerusalem. Det blir også en reise innover for Centurion." I denne filmen har Cliff Curtis rollen som Jesus. Han fikk rollen, fordi regissøren ville fylle den med en etnisk arbeiderklassejesus som skulle se ut som en ekte mann. Curtis har uttalt at den langtrukne filmingen på korset var slitsom, men at han håndterte det gjennom å bruke meditasjonsteknikker. Jeg føler at dette potensielt kan være en reflekterende og bra film, med mange morsomme galskapscener og replikker som får oss til å le. Jeg skal iallefall se den, dersom jeg finner en strømmetjeneste med god pris. Roger Ebert skriver at den har bra kampscener. https://www.rogerebert.com/reviews/risen-2016 Endret 6. april 2023 av Olaug Olsen rettskriving og finpuss
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #4 Skrevet 7. april 2023 Olaug Olsen skrev (På 5.4.2023 den 8.20): Ok. Avkommet er av krenkelsesgenerasjonen. Beskjeden var at hvis de kristne blir krenket av Scorsese filmen, så skal heller ikke vi se den. Derfor ble det den mer rettroende varianten, selv om den har enkelte brutale torturscener, så passer den bedre for "de kristne". [...] Da anbefaler jeg deg å sette på The last temptation of Christ for deg selv en dag. Meningene er delte, men den er absolutt verdt å gjøre seg opp sin egen mening om. Regissert av Martin Scorsese, manus av Paul Schrader, Willem Dafoe som Jesus, Harvey Keitel som Judas og David Bowie som Pilatus, musikk av Peter Gabriel, kinematografi av Michael Ballhaus - sånt blir det i alle fall ikke dusinvare av. (Og du kan hilse barna dine fra meg og si at om de skal holde seg unna alt kristne kan bli krenket av noen kan føle seg krenket av får de et kjedelig og kulturelt fattig liv. For ikke å snakke om at det å gjøre seg opp sin egen mening om slike ting har en verdi i seg selv.) Anonymkode: 260ed...52c 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #6 Skrevet 7. april 2023 Life of Brian er vel en klar selvfølge? Eller hva med Jesus Christ Superstar? Anonymkode: d1de8...5f9 1 4
Olaug Olsen Skrevet 7. april 2023 Forfatter #7 Skrevet 7. april 2023 (endret) God morgen til lesere av film tråden. Ingen har svart. Men jeg ser at jeg har endel lesere. Gønner derfor på med enda en film. Vi skal til 1970 tallet. Andrew Lloyd Webbers rockeopera "Jesus Christ Superstar" forteller om Jesu siste uke. Det at skuespilelrne synger fram replikkene kan kanskje virke gammeldags. Men det kan jeg si: Her er mye god musikk, som ikke bør glemmes. Et tilfeldig søk på internett gir denne låten, og her hører man låt som har holdt seg. Den rocker fortsatt: "Heaven on theis minds scene" Sammenligninger av kostymer Hvis jeg skal sammenligne, vil jeg mene kostymene i denne scenen også er betraktelig kulere enn på mange av de andre filmene her, hvor de bare går rundt i grå traser. Den røde buksedrakten til Carl Anderson er noe man gjerne kunne hatt på seg den dag i dag. Spiller i en annen liga, og vinner Dette er en musikal. Der de andre har dramascener, kamp eller dialog, ruler denne med sine evige 1970 talls låter, og går de andre filmene en høy gang, også når det kommer til skuespill. Musikalen spiller i en annen liga enn de vanlige filmene, og det fungerer flott. Definitivt enda en "Må se" eller kanskje jeg heller bør skrive "Må høre". Her er det mye å skrive om. Men jeg nøyer meg med denne: Rockeoperaen Jesus Christ Superstar åpnet 12. oktober 1971 på Broadway og ble spilt i over 700 forestillinger. En formidabel suksess, og vi fryder oss over å kunne ta del i noe av dette, gjennom filmen. Gud eller Mammon, 70 tallet knuser 80 tallet i overbevisende antikapitalisme Hvis vi sammenligner scenen i tempelet mellom musikalen som her omtales, og "The last Temptation of Christ" (som jeg så i går), vil jeg si at raseringen i musikalen foregår med betraktelig større autoritet og troverdighet i musikalversjonen. Dette er sånn vi vil ha det. En rasende Jesus som slenger penger og bord overende, i sin fars hus. Vet ikke om jeg har rett, men jeg føler at Ted Neeley kanskje hater penger mye sterkere enn det Willem Dafoe gjør. Eller kanskje var dette med antikapitalisme i større grad en greie på 1970 tallet enn under jappetiden da den andre filmen ble spilt inn. Dette synes godt. Tidsånden i de to forskjellige tiårene skinner gjennom spesielt i tempelscenen. Trailer fra Youtube; Endret 7. april 2023 av Olaug Olsen Finpussing 2
Olaug Olsen Skrevet 7. april 2023 Forfatter #8 Skrevet 7. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Life of Brian er vel en klar selvfølge? Eller hva med Jesus Christ Superstar? Anonymkode: d1de8...5f9 Du leser tankene mine... Jeg skrev omtalen om Jesus Christ Superstar, mens du la inn kommentaren, og så den først etterpå. Gratulerer med det ❤️ Endret 7. april 2023 av Olaug Olsen
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #9 Skrevet 8. april 2023 The Passion of Christ Ben Hur Anonymkode: 0229d...bed 1
Michaelhe Skrevet 8. april 2023 #10 Skrevet 8. april 2023 Jeg tror det finnes en med Dolph Lundgren? Han var jo glitrende som Hamlet! 1
Bacteria Skrevet 8. april 2023 #12 Skrevet 8. april 2023 Er her for å si at jeg støtter JCS. Andrew Lloyd Wbbers mesterverk. Kanskje den flotteste tolkningen av historien om Jesus i vår kultur. 1
Olaug Olsen Skrevet 8. april 2023 Forfatter #13 Skrevet 8. april 2023 (endret) Det fins mange Jesusfilmer fra Hollywood. Noen gode, noen med en veldig pen Jesus. Noen med en Jesus som har barbert armhulene før korsfestelsen. Noen med en svært maskulin Jesus som må utholde grusomme torturscener. Ifølge ekspertene på The Guardian, bør man ut av Hollywood, til den homoseksuelle Marxisten Pier Paolo Pasolini verk for å kåre førstepremien. Les mer her: https://www.theguardian.com/film/2008/sep/18/drama Menneskehetens lidelse forklart gjennom Odetta Holmes Motherless Child Pasolinis verk beskriver i starten bakgrunnen for menneskenes fortvilelse på denne tiden. Maktovergrepene og volden som gjorde at de håpet på en frelser. Holmes sin framføring av Motherless child står på egne ben, og er en viktig del av soundtracket til Pasolinis film Bluessangerinnen og aktivisten Holmes synger Motherless Child: Påskeegget til KG: Filmen gratis! Pasolinis framsnakkede versjon er på Youtube, og den er heldigvis tekstet. Dette betyr at om du har internett, kan du uten videre betaling kose deg med en kunstopplevelse fra vår egen verdensdel, Europa. Jeg har sett deler av filmen allerede. Selv om den er i sort hvitt har den alt det de andre savner. Filmen er fri for støy og forsøk på å overbevise, men vi overbevises. Pasolini er ikke redd for stillheten, lyden av vinden i ørkenen. Han går i dybden der de andre skummer overflaten, kjører på med det visuelle og sjokkerende, eller rett og slett slurver seg gjennom manuset, i jaget etter å bli ferdig. Her fins ingen redsel for å dvele ved teksten i Matteusevangeliet, og dette gjør han gjennom hele filmen. For språkelskere: Det gjør seg på Italiensk. For blueslytterne: Når krøplingen som skal helbredes på sabbaten sleper seg fram til lyden av Blind Willie Johnson, vil nok de fleste slite med å holde tårene tilbake. Dette er som P2 på Youtube. Realistisk og innsiktsfullt. Stor kunst, og scenen kunne vært fra i dag. Den folkelige Jesusen som var elsket av de fattige og syke trer fram. Han som representerte et alternativ til lidelsen under datidens makthavere. Hele filmen ser du her: Bluestracken til Blind Willie Johnson https://www.youtube.com/watch?v=BNj2BXW852g God Påske til alle! Endret 8. april 2023 av Olaug Olsen rettskriving og presiseringer, fortolkninger og flere blueslåter
Olaug Olsen Skrevet 10. april 2023 Forfatter #14 Skrevet 10. april 2023 Takk til alle lesere av tråden. Jeg har hatt over 400 lesere nå i påsken. Håper dere hadde glede av dette, og jeg vurderer nesten å begynne å blogge en dag. Jeg avsluttet med en skikkelig smal film, men det tåler folk fint. Ønsker alle en fin uke, når påsken er over! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå