Gå til innhold

Det står at øvre aldersgrense for stilling i militæret er 32. Blir jeg for gammel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir 33 samme året og under selve opptaket, men er bare 32 under søknadstidspunktet og de første dagene av opptaket

Anonymkode: f8df3...305

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da er du for gammel for visse typer operative stillinger ja, men kan vurderes til andre typer stillinger og 60-årskontrakt. Basicly kontorjobbing 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: bf579...28d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2023 den 13.08):

Da er du for gammel for visse typer operative stillinger ja, men kan vurderes til andre typer stillinger og 60-årskontrakt. Basicly kontorjobbing 🤷🏼‍♀️

Ja, men er jeg for gammel for stillingen der øvre aldersgrense er 32 når jeg fyller 33 under opptaket?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør fordi jeg må bestemme meg for om jeg skal fullføre mastergraden eller søke permisjon for å ta opptaket og deretter søle permisjon fra militærtjenesten for å fullføre masteren 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, men er jeg for gammel for stillingen der øvre aldersgrense er 32 når jeg fyller 33 under opptaket?

Ja, du er for gammel

Anonymkode: e8d12...cb3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, du vil jo ikke være innenfor kravene for stillingen fordi du er for gammel 🤷🏼‍♀️ er du 33 år og kravet er 33 år så er du for gammel 🤷🏼‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, du vil jo ikke være innenfor kravene for stillingen fordi du er for gammel 🤷🏼‍♀️ er du 33 år og kravet er 33 år så er du for gammel 🤷🏼‍♀️

Ja, men jeg er fremdeles 32 år når jeg begynner på opptaket

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke for gammel. De ser på alderen for når du søker. 

Anonymkode: 70125...a0a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor du stoler på anonyme på nett i et så viktig spørsmål.  Spør Forsvaret.

Anonymkode: 1de80...6a5

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg spør fordi jeg må bestemme meg for om jeg skal fullføre mastergraden eller søke permisjon for å ta opptaket og deretter søle permisjon fra militærtjenesten for å fullføre masteren 

Slike spørsmål bør du sende til de som behandler søknaden. Veldig dumt å ta store beslutninger på råd du har fått fra ukjente fra forumet. Tar heller ikke lenger tid å sende en mail enn å lage en tråd på kvinneguiden. 

Anonymkode: 9015b...fb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fatter ikke hvorfor du stoler på anonyme på nett i et så viktig spørsmål.  Spør Forsvaret.

Anonymkode: 1de80...6a5

Dette er jo det eneste fornuftige svaret… 

Anonymkode: 838f8...691

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du på Feltoperatør eller EK-operatør?

I utgangspunktet gjelder de aldersgrensene det året du søker. Altså om du fyller 33 samme året, så er du for gammel - selv om du bare er 32 når opptaket starter. Når det skal sies så gjør Forsvaret ofte unntak på den aldersregelen - gitt at du innehar kompetanse de kan trenge. Men da er det viktig at du skriver dette i søknaden, og at du legger ved dokumentasjon.

F eks feltoperatørstillingen - er du utdannet sykepleier, lege eller dataingeniør? Dette er kompetanse som kan være relevant for stillingen. Kanskje du har jobbet i Forsvaret tidligere som artillerijeger, gått befalsskolen eller vært fallskjermjeger? Ting som dette kan være med på å gi deg "fritak" fra aldersgrensen.

F eks spesialjeger- og marinejegerutdanningene har en veiledende aldersgrense på 30 år. Veiledende i den forstand at om du kun har førstegangstjeneste, og si du har en utdannelse som ikke er særlig relevant(f eks historie), så får du avslag om du fyller 31 år det året du søker. Har du derimot tidligere militær erfaring utover dette(f eks krigsskole, jobbet som feltoperatør, mi-operatør osv) eller sivil utdanning som er av interesse(igjen, typisk sykepleier/lege/dataingeniør osv) så kan de vurdere å kalle deg inn på opptak selv om du er eldre enn 30 år når du søker. 33 år f eks.

Anonymkode: b12e8...fe5

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...