Gå til innhold

Greit å true med barnevernet til sine egne barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg kom på en ting akkurat nå. Under barndommen kranglet vi mye i familien (mest med søster og mor). Husker at mor OFTE truet med at ho skulle ringe barnevernet dagen etter og si at vi ikke kan bo sammen og at da må jeg og min søster finne ny familie osv… Dette sa ho fra jeg sikkert var 7/8år til sent i ungdommen. Er det greit å egentlig true med? Å blande inn barnevernet på den måten? Hadde skjønt om det var motsatt case, for barn sier ofte ting man ikke mener. Selvsagt mente ikke mor det, men jeg trodde på ho hver eneste gang. Hva tenker dere? (Er sent i 20’åra nå)

Anonymkode: af8ab...026

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er absolutt ikke greit å true med. 

• Liker 9
Skrevet (endret)

Det er noe man ALDRI skal gjøre til egne barn.

Endret av Turtellure12
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gir negative konsekvenser for både barn og barnevern,  du dyrker dårlige holdninger og skaper frykt. Min mor truet meg med det. 

Anonymkode: 0c33d...2a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde også dette. Var redd for fremmede, så blei livredd og fikk vedvarende hat mot barnevern som fremdeles ligger dypt i. Var en effektiv trussel, men ville aldri brukt det selv!

Anonymkode: dd562...eaf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei, jeg kom på en ting akkurat nå. Under barndommen kranglet vi mye i familien (mest med søster og mor). Husker at mor OFTE truet med at ho skulle ringe barnevernet dagen etter og si at vi ikke kan bo sammen og at da må jeg og min søster finne ny familie osv… Dette sa ho fra jeg sikkert var 7/8år til sent i ungdommen. Er det greit å egentlig true med? Å blande inn barnevernet på den måten? Hadde skjønt om det var motsatt case, for barn sier ofte ting man ikke mener. Selvsagt mente ikke mor det, men jeg trodde på ho hver eneste gang. Hva tenker dere? (Er sent i 20’åra nå)

Psykisk vold går det under. Mye av det samme som min mor holdt på med. Hun var rett og slett ingen god mamma og klarte ikke å styre seg. 

Min mor truet med andre ting og gjennomførte de, så det ble fysisk vold og ekstremt maktmisbruk ovenfor egne barn. 

Anonymkode: 2e810...b0c

• Liker 4
Skrevet

Min mor gjorde det samme. Det er absolutt ikke greit. 

Det har gjort til at jeg er livredd for barnevernet i dag med egne barn. Selv om jeg vet at jeg ikke gjør noe gærnt, så veier jeg opp hver minste vonde følelse i kroppen med at barnevernet skal ta ungene mine når som helst. 

Ikke tru med barnevernet.. de skal være der for å hjelpe deg, ikke ta deg.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mor gjorde det ikke, men truet med at jeg måtte flytte til far, som hadde helt lik effekt 😂 jeg og far har ikke kontakt idag for å si det sånn.. men nei, jeg syntes overhode ikke det er en grei ting å true med, syntes faktisk det er ganske brutalt.. Men kan hende din mor rett og slett var utslitt og ikke visste sin arme råd når dette ble sagt, men da burde hun heller skaffet seg veiledning og evt litt avlastning i perioder..

Anonymkode: 21ce7...ce0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hendte at min mor truet meg med at hvis jeg ikke oppførte meg så måtte hun spørre barnevernet om hjelp, jeg var ikke akkurat noe englebarn og når jeg fikk problemer med politiet i 15 års alderen så kontaktet hun faktisk barnevernet.

Ble så jeg fikk oppfølging av barnevernet en liten periode og det var så flaut at jeg begynte å oppføre meg.

Anonymkode: a76f8...0c6

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Truing av barn er ikke oppdragelse men skrekk regime

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke ok. Foreldre som truer med å ringe politiet dersom ungene ikke spiser grønnsakene sine havner i samme kategori: trusselregime med innslag av psykisk vold, og ungene vokser opp med frykt for autoriteter som konsekvens. 

Anonymkode: 646ec...d93

Skrevet

Nei, det er virkelig ikke greit. Vil faktisk si det er psykisk vold. 

AnonymBruker
Skrevet

Man skal aldri true barn. Du kan informere om mulige reelle konsekvenser, men aldri true. 

Anonymkode: fc3c7...7a3

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig mye med dette som er feil
- det er definitivt psykisk mishandling å ty til trusler mot barn
- det undergraver overfor barna hva barnevernet faktisk er. Disse ungene kommer ikke til å ring bv når de trenger det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man skal aldri true barn. Du kan informere om mulige reelle konsekvenser, men aldri true. 

Anonymkode: fc3c7...7a3

Uff..jeg tok en sånn en engang. Jeg forklarte at hvis du føler du har det skikkelig kjipt hjemme, så må du si ifra til en voksen du liker, så kommer barnevernet og finner en bedre familie du kan bo hos. Det var etter kjefting, skriking og hyling fra hennes side om alt som var jævlig. Istedet for å lytte som jeg pleier, forklarte jeg det istedet. 

Ungen spurte om bv er slemme. Jeg sa nei, de er snille. De hjelper barn som ikke har det godt hjemme. 

Ungen bare.. Men jeg har det jo godt. 

Føler meg som en dritt mamma som tok den der.. Og hun var bare seks år at the time og jeg har null avlastning, rett etter et brudd og akkurat den morgenen klarte jeg ikke å se henne, bare meg selv. 

Anonymkode: d85b6...c15

• Hjerte 1
Skrevet

N E I ! 

Det er gjerne de samme mødrene som truer med «hvis ikke du gjør ....., blir mamma, pappa, bestemor, tante etc lei seg». 

Ingenting er så effektivt OG skadelig som å true barn til å slutte å høre på sin indre stemme.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Din mor var ikke en god mor.

Det hun egentlig sa var at hun ikke ville være sammen med sine barn og ville gjerne gi de bort til en annen familie.

Ingen god mor sier noe sånt til sine barn.

Hun mente det nok. Hun sier det ikke så mange ganger uten å mene det.

Beklager at du ikke fikk en god mor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uff..jeg tok en sånn en engang. Jeg forklarte at hvis du føler du har det skikkelig kjipt hjemme, så må du si ifra til en voksen du liker, så kommer barnevernet og finner en bedre familie du kan bo hos. Det var etter kjefting, skriking og hyling fra hennes side om alt som var jævlig. Istedet for å lytte som jeg pleier, forklarte jeg det istedet. 

Ungen spurte om bv er slemme. Jeg sa nei, de er snille. De hjelper barn som ikke har det godt hjemme. 

Ungen bare.. Men jeg har det jo godt. 

Føler meg som en dritt mamma som tok den der.. Og hun var bare seks år at the time og jeg har null avlastning, rett etter et brudd og akkurat den morgenen klarte jeg ikke å se henne, bare meg selv. 

Anonymkode: d85b6...c15

Ca sånn har jeg gjort også. Forklart saklig hva som vil skje. Her var barnet 12 år. Her virket det hvertfall. Følte meg som verdens værste mamma, men samtidig angret jeg heller ikke. Før eller siden skal de jo lære om hvordan verden henger sammen, og barnevernet er også endel av det. 

Anonymkode: dc108...1bf

Skrevet

Dagens barn kan mye mer om barnevernet. De hadde truet deg tilbake med å ringe barnevernet 

Skrevet

jeg ble truet med svalbard som barn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...