Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Refreng
Skrevet

Hvorfor liker du å føle på at andre mennesker har dårlig økonomisk evne?

AnonymBruker
Skrevet

Tja, det er vel ikke så økonomisk smart å kjøpe nybil så ofte. Men hun har vel råd til det, og det gir henne glede og sannsynligvis et problemfritt bilhold. Hun kan vel få bruke pengene sine på det hun vil?

Anonymkode: 9d969...0e8

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Glemte at dette er IkkeStøteNoenGuiden.

Anonymkode: 03ef0...91d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerte også på antallet biler. Selv har jeg hatt 4 biler i løpet av 35 år. Den fjerde har jeg ennå, og har ingen planer om å bytte den ut. 

Anonymkode: 12a48...625

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg har også skiftet bil hvert tredje år, er på tredje bilen nå. Samme bil hver gang. Kjøper ikke nybil, men bil tidligere brukt som leasingbil, maks 3 år gammel. Ser ikke problemet

Anonymkode: aa3b2...78d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Folk må få bytte bil så ofte de vil, men jeg tror at man ofte kan få langt billigere bilhold om man kan leve med å kjøre biler som er mer enn 3 år gamle. Kvaliteten på moderne biler er nå også jevnt over så god at det ikke bør være noen stor risiko å kjøre bilene i minst 10 år. Finnes sikkert statistikk på hva som lønner seg, men jeg tror det kan være mye å spare på å kjøpe en litt nyere bruktbil som har tatt av det verste nybil-verdifallet og så ha den i 8-10 år eller mer, avhengig av hvor mye man kjører.

Nyeste bilen jeg har hatt, var to år gammel da jeg kjøpte den i 2007. Har den fortsatt, men nå er den ikke verd mer enn vrakpanten på grunn av rustangrep. Verditapet pr. år i min eietid blir da 16 000,-. (240 000,-/15 år). Har hatt ubetydelig med verkstedutgifter på den, annet enn det man må forvente av slitedeler gjennom 350 000km. Første "reparasjonen" utover service, lyspærer og bremser kom da eksosanlegget røk etter 200 000km. Etterpå har det vært et par hjullager og noe småtteri. Det har vært et utrolig billig bilhold.

Toyota Prius, om noen lurer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tja, jeg har også skiftet bil hvert tredje år, er på tredje bilen nå. Samme bil hver gang. Kjøper ikke nybil, men bil tidligere brukt som leasingbil, maks 3 år gammel. Ser ikke problemet

men hvorfor gjør du egentlig dette?  

hvis jeg skal skaffe meg en ny bil, så forsøker jeg å beholde bilen så lenge som overhodet mulig. Å skifte bil med bare to eller tre års mellomrom tror jeg at jeg aldri ville ha orket. Med mindre det var noe veldig alvorlig galt med kjøretøyet, som gjorde at den neppe kunne ha kjørt i det hele tatt.  

Anonymkode: 1cdcc...569

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man foretrekker en relativt bil er det lønnsomt å bytte med relativt hyppig før bilen faller veldig i verdi. Men det gjelder kanskje litt "fetere" biler enn Toyota Yaris. 

Anonymkode: 78ceb...5ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

hvis jeg skal skaffe meg en ny bil, så forsøker jeg å beholde bilen så lenge som overhodet mulig. Å skifte bil med bare to eller tre års mellomrom tror jeg at jeg aldri ville ha orket. Med mindre det var noe veldig alvorlig galt med kjøretøyet, som gjorde at den neppe kunne ha kjørt i det hele tatt.  

Men hvorfor ikke? Det er min preferanse, jeg kan da ikke da hensyn til din preferanse? Jeg synes ikke det er et ork, og jeg liker at bilene er forholdsvis nye. Om det er fornuftig er ikke en variabel inn i min beslutning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men vi gjør akkurat det samme. Fordeler:

- Bilene våre er stort sett innenfor garantiperioden (vi eier dem fra de er to-tre år gamle til de er fem-seks) 

- Nye og nyttige funksjoner og ekstrautstyr hver gang vi bytter bil (skjer mye på tre år) 

- Tar ikke det verste verditapet, men får heller ikke store verkstedregninger

- Ny farge (og hvis vi vil, ny bilmodell) hvert tredje år 

Vi har holdt oss til samme bilmerke, og samme forhandler (som også selger den gamle), så dette tar minimalt med tid. Blir litt som å lease, men billigere (fører nøye regnskap). 

Anonymkode: 6d917...c8a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet hvis hun har midler til dette, noe hun åpenbart har (med tanke på hyppig bytte).

Anonymkode: 2620e...85d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dama er 78 år, og har vel stor glede av bilen. Hun har nok råd til det, så hvorfor skulle hun ikke få ha den gleden så lenge hun kan kjøre.

Anonymkode: 17995...7a3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dårlige biler er i det i hvert fall ikke. Toyota er vel de beste og mest driftssikre bilene som er til den prisklassen. Hun sier jo selv at hun bare har fått stopp en gang, og da kjørte hun den tom for drivstoff. Så det er nok heller det at hun liker å ha ny bil. Som andre her sier, hvis hun har råd til det og velger å prioritere det, så kjør på. Vitner ikke om noen dårlig økonomisk sans når du er såpass opp i åra, mest sannsynlig gjeldfri og ikke trenger å bruke penger på så mye. 

Anonymkode: 2cca2...42c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Else har kjøpt samme bil ni ganger på rad | ABC Nyheter

Så altså 9 ganger på 24 år, det er i gjennomsnitt ny bil hvert 2 1/2 år. Dårlig bil eller dårlig økonomisk evne?

Hvorfor så negativt vinklet tråd? Hvorfor er det så utenkelig at noen fortsetter å kjøpe det de er kjent med, liker, og har god erfaring med? 🤷‍♂️

Anonymkode: bb7e9...2de

• Liker 1
Skrevet

Eller så liker hun bare å ha en nyere bil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Else har kjøpt samme bil ni ganger på rad | ABC Nyheter

Så altså 9 ganger på 24 år, det er i gjennomsnitt ny bil hvert 2 1/2 år. Dårlig bil eller dårlig økonomisk evne?

Eller misunnelse?

Kudos til Else som lever livet og bruker pengene sine på akkurat det hun vil. 🤩

Anonymkode: a8604...fe7

• Liker 2
Gjest Refreng
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Glemte at dette er IkkeStøteNoenGuiden.

Tenker du at når folk sier det ikke er nødvendig å dømme andre for bagateller, at de er støtt over deg? Kan det ikke være at de har en annen mening enn deg? Hvorfor antar du at brukere som er uenige med deg, er støtt?

Når du er uenig med noen, er du alltid fornærmet over det de sier?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...