kat-e Skrevet 4. april 2023 #1 Skrevet 4. april 2023 Om fredagen kunne man høre «Allahu akbar» over hele Sandefjord. https://www.sb.no/her-arrangerer-de-bonnerop-for-forste-gang-det-betyr-mye/s/5-73-1652824?fbclid=IwAR0VDrgQhIxd5pIsgVxtcUMJyAbrsM2l53cbe-MFuhHuTr2oMfJtmH5MAK0 Det er første gang dette gjøres, de hadde innhentet tillatelse av dette i forkant fra selve kommunen, men politikerne i Sandefjord sier at de var ukjent med planene og er overrasket. Er det ok at man hører «Alluh Akbar» ut over en norsk storby, eller er det å påtvinge noen en religion? 3
Aliquis Skrevet 4. april 2023 #2 Skrevet 4. april 2023 Så lenge det er på nivå med kirkeklokker burde det jo være innenfor. For min del kunne begge godt vært forbudt. 23 5
Populært innlegg Hellisinhello Skrevet 4. april 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 4. april 2023 Nei. Det hører ikke hjemme, verken i Norge eller Vesten generelt. En falitterklæring at man tillater dette. Kan IKKE sammenlignes med kiming fra norske kirkeklokker - ikke på noen måte. 41 1 16
AllahBallah Skrevet 4. april 2023 #4 Skrevet 4. april 2023 Samma for meg, man får tro på det man vil og litt offentlig gauling kan jeg akseptere når det betyr så mye for andre! 4 1
kat-e Skrevet 4. april 2023 Forfatter #5 Skrevet 4. april 2023 Forskjellen på kirkeklokker og bønnerop, er at bønnerop sier, på arabisk, Allah er størst, Allah er den eneste gud. etc. Det finnes jo også arabisk talende som har en annen religion eller er ikke troende, som kanskje føler at Islam blir på tvunget. Opprinnelig så var jo dette bare en person som ropte, men i nyere tid har man bestemt å benytte store høyttalere for å få best mulig dekning. 19 4
Aliquis Skrevet 4. april 2023 #6 Skrevet 4. april 2023 10 minutter siden, kat-e said: Forskjellen på kirkeklokker og bønnerop, er at bønnerop sier, på arabisk, Allah er størst, Allah er den eneste gud. etc. Det finnes jo også arabisk talende som har en annen religion eller er ikke troende, som kanskje føler at Islam blir på tvunget. Opprinnelig så var jo dette bare en person som ropte, men i nyere tid har man bestemt å benytte store høyttalere for å få best mulig dekning. Utover at det er en religiøs ting er vel hva som sies/hvilken lyd som lages helt likegyldig. Man har da ytringsfriet i dette landet. Så lenge man tillater slike religiøse kall burde det hovedsaklig reguleres ut ifra hvilken grad det lydforurenser omgivelsene. Religion er uansett døende i Norge. 2
kat-e Skrevet 4. april 2023 Forfatter #7 Skrevet 4. april 2023 Aliquis skrev (1 minutt siden): Så lenge man tillater slike religiøse kall burde det hovedsaklig reguleres ut ifra hvilken grad det lydforurenser omgivelsene. Religion er uansett døende i Norge. Ja, det blir stadig færre og færre som besøker kirken.
Stonegiant Skrevet 4. april 2023 #8 Skrevet 4. april 2023 Hadde det vært konstant, og rett i nærheten av meg, så hadde jeg reagert. Men jeg klarer ikke irritere meg over noe som ikke går ut over meg selv.
ruffen29 Skrevet 4. april 2023 #9 Skrevet 4. april 2023 Synes det bare er et litt spennende og eksotisk innslag i et ellers grått Norge. Vi blir mer internasjonale. Kulturer er hele tiden i forandring. 8
Gjest GP950mAh Skrevet 4. april 2023 #10 Skrevet 4. april 2023 kat-e skrev (4 timer siden): Ja, det blir stadig færre og færre som besøker kirken. Færre går i Den Norske Kirke, men flere blir medlemmer av andre trossamfunn slik som konservative kristne trossamfunn, Islam, buddhisme. Religion er ikke døende, men har blitt mer mangfoldig.
Gjest GP950mAh Skrevet 4. april 2023 #11 Skrevet 4. april 2023 kat-e skrev (4 timer siden): Er det ok at man hører «Alluh Akbar» ut over en norsk storby, eller er det å påtvinge noen en religion? Det er religionsutøvelse og innenfor det man må godta så lenge man har religionsfrihet.
Tabris Skrevet 4. april 2023 #12 Skrevet 4. april 2023 Det er forståelig at det kan virke rart og malplassert i Norge. Islamsk bønnerop har jo vært "eksotisk" og noe som kun skjedde langt fra oss, både geografisk og kulturmessig. Men verden er i endring og for meg blir dette tilsvarende kirkeklokker. Så lenge det bare er èn gang i uka så synes jeg ikke det gjør noe. 4
Ænema Skrevet 4. april 2023 #13 Skrevet 4. april 2023 jeg synes tro er personlig. at det ikke prakkes på alle og enhver. så gjerne bort med både bønnerop og kirkeklokker. 12 4
Motelvibes Skrevet 4. april 2023 #15 Skrevet 4. april 2023 Det er gøy å høre når man er på ferie. Men her? Blir bare rart. 7 2
Gjest GP950mAh Skrevet 4. april 2023 #16 Skrevet 4. april 2023 Ænema skrev (10 minutter siden): jeg synes tro er personlig. at det ikke prakkes på alle og enhver. så gjerne bort med både bønnerop og kirkeklokker. Å kunne utøve sin tro i det offentlige rom er en del av religionsfrihet og noe man må akseptere. Derfor er ikke slike forbud mulig.
altflyter Skrevet 4. april 2023 #17 Skrevet 4. april 2023 Jeg syntes ingenting om det. Har et håp om at støyforurensningen fra kirkeklokkene snart skal bli ulovlig. Da er det en dårlig ide å innføre enda mer religiøst støy. Fjern heller hele rukkelet. 4
Gjest Peanut Skrevet 4. april 2023 #18 Skrevet 4. april 2023 (Bare sånn fordi jeg lurer- får kirker ringe med sine ringeklokker i land som Saudi Arabia? <_< )
Gjest GP950mAh Skrevet 4. april 2023 #19 Skrevet 4. april 2023 Peanut skrev (Akkurat nå): (Bare sånn fordi jeg lurer- får kirker ringe med sine ringeklokker i land som Saudi Arabia? <_< ) Neppe, men hvilken rolle spiller egentlig det? I Norge har vi religionsfrihet, og da har man rett til å utøve sin tro i det offentlige.
Drizzt Skrevet 4. april 2023 #20 Skrevet 4. april 2023 GP950mAh skrev (8 minutter siden): Neppe, men hvilken rolle spiller egentlig det? I Norge har vi religionsfrihet, og da har man rett til å utøve sin tro i det offentlige. Nei. Religionsfriheten gir ingen rett til å utøve i det offentlige. Den gir kun rett til å utøve alene eller i fellesskap. Det står ingenting om det offentlige. 5 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå