AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #1 Skrevet 4. april 2023 Jeg jobber 100% og har ganske god lønn. Imidlertid er jeg alene med barn og har nettopp vært gjennom en dyr skilsmisse pluss høyt boliglån. Jeg har også billån, studielån og forbruksgjeld. Jeg vurderer å finne en ekstrajobb for å kvitte meg med gjeld, men vet ikke om det lønner seg. Jeg må skatte 43% av ekstra inntekt. Jeg er også redd for at jeg vil få redusert barnebidrag. I tillegg øker vel sjansen for skattesmell? Innspill på hva som taler for og mot og evt kan svare på bekymringene mine? Hvis jeg jobber og i praksis ikke går i pluss er det jo ikke verdt å slite seg ut… Men hva ellers kan jeg gjøre? Anonymkode: 4bd20...a4b
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #2 Skrevet 4. april 2023 Altså, skattesmell er enkelt å unngå ved å justere skattekortet riktig 🤷🏼♀️ Om det lønner seg eller ikke kan ikke vi svare på da vi ikke aner noe om barnebidrag og lønn og hvor mye du skal jobbe og får redusert osv, men jeg tviler på at du får så voldsomt mye i barnebidrag at det ikke lønner seg. Spørsmålet er om det lønner seg for deg mtp tid kontra hva du får igjen, penger er tross alt ikke alt. Anonymkode: e0a3a...cfa 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #3 Skrevet 4. april 2023 Hvis det er en godt betalt ekstrajobb, kan det komme godt med. Men, som du sier, så går det mye i skatt og det kan gå utover andre ting. Har du mulighet til å selge bilen, å kjøpe en billigere, samtidig som du får kvittet deg med noe lån? Det er også viktig å ha helsen i behold. Kunne du fått en rådgivingstime i banken din? Anonymkode: 4b66d...803 1 1
isw Skrevet 4. april 2023 #4 Skrevet 4. april 2023 Rent karrieremessig hjelper en ekstrajobb svært lite. Da vil det eneste argumentet være å øke inntekten din her og nå (og ikke i framtiden). Hvis du kan få det til, så er egentlig en mye bedre løsning å jobbe lengre dager i selskapet du allerede jobber i (ideelt sett overtid). Det kan gi deg en bedre standing hos din nåværende arbeidsgiver og også bedre mulighetene framover i tid. En annen ting er at du kanskje bør se litt på strukturen i gjelden din. Kan forbrukslån evt. refinansieres i bolig? 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #5 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvis det er en godt betalt ekstrajobb, kan det komme godt med. Men, som du sier, så går det mye i skatt og det kan gå utover andre ting. Har du mulighet til å selge bilen, å kjøpe en billigere, samtidig som du får kvittet deg med noe lån? Det er også viktig å ha helsen i behold. Kunne du fått en rådgivingstime i banken din? Anonymkode: 4b66d...803 Jobben er ikke spesielt godt betalt. Det er en ufaglært stilling innen helse. Bilen jeg har er allerede veldig billig, altså under 40.000…. Så jeg tror ikke jeg vil tjene så mye på det. Banken min er kun nettbank, dvs ingen økonomisk rådgiving. Men det finnes kanskje andre steder jeg kan få det? Vet ikke helt hvor i så fall? isw skrev (4 minutter siden): Rent karrieremessig hjelper en ekstrajobb svært lite. Da vil det eneste argumentet være å øke inntekten din her og nå (og ikke i framtiden). Hvis du kan få det til, så er egentlig en mye bedre løsning å jobbe lengre dager i selskapet du allerede jobber i (ideelt sett overtid). Det kan gi deg en bedre standing hos din nåværende arbeidsgiver og også bedre mulighetene framover i tid. En annen ting er at du kanskje bør se litt på strukturen i gjelden din. Kan forbrukslån evt. refinansieres i bolig? Jeg jobber allerede overtid i min vanlige jobb, men kan ikke få mer enn jeg har. Ellers er jeg enig, det hadde vært mye mer lønnsomt! Boligen min er helt nykjøpt, så det er ingenting å gå på der. Den har også sunket i verdi siden jeg kjøpte den. Anonymkode: 4bd20...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #6 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Spørsmålet er om det lønner seg for deg mtp tid kontra hva du får igjen, penger er tross alt ikke alt. Ja, det er akkurat det jeg også tenker på. Kanskje jeg bare må lære å prioritere bedre de pengene jeg faktisk har. Jeg er egentlig redd for at jeg helsemessig sett ikke tåler den type ekstrajobb jeg vurderer å ta. Anonymkode: 4bd20...a4b 1 1
isw Skrevet 4. april 2023 #7 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jobben er ikke spesielt godt betalt. Det er en ufaglært stilling innen helse. Bilen jeg har er allerede veldig billig, altså under 40.000…. Så jeg tror ikke jeg vil tjene så mye på det. Banken min er kun nettbank, dvs ingen økonomisk rådgiving. Men det finnes kanskje andre steder jeg kan få det? Vet ikke helt hvor i så fall? Jeg jobber allerede overtid i min vanlige jobb, men kan ikke få mer enn jeg har. Ellers er jeg enig, det hadde vært mye mer lønnsomt! Boligen min er helt nykjøpt, så det er ingenting å gå på der. Den har også sunket i verdi siden jeg kjøpte den. Anonymkode: 4bd20...a4b OK. Da ville jeg uansett ikke jobbet mer. Nøy deg med vanlig jobb + overtid. Du må tenke på din egen helse - bedre at det tar litt lengre tid å betale ned gjelda enn at du går på en smell. Husker en sommer da jeg var i begynnelsen av 20-årene - hvor jeg jobbet 08.00 - 22.00 mandag-fredag og 08.00-18.00 hver lørdag. Jeg merket det ikke så godt underveis, men jeg gikk ned 12 kg i vekt og ble syk. Det var ikke bra. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #8 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber 100% og har ganske god lønn. Imidlertid er jeg alene med barn og har nettopp vært gjennom en dyr skilsmisse pluss høyt boliglån. Jeg har også billån, studielån og forbruksgjeld. Jeg vurderer å finne en ekstrajobb for å kvitte meg med gjeld, men vet ikke om det lønner seg. Jeg må skatte 43% av ekstra inntekt. Jeg er også redd for at jeg vil få redusert barnebidrag. I tillegg øker vel sjansen for skattesmell? Innspill på hva som taler for og mot og evt kan svare på bekymringene mine? Hvis jeg jobber og i praksis ikke går i pluss er det jo ikke verdt å slite seg ut… Men hva ellers kan jeg gjøre? Anonymkode: 4bd20...a4b Jeg kjører prosent trekk. Da blir det samme prosent på begge inntekter. Så nå får jeg ikke baksmell lengre. I år da, men det er pga annet Anonymkode: 9b0e8...296 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #9 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jobben er ikke spesielt godt betalt. Det er en ufaglært stilling innen helse. Bilen jeg har er allerede veldig billig, altså under 40.000…. Så jeg tror ikke jeg vil tjene så mye på det. Banken min er kun nettbank, dvs ingen økonomisk rådgiving. Men det finnes kanskje andre steder jeg kan få det? Vet ikke helt hvor i så fall? Jeg jobber allerede overtid i min vanlige jobb, men kan ikke få mer enn jeg har. Ellers er jeg enig, det hadde vært mye mer lønnsomt! Boligen min er helt nykjøpt, så det er ingenting å gå på der. Den har også sunket i verdi siden jeg kjøpte den. Anonymkode: 4bd20...a4b Norsk Familieøkonomi tilbyr rådgivning. Det samme gjør NAV, men tror ikke du er helt i den målgruppen, gitt da du har en god jobb osv. Hva med å ta kontakt med andre banker? Prøve å re-finansiere, få tilbud og rådgiving. Ingen sier at du trenger å bytte, men da har du i hvert fall fått gode tips og råd på veien. Jeg tror dette kan ordne seg uten at du trenger å ta en ekstra-jobb Anonymkode: 4b66d...803
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #10 Skrevet 4. april 2023 Ta feks ekstra på bensin stasjon og jobb natt/helg. Da får du ekstra betalt. Dette er vakter det er vanskelig å få noen til å jobbe. Jeg jobber 3 timer annenhver uke på lør dagtid pluss av og til litt ekstra. Har mellom 2 og 3000kr ekstra i mnd. Gå inn på alminnelig. Sett opp forventet inntekt ink ekstra jobb. Og velg prosentrekk. Da blir det ikke så ille. 2-3000kr ekstra er for mange ikke så mye, men for meg med liten inntekt redder det mye. Jeg skulle gjerne ha jobbet mer. Men må ta hensyn til helsen. Anonymkode: 9b0e8...296
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #11 Skrevet 4. april 2023 Det er ikke høyere skatt på ekstrajobb enn på vanlig jobb. Du vil skatte det samme som på å jobbe overtid i den faste jobben din. Anonymkode: 203f9...280 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #12 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ta feks ekstra på bensin stasjon og jobb natt/helg. Da får du ekstra betalt. Dette er vakter det er vanskelig å få noen til å jobbe. Anonymkode: 9b0e8...296 Jeg har allerede tilbud om ekstrajobb, men ellers takk for tips. Det jeg lurer på er om det lønner seg. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke høyere skatt på ekstrajobb enn på vanlig jobb. Du vil skatte det samme som på å jobbe overtid i den faste jobben din. Anonymkode: 203f9...280 Jeg skjønner det, men hvis jeg jobber en time med overtid i min vanlige jobb tilsvarer det nesten ti timer på ekstrajobben. Det jeg sitter igjen med da, både i tid og penger, er altså såpass mye at det lønner seg. Det er ekstrajobben jeg funderer på. Anonymkode: 4bd20...a4b
Million Skrevet 4. april 2023 #13 Skrevet 4. april 2023 (endret) Er det ikke bedre å se over kostnadene du har? Spare inn på den måten og klare deg med den lønningen du har, og bruke det du sparer inn til å betale ekstra avdrag på forbruksgjelden? Du kan sjekke alle transaksjoner på bankkortet ditt på kontoutskriftene, sjekk alle regninger og alt som trekkes på autogiro osv. Kan noe skaffes billigere, kan noe droppes? Se godt over alt, og begynn å kutte litt her og der. Kanskje unnvære diverse luksus i hverdagen, handle smartere (kun ukeshandle), droppe å kjøpe kaffe på farten, se over forsikringer og finne noen bedre og billigere, kutte abonnementer du strengt tatt kan klare deg uten, kanskje la håret gro litt lenger og la en venninne klippe deg i stedet for en dyr frisør under ett års tid osv. Det kan være ting du gir barna også som kan skjæres litt ned på, uten at det går ut over trivsel for alvor. Endret 4. april 2023 av Million
newman01 Skrevet 4. april 2023 #14 Skrevet 4. april 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner det, men hvis jeg jobber en time med overtid i min vanlige jobb tilsvarer det nesten ti timer på ekstrajobben Hva pokker jobber du med til vanlig? Normal lønn ligger i området 150-220kr/t, og skatt forskjellsbehandler ikke. Så hva gjør du til over tusenlappen i timen som ikke ordner økonomien? 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #15 Skrevet 4. april 2023 Se om det er rom for å stramme inn budsjettet tilsvarende hva en ekstrajobb ville gitt. Mange som enkelt kan spare noen tusenlapper hver måned. I vår husholdning har vi svært god råd, men lever fortsatt på budsjett. Kjøtt er forbeholdt lørdag eller søndag. Det blir frossen fisk eller bønner/kikerter til hverdags. Bra for lommeboka, smaksløkene og miljøet. Kjøper Fun Light i stedet for brus. Har også automatisk trekk fra brukskonto til sparekonto (20 kr) hver gang jeg bruker kortet. Anonymkode: c2284...997
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #16 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Se om det er rom for å stramme inn budsjettet tilsvarende hva en ekstrajobb ville gitt. Mange som enkelt kan spare noen tusenlapper hver måned. I vår husholdning har vi svært god råd, men lever fortsatt på budsjett. Kjøtt er forbeholdt lørdag eller søndag. Det blir frossen fisk eller bønner/kikerter til hverdags. Bra for lommeboka, smaksløkene og miljøet. Kjøper Fun Light i stedet for brus. Har også automatisk trekk fra brukskonto til sparekonto (20 kr) hver gang jeg bruker kortet. Anonymkode: c2284...997 Fisk er kjøtt Anonymkode: e1593...ce0
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #17 Skrevet 4. april 2023 Jeg har en ekstrajobb ved siden av vanlig jobb, tjente litt over 100.000 kr på den i fjor. Jobben kan jeg gjøre hjemme på PC’n, så i mitt hode bruker jeg bare tiden jeg ellers hadde brukt på scrolling på tiktok til å heller gjøre noe nyttig, så ja føles absolutt verdt det. Anonymkode: e7d54...40b 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #18 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ta feks ekstra på bensin stasjon og jobb natt/helg. Da får du ekstra betalt. Dette er vakter det er vanskelig å få noen til å jobbe. Hmm interessant. Men må man vaske dassen? Budjobb har jeg lest at er så dårlig betalt at det ikke er interessant. Anonymkode: 62a0c...dd9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #19 Skrevet 5. april 2023 newman01 skrev (5 timer siden): Hva pokker jobber du med til vanlig? Normal lønn ligger i området 150-220kr/t, og skatt forskjellsbehandler ikke. Så hva gjør du til over tusenlappen i timen som ikke ordner økonomien? Jeg tjener rundt 1000 kroner timen for overtidstimer, ikke for vanlige timer. Pga diverse tillegg osv så er overtid utover full jobb veldig godt betalt. Men man får ikke lov å få så masse overtid! Jeg hadde selvsagt heller gjort det enn å ha ekstrajobb. Anonymkode: 4bd20...a4b
viren Skrevet 5. april 2023 #20 Skrevet 5. april 2023 Hei TS! Mest sannsynlig vil det lønne seg å ta ekstrajobben - det er også langt smartere å gjøre det nå mens du er «ung og sprek» enn å vente til du er 50. For å få en pekepinn på om det vil gjøre noe med barnebidraget - sjekk bidragskalkulatoren hos NAV. Skatt: Det som er viktig å forstå er at du ikke skatter mer av ekstrainntekt enn av vanlig inntekt. Prosenten på ekstrainntekt er høyere for å redusere sjansen for skattesmell, men i realiteten er det samlet inntekt etter at fradragene er trukket fra det beregnes skatt av. Merk også: som alenemor får du et ganske saftig ekstra fradrag slik at beløpet du skal betale skatt av blir enda mindre. Om du er bekymret for skattesmell (hvordan ble det for deg nå sist?) kan du be hovedarbeidsgiver trekke en tusenlapp ekstra i skatt hver mnd (du får disse tilbake om du betaler for mye), eller sette av beløpet selv til sparing. Dersom du tar ekstrajobben behøver du ikke ha den for alltid, si opp dersom det blir for mye for deg. Men: den er en gylden anledning til å kvitte deg med lån - lån som bare spiser opp pengene dine hver måned. Husk at jo lengre tid du bruker på å betale ned lånene jo mer koster de, så du kan spare enorme summer på å få dem betalt ned raskere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå