Erya Skrevet 4. januar 2006 #21 Skrevet 4. januar 2006 Har samme problemet med mange tilreisende uten familie på stedet der jeg skal gifte meg, men har ikke tenkt å be alle på middag. Vil bare be foreldre,søsken, forlovere,faddere og besteforeldre(ca 30 stk) på middag og resten av fam. og venner på kaffi(ca.130 til sammen). Men synes det hørtes ut som en god ide å ordne med mat til de som ikke skal på middag, som feks grillfest eller langbord på restaurant..Man kan jo be noen venner som har hus/hjem på staden om å fikse noe lett noe.. Ikke noe hyggelig å må gå sulten i finstasen på en helt fremmed plass nej... Så til svar på om du er kjip, så synes jeg ikke det...
Marililja Skrevet 4. januar 2006 #22 Skrevet 4. januar 2006 Jeg synes absolutt ikke du er kjip som ikke skal ha alle på middag. Vi har valgt å invitere alle til middag, men får sponset en god del av foreldrene våre, hvis ikke hadde vi ikke tatt oss råd til det. Jeg har også vært tilreisende gjest i et bryllup der ikke alle var invitert til middag, men dette var ikke noe problem. Vi var flere som var i kirken og som etterpå skulle til kaffe/fest som bestilte bord i lag på en lokal restaurant. Her traff vi faktisk flere som skulle på kaffen. Altså flere som tenkte på oss. Vi hadde det helt topp!! Ingen sure miner for at vi måtte gjøre det på denne måten.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #23 Skrevet 4. januar 2006 Jeg har vært tilreisende - ca tre timers kjøretur - kaffegjest i bryllup og syntes det var helt greit - altså ikke noe problem. Men så var vi heller ikke av de nærmeste, vi fikk gratis overnatting, det var sammenkomst med god mat kvelden før, og det ble ordnet med noe å gjøre og spise mellom vielsen og middagen. Vi ble også hyggelig mottatt da vi kom til festen, selv om vi endte opp med å sitte ved ett bord... Men det hadde nok akkurat vi gjort uansett. Jeg har også vært "langveisfarende" til en venninnes bryllup; reisen i seg selv kostet sikkert 1000 kr, overnatting to netter det samme. Brudeparet hadde prioritert en hyggelig mottagelse med vin og reker kvelden vi kom, og alle gjester (unntatt naboer o.l) var invitert til middagen. På grunn av økonomi betalte man for all drikke etter maten. Jeg synes dette var en fin måte å gjøre det på; alle venner og all familie var invitert på middagen, og det ble ikke forventet dyre gaver fra de med lang reisevei. Men jeg har også forståelse for at noen ønsker en mindre middag/større fest, og ikke kan invitere alle til hele pakka. Dersom man kan regne med at festen blir bra, og de fleste lett får ordnet billig/gratis overnatting, ser jeg ikke problemet med å "bare" være kaffegjest, selv om det nok kan hende enkelte takker nei pga dette.
Gjest gjest 0 Skrevet 4. januar 2006 #24 Skrevet 4. januar 2006 Men hvorfor ikke velge en billigere middagsløsning når man har mange tilreisende? Man kan leie inn enn som står og griller for dere og kjøpe inn maten selv. Så kan du få familie og venner til å hjelpe til med tilbehør. Hvis jeg skal ha bryllup med tilfreisende ville jeg nok passet på at de ble invitert til middag. Andre har mulighet til å skaffe seg noe mat hjemme, men som tilreisende blir det ofte ekstra dyrt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå