Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #1 Skrevet 2. januar 2006 Jeg har nettop les på et gammelt innlegg her om gjester som føler seg snytt i bryllup og vil derfor skrive om våre planer for vårt bryllup til sommeren. Jeg er kanskje en veldig fintfølende persom som lett tenker at jeg må gjøre alle til lags..... Vi ønsket i utgangspunktet å ha et lite bryllup, men etter spørsmål fra veldig mange i vår omgangskrets har vi prøvd å tilpasse programmet slik at vi kan gjøre det til en minnerik dag for så mange som mulig... Vi har vielsen i en liten kirke i Trondheim, og valgte å ha middagen rett i nærheten av denne for å gjøre det lett å komme seg dit. Her får vi maten servert, og vi skal ha vilt som min kjære har jaktet selv, noe han syns er utrolig stas! Vi har invitert 31 av våre aller nærmeste til å ta del i dette. Deretter er det kaffe og fest på et lokale der jeg er fra, et sykke utenfor byen. Vi skysser middagsgjestene dit og der vil de få kaffe, cognac saammen med alle de gjestene vi inviterer spesiellt til kaffen, og utover er det fri bar med øl. vin og drinker. Vi har Band som spiller for å få en skikkelig trøndersk bryllups-stemning. Mange av gjestene er tilreisende da vi har både slekt og venner langveis fra. Disse forsøker vi å få innlosjert så de slipper å betale hotell.. Utpå natten blir det servert spekemat-koldt bord med masse snadder, og lunsj dagen etter. Er vi kjipe som ikke inviterer alle til middagen? Jeg håper og tror at våre venner og familie er så glade i oss at de godtar vår måte å feire dagen på, og håper de ikke tror de må ha med dyre gaver, og kjøpe seg smoking og gallakjoler for å komme. Vi vil jo gjerne ha de der, men skal vi servere alle middag blir det sodd eller noe annet fra samlebånd og det ønsker vi ikke.. Kanskje noen har tips til hvordan vi kan gjøre kvelden ekstra spesiell for de som ikke får tatt del i middagen også??
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #6 Skrevet 2. januar 2006 Det jeg har litt problemer med når det gjelder dette med kaffegjester, er tiden mellom kirken og kaffen. Det kan bli mange timer. Greit for de som bor på stedet, men hva med de som bor litt unna - finne seg en kafe? Er vel ingen ide å traktere dem med snitter i festlokalet før middagsgjestene ankommer heller - for det blir vel omtrent samme pris som middagen?
Trampe Skrevet 2. januar 2006 #7 Skrevet 2. januar 2006 Vi hadde samme problem som deg da vi begynte planleggingen. Jeg tenkte og tenkte - de tilreisende må jo ha en eller annen form for middag de også. Løsningen vår ble at ale får middag. Jeg ser ingen annen måte å gjøre det på. Om jeg hadde vært invitert i bryllup på et sted jeg ikke bor på, og blitt innlosjert ett eller annet sted uten mat etter kirka hadde jeg ikke likt det så godt. Jeg hadde såklart hatt forståelse for det, bryllup er dyrt, men jeg hadde ikke likt det. Folk må ha mat i løpet av en dag, det er umulig å gå uten mat fra kirka til kaffen. Og da serveres det jo kaker - ikke ordentlig mat. Dersom du ikke skal ha middag til alle, snakk med de gjestene det gjelder. Kanskje du kan spørre hva de syns, gi dem tips til hvor de kan gå og spise eller noe? Om nærmeste restaurant er langt unna, kanskje du kan ha en sjåfør den kvelden som kan skysse disse gjestene? Kanskje du kan bestille langbord på en eller annen restaurant til et gitt tidspunkt, slik at alle gjestene som ikke er til middag i bryllupet kan spise sammen der - på egen regning? Et slikt opplegg ville ihvertfall jeg satt pris på som gjest.
Gjest gjest1 Skrevet 2. januar 2006 #8 Skrevet 2. januar 2006 Jeg synes du bør ihvertfall invitere alle som kommer tilreisende på middagens også! Det er utrolig kjipt å reise langt "bare" for kaffe og fest, og jeg hadde personlig ikke gjort det.
Gjest Sukkerert Skrevet 2. januar 2006 #9 Skrevet 2. januar 2006 Når du først skal ha middags- og kaffegjester, synes jeg du bør være forsiktig med hvordan du "deler" dem opp. Det beste er vel kanskje å bare ha familie og forlovere til middag, og venner til kaffe. -Unngå i alle fall å del opp vennegjengen slik at det kun blir en liten håndfull som kun er kaffegjester og resten middagsgjester.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #10 Skrevet 2. januar 2006 Unngå i alle fall å del opp vennegjengen slik at det kun blir en liten håndfull som kun er kaffegjester og resten middagsgjester. ← Hvorfor det? :klø:
Gjest gjest1 Skrevet 2. januar 2006 #11 Skrevet 2. januar 2006 Det ER faktisk utrolig kjipt å være blant den håndfull (eller to stykker) av vennene som IKKE blir invitert til middagen, men bare kaffe og fest..
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #12 Skrevet 2. januar 2006 Vi har bare familiene våre og forlovere til middagen. Ingen venner. Likt for alle. Men siden vi bor i Trondheim er det ikke noe problem å finne noe å gjøre i mellomtiden. Men tenkte kanskje at de som bor hjemme hos oss kan ordne noe her hjemme om jeg kjøper inn feks grillmat om det blir fint vær. Uansett billigere enn 450kr pr kuvær. Hjemme hos mamma og de plasseres søstrene hennes, og vi tenker det samme der. Tror det er en god løsning jeg? Vi vil gjøre det slik fordi vi ønsket i utgangspunktet en liten middag, og skal vi få unngått å servere kjip mat som sodd og slikt vil jeg gjøre det sånn...
Gjest Olava Skrevet 2. januar 2006 #13 Skrevet 2. januar 2006 Vi var tilreisende gjest i et bryllup på et veldig lite sted. Til middag var kun foreldre og forlovere invitert, men til kaffe/fest var det 100. Ordningen var i og for seg grei, det var bare det, at vi holdt på å sulte ihjel . Faktisk måtte vi kjøre mange mil for å finne en åpen kafe. Det var litt dumt, men men. Nå blir det jo ikke langt til nærmeste matsted for deres ventende kaffegjester, så noe problem blir det vel ikke. Likevel mener jeg det er koselig hvis de tilreisende får ett eller annet mens de venter. En gryterett i festlokalet vil vel ikke bli like dyrt som å invitere alle til middag????
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #14 Skrevet 2. januar 2006 Er det ikke litt kjedelig å ha masse folk til å skitne til duker og slikt før kaffen da? Vet ikke om jeg vil ha noen i det lokalet før vi begynner. Tror heller på å servere dem noe hjemme da ja..
Caramba Skrevet 2. januar 2006 #15 Skrevet 2. januar 2006 Pass nå på at dere begyner kaffe-festen på et anstendig tidspunkt og at dere begyner presis. Vet om folk som har blitt invitert til kaffe og har måttet sitte utenfor å vente i timevis fordi middagen har dratt ut i det uendelige.... DET er hvertfal ikke hyggelig. Et eller annet bør de også få å spise mellom kirka og kaffen. Det er dessuten kiipt å trekke gatelangs i finstasen for å finne seg et eller annet sted å spise. Jeg må nok desverre si at jeg muligens hadde takket nei til dette bryllupet hvis jeg ikke bodde i Trondheim, jeg hadde ikke reist så langt for "bare" kaffe og kaker...
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #16 Skrevet 2. januar 2006 Må bare fortelle om et lignende bryllup som det dere skal ha. Vi ble bedt til kaffe'n og måtte i tillegg ha med drikke. Utover kvelden kom vi i snakk med de andre gjestene. Det var frisøren til bruden, folk de jobbet sammen med og ikke for å ikke glemme kunder. Folk han hadde snakket med et par ganger. Så det hele minnet om en fest hvor alt og alle var bedt inn som kjente eller som viste hvem brudeparet var. Så jeg håper dere har en stor vennegjeng som skal inviteres til kaffe'n? Hvis ikke så invitere alle. Et annet bryllup jeg var i var et såkaldt etterpå vennefest bryllup. Brudeparet valgte å gifte seg og invitere kun foreldre, søsken og forlovere til middag. Så inviterte de alle vennene sine et par uker senere hvor de serverte reker og øl. Kjempe artig og koslig. Mange måter å gjøre ting på med andre ord.
Glad Skrevet 2. januar 2006 #17 Skrevet 2. januar 2006 Ikke noe problem å dele opp middagen og kaffen i forhold til familie og venner. Jeg har tidligere vært i et lignende bryllup hvor vi vennene arrangerte middag på en restaurant i "ventetiden" mellom vielse og festen. Det var veldig koselig og vi var i godt humør når vi ankom resten av bryllups-gjengen. Få en venn i Trondheim til å arrangere middag ute på restaurant hvor alle betaler selv (utstyr personen med liste over alle som skal til kaffen). Likevel er jeg enig at de tilreisende kanskje bør inviteres på middag, men er det veldig mange så forsvinner på en måte poenget med oppdelingen... Enig i at det er viktig å være nøye med tiden når kaffe/festen starter slik at alle møter samtidig. Det blir helt sikkert veldig bra og ingen sure miner. Husk at litt forventningsstyring i forkant av invitasjonene hjelper slik at det ikke er mange som blir overrasket.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #18 Skrevet 2. januar 2006 Det ER faktisk utrolig kjipt å være blant den håndfull (eller to stykker) av vennene som IKKE blir invitert til middagen, men bare kaffe og fest.. ← Jaha... Jeg har vært kaffegjest i bryllup, vi var riktignok mer enn to stk, men jeg satte pris på å bli invitert jeg da... Men er sikkert jeg som er rar...
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #19 Skrevet 2. januar 2006 Jaha... Jeg har vært kaffegjest i bryllup, vi var riktignok mer enn to stk, men jeg satte pris på å bli invitert jeg da... Men er sikkert jeg som er rar... ← Tja, jeg vet ikke om du er rar Gjest trådstarter, Jeg er uansett enig med andre i at det kan være vanskelig å komme som en av få kaffegjester til bryllup. Spesielt hvis de fleste andre kom til middagen. Det handler om noe så enkelt at ikke alle føler seg like flinke sosialt og det er ikke sikkert alle klarer å gli inn i en sammensveiset gjeng. Det er lettere å ankomme et bryllup dersom en er mange, og særlig hvis en kjenner noen av de andre kaffegjestene. Misforstå meg ikke, jeg har ikke noe i mot kaffegjester. Det er likevel flere triks du kan gjøre for at også disse skal føle seg som fullverdig gjester. 1) Passe på at de ikke må vente på middagsgjestene (hvis f.eks. middagen er forsinket eller transporten til kaffesteder er forsinket). Har ikke opplevd det selv, men har hørt om de som har ventet og ventet på at middagen skulle bli ferdig. Ikke kjekt å sitte i naborommet eller i kaffe-lokalet og være festklar uten brudeparet. 2) Introdusere alle kaffegjestene én og én dersom det er få, eller på vennegjengnivå dersom det er mange 3) Oppfordre middagsgjestene til å inkludere kaffegjestene 4) Ta ekstra godt vare på kaffegjestene ved at brudeparet viser spesiell oppmerksomhet
Gjest gjest1 Skrevet 3. januar 2006 #20 Skrevet 3. januar 2006 Jaha... Jeg har vært kaffegjest i bryllup, vi var riktignok mer enn to stk, men jeg satte pris på å bli invitert jeg da... Men er sikkert jeg som er rar... ← Spørs om du hadde satt like mye pris på det om du kun ble bedt på kaffe mens alle de andre vennene til brudeparet som du også er venner med, dvs felles vennegjeng, ble invitert på middag? Poenget mitt til trådstarter er ihvertfall at du bør være litt fosiktig hvis du splitter vennegjengen der de fleste blir invitert til middagen og bare noen få til kaffe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå