AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #1 Skrevet 3. april 2023 Jeg jobber med noen utenlandske. De fleste snakker norsk på jobb. Men 2 fra samme land snakker ofte sitt morsmål sammen. Er litt irriterende når vi sittet 5 stk rundt ett bord og 2 stykker snakker ett språk vi andre ikke forstår. Er dette vanlig? Anonymkode: 876d2...40f
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #2 Skrevet 3. april 2023 Det er helt vanlig. Det ville jo du gjort også om du jobba i England og hadde en norsk kollega Anonymkode: 0f798...91f 10 7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #4 Skrevet 3. april 2023 Helt vanlig, og jeg synes ikke det er spesielt uhøflig. jeg reagerer ikke på det engang. Det hadde nok de fleste nordmenn også gjort om vi hadde jobbet i utlandet enten vi klarer å innrømme det eller ei. Anonymkode: 53736...034 3 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #5 Skrevet 3. april 2023 Jeg har bodd i flere land. Jeg mener dette er veldig uhøflig, og reagerer på det når jeg opplever det selv. Om de to vil snakke på eget språk bør de heller sitte på eget bord. De er uhøflige når de sitter ved bordet med flere, ignorerer disse og snakker et språk andre ikke forstår. Enkeltord og setninger er greit, hvis f.eks. den ene ikke forstår noe som blir sagt, da er det greit at den andre hjelper til. Såsant disse ikke er flytende i norsk så er det dessuten en uting å holde på som de gjør, for de vil aldri lære seg norsk godt nok om de velger å sette seg selv utenfor i de situasjonene hvor det er naturlig å lære og å kommunisere. Anonymkode: 24124...48e 12 6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #6 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg jobber med noen utenlandske. De fleste snakker norsk på jobb. Men 2 fra samme land snakker ofte sitt morsmål sammen. Er litt irriterende når vi sittet 5 stk rundt ett bord og 2 stykker snakker ett språk vi andre ikke forstår. Er dette vanlig? Anonymkode: 876d2...40f Det er svært uhøflig. Har faktisk aldri opplevd at noen sitter å konverserer på et annet språk enn norsk på noen arbeidsplass - utover å oppklare noe hvis en eller flere har trøbbel med å forstå. Dette er noe man må ta opp på arbeidsplassen. Det eneste sammenlignbare jeg kan komme på er da jeg var ny i en jobb. Skulle jobbe med noe som syv andre jobbet med. Seks av disse var organisert i et prosjekt - mens hun andre og jeg skulle jobbe sammen. De seks gikk sammen til lunsj kl 12, mens hun som jeg jobbet med satt alene. Da jeg begynte der (hadde jobbet med noe annet i samme bedrift i flere år, så var ganske varm i trøya), tok jeg opp dette med en gang. Det endte med at vi alle syv spiste sammen, og ble riktig så hyggelig. Fellesskap er det som gjelder Anonymkode: 1c3b9...10f 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #7 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er svært uhøflig. Har faktisk aldri opplevd at noen sitter å konverserer på et annet språk enn norsk på noen arbeidsplass - utover å oppklare noe hvis en eller flere har trøbbel med å forstå. Dette er noe man må ta opp på arbeidsplassen. Det eneste sammenlignbare jeg kan komme på er da jeg var ny i en jobb. Skulle jobbe med noe som syv andre jobbet med. Seks av disse var organisert i et prosjekt - mens hun andre og jeg skulle jobbe sammen. De seks gikk sammen til lunsj kl 12, mens hun som jeg jobbet med satt alene. Da jeg begynte der (hadde jobbet med noe annet i samme bedrift i flere år, så var ganske varm i trøya), tok jeg opp dette med en gang. Det endte med at vi alle syv spiste sammen, og ble riktig så hyggelig. Fellesskap er det som gjelder Anonymkode: 1c3b9...10f Alle åtte, mener jeg. Begynner å bli sent 😉 Anonymkode: 1c3b9...10f 1
Gjest Inkognitoher Skrevet 3. april 2023 #8 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det er helt vanlig. Det ville jo du gjort også om du jobba i England og hadde en norsk kollega Anonymkode: 0f798...91f Mange nordmenn er uhøflige, men selvsagt sitter de ikke å prater norsk seg imellom på en britisk arbeidsplass. Snakk om å drite seg ut i så fall
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #9 Skrevet 3. april 2023 Å kjære…. Virkelig? Jeg kan fint sitte med en kollega og ha en diskret samtale (på norsk), men der det er tydelig at samtalen er «privat», men handler om jobb. Altså, andre er ikke invitert. Hadde vi snakket arabisk så hadde vi nok blitt tatt for å være uhøftlige ja Anonymkode: 87471...9fb 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #10 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Å kjære…. Virkelig? Jeg kan fint sitte med en kollega og ha en diskret samtale (på norsk), men der det er tydelig at samtalen er «privat», men handler om jobb. Altså, andre er ikke invitert. Hadde vi snakket arabisk så hadde vi nok blitt tatt for å være uhøftlige ja Anonymkode: 87471...9fb Håper du slutter med det. Både pinlig og uhøflig. Avtal heller med vennen din om å møtes bare dere to i en kort kaffepause utenom lunsj. Kjenner at jeg skammer meg på dine vegne Anonymkode: 1c3b9...10f 6 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #11 Skrevet 4. april 2023 Jeg jobber internasjonalt. Dette er uhøflig oppførsel, og noe vi unngår. Om jeg er på jobb i London med en Norsk kollega så snakker vi engelsk med mindre det bare er oss to. Om vi har noe vi ønsker å prate med oss i mellom tar vi med kaffekoppen og setter oss på et møterom. Anonymkode: 57917...c39 7 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #12 Skrevet 4. april 2023 Jeg tenker det er litt dumt dersom man er i opplæring iht språket. Men kan jo se at det er lettere å spørre om ting man ikke helt forstår på morsmålet. Dog er jo lunch et sted man lettere kan komme kontakt med norsk språklige og bli bedre på det. Så tenker alt er relativt. Hadde jeg slitt med språket og det var en til der med mitt språk. Ville jeg nok ha syntes det var litt godt å kunne snakke litt lettere på eget språk. Det er jo tungt for hodet og hele tiden snakke et nytt språk. Til man begynner å bli god på det Anonymkode: bc5a2...684
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #13 Skrevet 4. april 2023 Hos oss er det ønskelig at det benyttes nordisk eller engelsk språk på arbeidsplassen inkl kantine. Vi har 19 ulike nasjonaliteter på jobb. Jeg har selv jobbet i ett annet land, jeg og min norske kollega snakket engelsk i pauser, og alle andre steder hvor vi var sammen med andre. Vi snakket norsk hjemme i leiligheten, eller når vi kun var oss. Anonymkode: 9b986...da1 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #14 Skrevet 4. april 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg jobber med noen utenlandske. De fleste snakker norsk på jobb. Men 2 fra samme land snakker ofte sitt morsmål sammen. Er litt irriterende når vi sittet 5 stk rundt ett bord og 2 stykker snakker ett språk vi andre ikke forstår. Er dette vanlig? Anonymkode: 876d2...40f Veldig uhøflig Anonymkode: 8dd23...788 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #15 Skrevet 4. april 2023 Jeg finner det slitsomt også. Og vi vet jo ikke hva de snakker om. Men 90% av det er privat snakk. Det har de fortalt selv Anonymkode: 876d2...40f 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #16 Skrevet 4. april 2023 Ja, det er uhøflig og umodent. De føler seg sikkert dårligere i norsk enn andre, men rundt er bord snakker man så alle kan forstå. Jeg ville sagt fra til lederen og bedt hen si ifra til dem det gjelder (rart ikke lederen har gjort det allerede). Anonymkode: 6ac3e...240 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #17 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er uhøflig og umodent. De føler seg sikkert dårligere i norsk enn andre, men rundt er bord snakker man så alle kan forstå. Jeg ville sagt fra til lederen og bedt hen si ifra til dem det gjelder (rart ikke lederen har gjort det allerede). Anonymkode: 6ac3e...240 Hun sitter ofte rundt bordet hun også. Men hun sier ikke noe. Men jeg har dessverre oppdaget at hun er litt konfliktfylt. Men jeg skal si det til henne Anonymkode: 876d2...40f 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #18 Skrevet 4. april 2023 Jobbet med to som var arabiske, kom frem at de satt å pratet om oss, rett forran oss da en glemte seg og sa navnet til en av oss. Det var ubehagelig. Anonymkode: 27211...9fd 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #19 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jobbet med to som var arabiske, kom frem at de satt å pratet om oss, rett forran oss da en glemte seg og sa navnet til en av oss. Det var ubehagelig. Anonymkode: 27211...9fd Akkurat dette jeg synes er litt ekkelt. Vi vet jo ikke om de snakker om oss eller ikke. Tror ikke de gjør det, men vet jo aldri Anonymkode: 876d2...40f 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #20 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg jobber med noen utenlandske. De fleste snakker norsk på jobb. Men 2 fra samme land snakker ofte sitt morsmål sammen. Er litt irriterende når vi sittet 5 stk rundt ett bord og 2 stykker snakker ett språk vi andre ikke forstår. Er dette vanlig? Anonymkode: 876d2...40f På min arbeidsplass i barnehagen har vi ei eldre dame som snakker dårlig norsk. Hun har jobbet i mange år og har vært på flere norskkurs, det blir ikke bedre. Jeg har jobbet der i ett år, og hjelper henne ofte ettersom jeg kan snakke det språket hun snakker best. For meg har det på en måte blitt lettere å kommunisere med henne på hennes morsmål. Sparer masse tid, og hun tolker beskjeder på en helt annen måte enn om jeg hadde snakket norsk. Vi sitter ikke i pausen foran andre å snakker et språk resten ikke forstår. Her er det begrenset til det aller nødvendigste, for det sparer både min og hennes tid. Ingen har noe problemer med det.. Anonymkode: fe176...03b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå